Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Boligmarkedet

Oi! Den var jeg ikke klar over. Så hvis man har et skikkelig ræva fastrentelån, så kan det lønne seg å selge boligen og så kjøpe den tilbake for å unngå høy rente i lang tid?

Har hentet dette fra mitt fastrentelån:

Så det tolker jeg som et ja, har selv vært inne på tanken.

1 Like

Hvordan tenker du det skal kunne foregå i praksis? Om man sier feks boligen har en verdi til 6 millioner og man har lån på 6 millioner.

Er du sikker på at denne “begrensningen” ikke kun gjelder den begrensning at en eventuell rentegevinst ikke betales ut ved innfrielse dersom fastrentelånet med 3 års binding har løpt under 12 måneder?

Ser ikke ut som det gjelder noen begrensning for det faktum at “et eventuelt rentetap for banken må erstattes”?

2 Likes

Nå gjøre du meg usikker.
Jeg husker ikke om jeg spurte rådgiveren direkte om dette .

Om en er spesielt interessert kan en kanskje søke på www.finkn.no for å se om det er noen relevante saker der.

Eller så kan du skille deg og gifte deg igjen. Det er vel enda enklere enn å selge og kjøpe boligen. :grinning:

Det blir vanskelig her i gården ettersom jeg først må finne ei å gifte meg med før jeg kan planlegge å skille meg :grimacing:

1 Like

Problem er en mulighet i forkledning. Bare bruk craigslist i USA nå. Easy fix

“Norwegian viking need wife for one week”

2 Likes

Proformaekteskap :wink: Det kan du jo få betalt for også :slight_smile:

2 Likes

Dette er jo omtrent så offtopic som det går an å komme, men fortsatt være on topic. :joy:

Btw, man kan få nede i 1,1% rente på nybygger.no. Det er noe å skrive hjem om! Ser at jeg burde kvalifisere til 1,2%, det blir faktisk 0,3% billigere enn nå, eller rundt en tusenlapp mindre i måneden. :sunglasses:

1 Like

Vurderer å betale meg ut av fastrenteavtalen jeg har per idag. Dette er jo helt vilt.

Det er garantert det det gjelder. Altså vil du vanligvis ikke få utbetalt rentedifferanse i din favør dersom lånet har løpt mindre enn 12 måneder, men ved samlivsbrudd etc får du likevel det. Rentedifferanse i bankens favør må uansett betales.

Følger en del med på nyboligsalget i Oslo og kan fortelle at flere utbyggere nå har satt opp prisene med 5% siden midten av september.

3 Likes

Unektelig lønnsomt for de som sitter på kontrakter i Oslo dersom markedet er villig til å absorbere denne økningen.

5% stigning på totalsummen tilsvarer 50% avkastning på innskuddet. (Innskuddet er 10% av totalsum).

1 Like

Jeg ser et prosjekt jeg vurderte å kjøpe leilighet i august har økt prisen med 4% av den typen leilighet som er mest attraktiv (3-roms rundt 5mill).

De siste prosjektene jeg har fått epost om har hatt “hinsides” m2-priser, så da er det uaktuelt for min del å kjøpe noe.

Send meg gjerne en pm med hvilket prosjekt:)


Det ser ut som at det bare blir å holde seg fast de neste årene…

1 Like

Dette er de samme folkene som spådde nedgang for bare noen måneder siden.

3 Likes

Litt nysgjerrig.
Sitter i en posisjon hvor jeg skal selge bolig og vurderer derav meglere.
Har selv vært på en del visninger nå, hvor flere megler slår meg som svært dårlige selgere…
I flere situasjoner har de faktisk gitt fra seg utrolig viktige og gode forhandlingskort, før en potensiell budrunde.

Eks. kjøpte jeg nylig bolig selv, hvor megleren gledelig fortalte at nåværende eier snart tar over ny bolig om kun et par uker.
Dette gav jo meg en bedre forhandlingsposisjon, ettersom jeg vet at eier trolig er presset ifht. tid og sin mellomfinansiering.

Endte med å kjøpe godt under takst i ett jo utrolig hett marked.

Hva mener dere kjennetegner en god megler, og hvordan finner man denne kremmeren?
Noen som har funnet en strategi, annet enn å «intervjue» megleren.

Gjør selv en del større forhandlinger i mitt yrke, så det personlige plukker jeg opp.
Men finner det vanskelig å vite hvor god «business theft» personen har når alt kommer til stykket.

Noen som har erfaring med å selge selv?

1 Like

Mange eiendomsmeglere er mest opptatt av å mele sin egen kake. De tjener mest på å bare bli ferdige med salget og så gå videre til neste salg.

5 Likes