Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Boligmarkedet

0663

Er dette en sånn alternativ juleaksjon?

Har med alle boliger i søket. Dersom det kun kommer opp leiligheter og rekkehus antar jeg at det ikke finnes eneboliger i det området.

Snittet er at eiendommene går for mer enn prisantydning i alle områdene. Dersom det går for mindre enn prisantydning så står det minus foran tallet.

1 Like

0473 ? :santa:

Takk @Morti :ok_hand: :cowboy_hat_face:

1 Like

1 Like
By			Befolkning	Til salgs		Ant. bolig til salgs per 1000 innbygger

Oslo		694'000		263				0,38
Bergen		260'000		273				1,05
Trondheim	205'000		185				0,90
Stavanger	144'000		265				1,84		
Kr.sand		112'000		199				1,77
Fredrikstad	 83'000		 78				0,94
Tromsø		 77'000		174				2,26
2 Likes

Tegn i tiden. Hvor fant du denne?

Jeg lagde den med wordpad og finn.no :slight_smile:

2 Likes

Og folk klør seg i hodet over at prisene i Oslo går i taket?

2 Likes

Mtp det lave antallet tilgjengelige boliger tror jeg 8% er konservativt for Oslo.

1 Like

I Oslo tror jeg fort man kan se 10-20% hvis vaksinene får ting på stell igjen.
Vanskelig å spå hvor høyt det kan gå når tilbudssiden tømmes.

Tror vissheten om at det skal stige i Oslo tiltrekker seg Investorer fra hele landet, muligens også fra utlandet.

Det hele kan bli ellevilt

2 Likes

Det er ganske mange i Haugesund som har kjøpt leilighet i Oslo, bare blant dem jeg kjenner selv. Enten det er hytte i byen som nesten bare blir brukt til landskamper eller det er barn som har begynt å studere der. Det som går igjen er at det er prisstigningen de er ute etter. Noen gidder ikke leie ut da det er langt å administrere slikt fra Haugesund og vanskelig med oppfølging. Så da står leiligheten på Aker Brygge stort sett tom.

3 Likes

Noen herinne som vet hvordan bankene vurderer muligheten for å gå utover 5x inntekt i lån - når belåningsgraden er forventet å ligge rundt 60%?

I tilfellet her, blir det 2 stk. bolig verdt ca. 12 mill - men lånebehov rundt 7,4 mill ?
Vi har ca 1,1 mill i inntekt årlig. 200.000 i studiegjeld som eneste gjeld.

Skal ta kontakt med bank også, bare lurte om noen her har egen erfaring.

Min erfaring fra 2 ulike forsøk på å få låne over 5x inntekt er at bankene ikke ønsker å bruke denne kvoten på nye lån, og at de beholder det som en reserve for mellomfinansieringslån etc der salg av den gamle boligen kanskje går dårligere enn forventet.

Det man derimot kan gjøre er å be om finansieringsbevis med forbehold om utleie, og regne med forventet utleieinntekt i samlet årsinntekt. Det gikk i hvert fall mine respektive banker (Sparebank1 og Danske Bank) med på i begge tilfeller.

Nå har jeg gått ut til flere banker med saken - fått svar fra 2. Den ene bank bruker kun kvoten til førstegangs kjøpere - fair nok.

Bank nr. 2 er kanskje med på ideen - her blir det foreslått å belåne nåværende bolig maks nå, slik at det får ned avviket før neste bolig og at avvikslånet for bolig nr. 2 ikke er så stort ved overtakelse.

1 Like

Bump, anyone ? :slight_smile:

Det varierer. Ble den solgt over prisantydning fordi prisen var feil eller fordi budrunden løp løpsk? Noe midt i mellom er en rettesnor av og til, men ofte kan vi ta utgangspunkt i at salgsprisen var den korrekte prisen.

2 Likes

Takk for god info @Morti av og til er det bra med noen skikkelige fagfolk her inne :wink:

2 Likes

Hva tenker folk her om hyttemarkedet på et par års sikt?
Konen maser og vil ha hytte, selv tenker jeg på høy utbygging, kanskje overetablering, covid varer ikke evig og da vil folk reise ut, en del nye hytteeiere får seg en overraskelse over hvor mye det faktisk koster å ha hytte og hvor mye jobb det er.
Noen synspunkter?

1 Like