Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Boligmarkedet

e24 har jo generelt sett et av de mest retarderte kommentarfeltene av alle finansaviser, men jeg synes det er spesielt interessant å lese kommentarene på den artikkelen der. Legge merke til at samtlige skribenter, p.d.d., ønsker å regulere / styre markedet med jernhånd. Ingen ønsker å øke tilbudet og gi markedet det det vil ha (flere og mindre boliger).

3 Likes

Du skriver nøyaktig det jeg selv tenkte da jeg leste de kommentarene. Totalitært opplegg :smile:

1 Like

Ekstrem prishopp for noen og ekstrem fattigdom for andre.

2 Likes

Noen herinne som vil gi sitt syn på boligmarkedet i Bergen de neste 3 årene? Vurderer å kjøpe en leilighet i et prosjekt. Sentralt i Bergen ift studiested og tett på både eksisterende og kommende bybane trasé.

Vurderer 36 m2 eller kanskje hakket større (42-45 m2)

Tanken er å selge igjen når byggingen er ferdig.

Typisk kjøp for studenter.

1 Like

Macic går motstrøms og spår kun 5% prisvekst i Oslo i 2021 (dette kommer også frem i tabellen til @kaei). Et av hennes hovedargumenter er at boligmangelen er overdrevet, hun sier det skal ferdigstilles 2500 boliger neste år (Selvaag sier 1800).
Jeg synes Macic har bommet mye i hennes spådommer tidligere, hun spådde negativ prisvekst for 2019 så sent som i oktober 2018. Fasiten var at boligprisene steg 5,5% til tross for at styringsrenten i denne perioden steg med 0,75 prosentpoeng og vi hadde rekordmange ferdigstillte boliger dette året (4000+ stk.).

Men Macic skal ha kudos for at hun gikk motstrøms under pandemien og spådde prisoppgang. RETTELSE: Macic hadde rett i mars, men én mnd. senere vendte hun kappen og spådde at gjennomsnittet av boligprisene i 2020 ville bli 5% lavere enn gjennomsnittet i 2019. Her bommet hun grovt og dette nevnes ikke i e24-artikkelen.

4 Likes

Stussa også over vinklingen her. Hun har jo bommet i årevis så blir hun løfta frem som en slags boligguru når hun først treffer sånn delvis noen måneder. Om man skulle hørt på noen de siste årene er det Bård og Terje som har truffet best. Alle andre spår jo jevnt over for lavt, år etter år, uten at de ser grunn til å endre modellen av den grunn :laughing:

Lurer også på hvor hun får tallene sine fra. 2500 ferdigstilte i 2021 stemmer dårlig med grafene til sparkonge over. Blander hun årene her? Uansett om det er 2500 eller 1800 som er riktig må jo poenget være at ferdigstillelsen mer enn halveres fra noen år med nogenlunde likevekt (dvs +5% prisvekst). At etterspørselen allerede er større enn tilbudet er opplagt for alle som følger med. Når det allerede er utsolgt og ferdigstillingen reduseres kraftig er det naturlig å anta at det bidrar til å presse prisene.

4 Likes

Terje Tinholt eller Buraas?

Tinholt, har ikke tracreckorden til Buraas på stående fot :sweat_smile:

1 Like

En litt artig/depressiv tankevekker:

Om du er singel og tjener 1’000’000 kr i året brutto og har spart opp 960’000 kr i cash (15% EK) så har du fortsatt ikke råd til å kjøpe den aller billigste leiligheten i Clemenskvartalet i Bjørvika, dette er en liten 3-roms på 54 m² til 6’400’000 kr.

6 Likes

Ja, det er virkelig til å bli grå av.

Er du ikke av en familie som har gjort det godt på den massive oppgangen i norge siden starten av nittitallet så er du veldig langt unna noe som helst.

Men… Norge har virkelig gjort det bra de siste tiårene, så det er mange monopolspillere som hjelpes godt av pengepolitikken for tiden. Oljepengebruken gir oss mange statlige mellomledere på sikt skal du se, de fanger nok opp resterende av de få som reguleres i hovedstaden. Veldig satt på spissen.

Tror dette varer i relativt lang tid enda.

1 Like

Hvis du på død og liv må bo i Oslo sentrum.

Kjøpte hus til 6150’, leier ut til 9500 i måneden og har 170m2 og gangavstand til barnehage, skole, tog, butikker og utesteder. Tjener kanskje 5-15% mindre enn jeg hadde gjort i Oslo. Med dagens rentenivå tjener jeg nesten 2000kr i måneden på å bo hvis jeg hadde lånt alt. (før avdrag da, men det er jo sparing)

Jo, også er det fine badevann her og godt skiføre og 25 min å kjøre til fjellet.

Ser liten grunn til å klemme meg inn i Oslo med tilhørende trengsel og kø. Er oppvokst i Bærum og må si at det er mye bedre med en småby. Hvis jeg vil til Oslo? Vel, det tar en time med toget eller med bil.

5 Likes

Men som en stein i en vanndam sprer bølgene seg fra sentrum og utover i byen. Videre sprer de seg fra Oslo og utover i Viken kommune noe som fører til økt press på allerede sprengt kollektiv- og biltrafikk (spesielt vestover mot Bærum, Asker og Drammen hvor vi har høyest befolkningsvekst).

Godt å høre at du er fornøyd med din bosituasjon! Jeg er også oppvokst i Bærum og ser ingen grunn til å flytte ut fra byen. Spesielt ikke når jeg ser at ingen politikere ønsker at det skal bygges mer. Min leilighet har steget 100% i verdi i løpet av de siste 10 årene. Med lønnen jeg har i dag og låneforskriften ville jeg aldri hatt råd til å kjøpe denne leiligheten selv for 10 år siden…

2 Likes

Nåja, dette er en sannhet med modifikasjoner.

Tjener du 1 000 000,- så har du en ganske bra betjeningsevne og bankene vil kunne gjøre unntak fra egenkapitalkravet.

Det er ikke slik at bankene kan forsvare et avvik fra boliglånsforskriften fordi at du har en relativt god inntekt.
Boliglånsforskriften definerer at bankene kan gjøre avvik i totalt 10% av utlånsvolum (8% i Oslo).

Hos oss prioriterer vi å hjelpe folk med å få tak over hodet. Men, et lite tips er at denne kvoten nullstilles hvert kvartal - slik at om det det en god del ledig kvote i slutten av et kvartal hender det at vi gjør avvik til mer spekulative formål.

9 Likes

Det stilles like høye krav til egenkapital om man har høy inntekt. Skal man unngå egenkapital kravet må man komme inn under dispensasjonsordning. Her prioriterer de førstegangskjøpere, men noen høyinntektskunder kan også få unntak. Som leger f.eks.

2 Likes

Litt sykt at en som tjener 1 million i året må forhandle unntak med bankene for å få kjøpt en leilighet på 54 m2 :sweat_smile: ikke noen tvil om at boligprisene stiger fortere en lønningene ihvertfall…

6 Likes

Enig i at det høres drøyt ut nå man anlegger den synsvinkelen, men:
-Vi snakker om 54kvm i et prosjekt som har blant Norges dyreste kvadratmeterpris.
-Personen kjøper alene.
-Personen vil rimelig sikkert få lån gjennom fleksibilitetskvoten til bankene.

Likevel aktualiserer eksempelet en problemstilling rundt at boliglånsforskriften fungerer som en motstand som blir kraftigere og kraftigere jo høyere boligprisene er. Spørsmålet er om Oslo-prisene nærmere seg det som boliglånsforskriften “tillater”.

Jeg tror (dessverre) det fortsatt er en del å gå på da det rett og slett vil bli nødvendig å kjøpe sammen med noen eller få betydelig hjelp av foreldre for å kjøpe en fin leilighet sentralt i Oslo.

6 Likes

Jada, prisene i Oslo er høye.

Men det er en god del momenter som er viktig å trekke frem her;

Oslo-folk tjener mer en gjennomsnittet i landet forøvrig.

Nærmere 80% av husholdningen i Oslo består av 1-2 personer. Dette er da gjerne husholdninger med svært god kjøpekraft(husk at barn og bil slår veldig negativt ut i bankens lånemodeller)

I Oslo har nå under 1/3 av husholdingene privatbil. Dette frigjør store beløp i privatøkonomien som igjen kan brukes til boligkjøp.

Bydelene som oftest trekkes frem når meida viser til skyhøye kvm-priser er gjerne de mest populære områdene i Norge å bo i. Klart det blir høye priser når «alle» kan tenke seg å bo innenfor ring 2/3.

4 Likes

Enig i mye der. Tror dessverre det er en del å gå på.

En venninne av samboeren min gikk nettopp sammen med noen (en annen venninne) for å kjøpe en treroms sammen, forstod det slik at det var det mest rasjonelle. Så fikk de forhåpentlig betalt ned nok, pluss verdistigning slik at de kan kjøpe egen ved en senere kryssvei.

Jeg forstår dette godt. Da treromsleiligheten jeg leier ut har kun 6000 i utgifter (uten nedbetaling selvfølgelig).

Da blir det jo dumt å leie noe til minimum 6000 alene…

Mye å gå på enda ja. Så lenge penger er så billig for banker, så blir det for dumt å ikke gå for større utlån med omkostninger og marginer… det politiske klimaet er nok alt for vinklet positivt mot å eie egen bolig.

Når jeg logget inn i nettbanken i dag så fikk jeg forsåvidt en popup om «vil du øke belåningen din» jeg er forsåvidt langt over de gitte grensene allerde. Så her vil nok bankene vokse i låneomfang. Ser ikke hvilke intensiver noen bankansatte har for å ikke pushe for tiden.

1 Like

Du glemmer det absolutt viktigste momentet.

Det reguleres forlite boliger. Sansynligvis bevist for å lettere kunne flytte den teite markagrensa.