Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Boligmarkedet

Tror det vil variere en del, men tror hytter på Østlandet med egen brygge/strandlinje vil stige en god del også etter Korona

2 Likes

Tror også du har rett i det. Strandlinje er et begrenset gode. Men vi vil ha hytte på fjellet, og der bygges det over en lav sko.

Som investerings objekt ? naa hadde heller giret aksjer

Som utflukt fra byens stress, skiturer, fjellturer osv og gjøre kona fornøyd, tjaaaaa. Men som du sier, hytte er en livsstil og krever mye jobb. Men er noen som trives godt med det!

1 Like

Jeg håper vaksiner vil få folk til å velge Spania pga klima og lavere pris, for jeg ønsker hytte med egen brygge/strandlinje

Vi hadde hytte i 7 år, i Danmark, men solgte for et år siden. Syntes det ble for langt unna. Jobbingen på hytta liker og kan jeg.
Planen var da å kjøpe ny i Norge, men jeg kjenner at magefornemmelsen er bedre på aksjer.
Tror som sagt at mange får sjokk, når de oppdager hva hytten koster og hvor mye jobb det er.

1 Like

Jeg og, men har inntrykk av at min generasjon stort sett ønsker det samme som meg, så må nok spare opp en del.

Det er nok grunnen til at det bygges så mye. Folk vil ikke jobbe på hytta. Så det er attraktivt med ny hytte. Ikke må man kjøre plutselig til hytta ved mye snøfall for å spa av taket, ikke trenger man å pusse opp. Man kan (nesten) bare slarve på og selge hytta 5-10 år senere skattefritt. Politisk tror jeg det kan bli innstramminger mot å bygge ut nye områder i fjellet på samme måte som i strandsonen. Det har vært litt snakk om det nå. Men så har vel byggenæringen noe de skal si også.

3 Likes

Spørsmålet er da, hvordan det utvikler seg videre med gamle hytter, når folk ikke vil jobbe på hytta.
Jeg holdt på å kjøpe en falleferdig sånn, rive den selv, og få satt opp en brakkehytte (kr. 300.000, 30m2, bygget i lavkostland og løftet inn fra kranbil) og så vente på nedgangstider, for å kunne forhandle bedre priser på ny hytte.
Du har nok rett i det politiske, der er sikkert du oppdatert, men mange småkommuner har jo også gjort seg avhengig av fortsatt utbygging, så jeg tror det blir vanskelig å få gjennomført store innstramninger.

1 Like

Ja enig i det. Gamle hus og gamle hytter faller i verdi, men tomteprisen stiger nok.

1 Like

– Jeg tror dessverre vi kommer til å se 14 prosents økning i Oslo neste år, fordi ingen politiske partier i Oslo egentlig ønsker å bidra til mer boligbygging. Dette har jeg varslet de siste tre til fire årene, sier Schumann til avisen.

5 Likes

Får håpe folk får 14% lønnsvekst også da… :slight_smile:

2 Likes

Så lenge ledere og mellomledere (pluss konsulenter får det) får det, så vil det nok forsvare en slik prisutvikling. Husk at mange statlige prosjekterer krever et hav av utredninger. Green New Deal here we come🚀

Dere som sitter på kontrakter i nybygg i Oslo kommer til å gjøre noen heftige kuler de neste årene!

Grattis!:dollar::moneybag::dollar:

Gjorde selv en 5xinnskudd på en kontrakt over to år, rett før de nye forskriftene kom. Smalt ganske greit etter det, de som kjøpte kontrakten gikk ikke i null før etter to år ca. (Vet dette da megleren som solgte for meg ble forespurt om salg og prisantydning to å senere).

vil tro politikken vil legge noen fartsdumper i veien denne gangen også.

Men når det skjer er spørsmålet. om/når økonomien blir nogenlunde balansert igjen, vil nok være et mulig punkt for politikerne å gjøre et grep. Evt. ved regjeringsbytte.

3 Likes

Når skal vi låse renta?

5 år: 1,69 %
10 år: 1,99 %

Bombe at dommedagsmannen i Eika kommer med det laveste… skreket om boligprisboble siden i hvertfall før jeg startet med eiendom (før 2014).

At han er ansatt som ekspert noe sted er meg hinsidiges all forståelse.

Lager fine overskrifter da…

3 Likes

Majic er hakket under, og har mer respekt for henne for å si det sånn. At prisene skal opp er det liten tvil om…!

Såååe renta? :joy::joy:

1 Like

Seriously though. Begynner det å bli på tide å vurdere fastrente?

2 Likes

:rocket:

3 Likes