Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Boligmarkedet

Hva er teit med den? :see_no_evil:

1 Like

Den ble satt fordi det var så langt kommunen orginalt klarte å levere vanntrykk.

Nå er det blitt en hellig grense for gresspisende kaffelattedrikkende lett forvirra politikere.

Tja, den originale grunnen er kanskje ikke så god, men det å ha natur tett på byen har stor verdi. Gir liten mening å bygge ut marka, da senker du verdien på resten av byen.

3 Likes

Flytter man grensen 500meter. Så er mye gjort :wink:

Yupp, men samtidig gjør du det lettere å flytte den neste gang. Osv. Er en liten slippery slope, det der.

3 Likes

Enig med dere, men jeg vil anta at særlig foreldre spiller en stor rolle. De som for eks har bodd i Oslo i mange år selv og er 50+ vil nok i mange tilfeller ha mulighet til å bidra med store beløp (fleremillionersklassen?) til egenkapital for “barn” slik at inntjeningsevnen blir mindre viktig. Dette har vel også vært lønnsomt i et familieperspektiv; Ingen arveavgift for barna og reduksjon i formuesskatt for foreldrene?

Må si jeg sliter med å forstå at vi skal drive med så mye subsidier av folk som sitter så godt i det fra før :slight_smile:

3 Likes

Enig. Jeg venter at presset fra 2-roms nå sprer seg videre til 3-roms. Med en helt gjennomsnittlig lønn er det ikke for dyrt for et par gode kamerater eller venninner å kjøpe seg en fin og meget sentral 3-roms på beste vestkant hvis man tåler å bo sammen. Det krever dog at man har litt egenkapital eller kan få hjelp fra foreldre. Det er mange der ute i landet som har fått en veldig fin verdistigning på boligen sin de siste 20-30 årene og som har mulighet til å hjelpe datter eller sønn ved å refinansiere.

1 Like

Tror nettopp dette argumentet vil vinne frem dersom flytting av markagrensen blir et relevant tema igjen. I tillegg vil vi høre de berørte naboer skrike noe sinnsvakt høyt.

1 Like

Men at det er lite boliger sentralt er ikke unikt for Oslo, det er ikke mye ledig byggeland sentralt i Bergen, Stavanger, Trondheim heller

Men der er det ikke samme etterspørselen…

De plassene der har iallefall regulert tomter og boliger. I oslo er det nesten full stopp.

Det reguleres mer i Sandnes enn i Oslo.

Nei, Oslo er jo i kraftig vekst og vil sikkert være det i mange år fremover.

Men poenget i innlegget mitt over var at bolig i Oslo ikke nødvendigvis er så dyrt mtp på kjøpekraften og betalingsevnen til innbyggerne i Oslo.
Akkurat det føler jeg veldig få tar innover seg når man sier at bolig i Oslo er dyrt.

Det er helt naturlig at det er dyrt innenfor Ring 3. Men hvis man gidder å bruke tid på t-banen er det rikelig med store fine leiligheter i Grorudalen.

Så jeg mener det ekstreme fokuset på prisene innenfor Ring 3 ikke er dekkende for hele bildet av situasjonen i Oslo

2 Likes

Godt mulig 3-romsen blir den nye 2-romsen, altså inngangen i boligmarkedet for mange. Med priser som kryper opp mot 5 millioner for en 2-roms, så bør det jo være bedre å kjøre på med noe litt større sammen med en bror/søster/venn/slektning etc enn å bo seg i hjel i en 2-roms.

Skal bli spennende å følge utviklingen i Oslo neste året. Dere som sitter med kontrakter kan gni dere i hendene!

3 Likes

Da er det i gang!

Sjekk den ut, FINN-kode 202584405.

Greit at den hadde fin terrasse, men det var det hele. Resten av leiligheten var ikke noe å snakke om hva angår andre kvaliteter

2 Likes

Denne gikk for 6,9 eks. omkostninger. Altså 7,1mnok hvis man skal sammenligne mot prisene på nybygg i området.

Heftig kvadratmeterpris, men forstår at noen er villig til å betale for den utsikten. Ca. 1,5mnok premium for utsikten sammenlignet med tilsvarende leilighet i 3. etasje er mitt anslag.

3 Likes

Prisene opp 1,9% i Oslo for desember måned. 12% for 2020.

3 Likes

Tror nesten det er litt mer i utsiktspremie? Tviler på at min leilighet går for så mye, for da må jeg virkelig vurdere et sabatt år i Oslo snart. For da selger jeg…

1 Like

Var et overslag, men denne gikk for totalpris 5,4 tidligere i høst. 6kvm mindre.

Med tanke på den dårlige standarden er jo 7,5 mill kraftig kost, men samtidig mener jeg at 4,95 som prisantydning er den klareste lokkeprisen jeg har sett på lenge. DEN terrassen, heis og parkering i det området er en bra pakke :slight_smile:

5 Likes

Mulig jeg undervurder verdien av heis og parkering i byen.

Men en fin terrasse med gode solforhold og plassering høyt oppe i huset kan fort øke prisen med 1-2,5 millioner.
Og selvsagt enda mer hvis vi snakker toppetasje!

3 Likes