Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Boligmarkedet

Da kjenner du mange kjipe meglere?
Megleryrket er kundeservice. Skal man opparbeide seg god kundebase og renommé, er jobben man gjør, og servicen man yter, alfa omega.

Jeg har erfaring fra å selge leilighet selv. God opplevelse.
Potensielle kjøpere kom med utelukkende positive tilbakemeldinger på at jeg som selger hadde visningene. Viktig å ha alt på plass av formaliteter i forkant av visning, jeg brukte en eiendomsadvokat til å ta oppgjøret. Totalt så kostet det salget meg under 15 000,-

Tidligere i år så solgte jeg leilighet i Oslo hvor jeg brukte himla.no
Kom på under 40’, meget fornøyd med det, megler hadde to visninger, også hadde jeg noen privatvisninger selv.

Jeg ville vurdert en kombinasjon med å bruke himla.no, og stått for visninger selv hvis det er snakk om lettsolgt objekt.

3 Likes

Jeg har en crazy ide. Hva med å bruke en god en?

2 Likes

Det var et veldig selektivt svar synes jeg, når @brutal selv spørr
image

1 Like

Det jeg ønsker, hvordan mener du man finner en god megler i Oslo? Har du noe å anbefale, du som selv er megler?

Alle mener jo selv de er Jordan Belfort av megleryrket, etter 3 år på BI. Selv om de ikke kunne solgt vann i Sahara for en god pris engang.
Ønsker ikke å ha en megler som driter i salget og kun ønsker å omsette den.

2 Likes

Ingen fasit, men det beste er alltid å få noen anbefalt av dyktige eiendomsutviklere du stoler på. Klart, det er ikke gitt at man er så heldig å ha et sånt nettverk. Sekundært så må det bli å stille en del “dumme” spørsmål for å få en fornemmelse av om megleren har god business-sense.

Et eksempel er jo din erfaring med å spille ut et forhandlingskort slik du opplevde og gjorde til egen fordel (noe jeg også har gjort). Fortell om dét, og se hva vedkommende responderer. Det blir jo som et jobbintervju hvor man må luke ut svakere kandidater. Still spørsmål og be om eksempler på gode salg de har gjennomført, og hvordan/hvorfor.

1 Like

Takk, veldig gode svar! Setter pris på dette og tar det med meg. :blush:

Du kan kalle inn flere meglere og velge den dyreste. Mest sannsynlig får du mest igjen for det. De dårlige har bare ett svar på alt, gå ned i pris og vinn oppdraget slik. Deretter gjør man ingenting og håper budet lander i fanget av seg selv. De dyre legger ned arbeidet selgeren forventer.

Tja. Jobber du i f.eks. Oslo så får du sannsynligvis oppdrag uansett. Så lenge du ikke er totalt udugelig selvfølgelig.

1 Like

Gjør deg opp en mening om objektet du skal selge sjøl, og spør megleren hvordan han/hun vil markedsføre ditt objekt. Bråk fra bussen i gata betyr også nærme kollektivtrafikk og at gata blir bra brøytet om vinteren. Sus fra trafikken i byen betyr også fin utsikt. Delvis østvendt betyr også kanskje fin morgensol på frokostbordet. Langt til nærmeste t-bane betyr kanskje nær skogen og marka. Lav standard på kjøkkenet betyr kanskje også at kjøkkenet med fordel kan flyttes til stua for å få et ekstra soverom osv osv.
Megleren bør klare å se hva som er unikt med ditt objekt og ikke bare lire av seg floskler som «fin leilighet, kom og kjøp».

5 Likes

Arbeidet selgeren forventer?
Hva kan man forvente av en god megler som ikke en dårlig megler gjør? Vil du gi noen konkrete eksempler.

Det er så mye at jeg har ikke tid til å ta alt. Men kort oppsummert, grundig arbeid i alle ledd. Kjennskap til boligen og forholdene ellers. Inngående gjennomgang av byggemappe og tinglyste dokument, årsmøter i sameier, den slags. Så har man salgsjobben. Så har man kanskje en uventet utvikling som uenighet eller noe mellom salg og overtagelse som skal håndteres. Måten noe slikt håndteres på kan ha stor betydning. Så har man tinglysing og oppgjør, hvor også ting kan gå galt. Du vil ha profesjonalitet i alle ledd. Og ikke minst, god informasjonsflyt underveis.

1 Like

Jeg setter pris på noen innspill på det jeg skriver under, gjerne ut ifra egne erfaringer :slight_smile: Jeg er meget usikker på organiseringen av dette :slight_smile:

Jeg har planer om å investere i en leilighet sammen med en partner. Vi har planer om å begynne med 1 leilighet og se hvordan det fungerer, deretter utvide med et par til dersom det funker bra/god muligheter dukker opp.

Investeringen vil ut ifra situasjonen nå og mine beregninger generere positiv cashflow. Tidsperspektivet vårt er er 10år eller mer.

Hvordan bør jeg og partneren min organisere dette prosjektet? Jeg går ut ifra at vi opprette et AS? Er det mulig å skyte inn den nødvendige egenkapitalen i et eventuelt AS og at ASet tar opp lånet?

Det jeg ønsker å unngå er at vi sitter med en halvpart av et lån på hver vår side (Men det er kanskje ikke mulig å unngå?), og må fordele inntekter/utgifter fortløpende mellom oss.

Håper problemstillingen kom nogenlunde greit fram og setter pris på innspill!

Det står en del over her. Men kort fortalt, nei. Du blir ikke regnet som profesjonell før du har 5 enheter. Dobbel skatt om du selger eiendommen og ikke selskapet. Vanskelig å selge et AS. Og dyrt.

1 Like

Skjønner, takk. Man bør altså unngå å opprette AS. Men har du noe erfaringer/kunnskap om hvordan man bør organisere det rent praktisk uten et AS når det er to parter som har investeringen sammen?

Det kan sikkert være lurt å la en advokat hjelpe dere med en avtale.

Har selv investert i ett objekt som utleieleilighet som kona og jeg eier sammen uten å opprette AS. Har tenkt litt på det som med aksjer. Begynn i det små - lærer masse om det å leie ut (rent praktisk , lovverk), samt ikke minst om eiendomsmarkedet. Vi betaler ned lån med leieinntekter + litt ekstra og har planer om å kjøpe ett objekt til om ca 3 år.

1 Like

Ja, det er jo litt sånn jeg tenker også. Men greia er at jeg ikke investerer sammen med samboeren min (eller hun vil jo eie halvparten av min investering da), for da hadde det vært helt fint å gjøre slik du gjør.

Jeg investerer sammen investeringspartner og ønsker at det skal være mest mulig oversiktlig og minst mulig administrering. Jeg synes det er uryddig at vi må dele opp leieinntekter/utgifter, det hadde vært bedre å hatt alt samlet (som i et AS, som jeg har funnet ut at ikke er lurt å opprette når det er snakk om 1 enhet + eventuelt et par til i fremtiden)

Men, er det noen som har erfaring med å sette bort ansvaret for utleien til en annen part? Isåfall hvilke kan man bruke og hvor mange % er det normalt at de tar?

Eventuelt leie ut til kommunen/bufetat/nav? Bør vel være mulig å ta høyere leiepris i tillegg til at de har garantier osv? Dette har jeg ikke lest mye positivt om, men så er det jo som regel vare de negative erfaringene som når avisene.

Ser den.

Vi har ikke benyttet oss av uteleiemeglere. Tror de tar rundt 10% av leieinntekter på løpende bånd pluss litt i startfasen med visning etc. Vi bruker husleie.no (169,- i mnd). Tar seg av innbetalinger, evt purringer, juridisk bistand ved behov etc. Og vi har utleiegaranti gjennom dem i mnd prisen. Synes dette funker veldig bra :slight_smile:

Tror faktisk det er mer å administrere gjennom et AS med begrenset antall enheter og jeg opplever lite administrative issues når jeg bruker feks husleie.no utover praktiske spørsmål fra leietaker

3 Likes

Noen som har erfaring med mellomfinansiering uten å bli tvunget til å selge selv om man overgår den avtalte mellomfinansieringsperioden?

Ser flere banker tilbyr mellomfinansiering med varighet (i første omgang) på 6 - 12 mnd, men hva om jeg ikke ønsker å selge og kan betale ned mellomfinansieringa i et veldig bra tempo, f.eks. over 3 år? Vil banken da se det som urimelig å iverksette en prosess som tvinger gjennom et salg og være fornøyde med at de får inn god fortjeneste på høyere rente i en noe lengre periode?