Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Boligmarkedet

Jeg var på visningen der. Det stod lang kø ut på gata før visning, og lang kø i 3 etasjer utenfor under selve visningen. Fantastisk utsikt! Lokkepris - ja

1 Like

Kan vi gratulere med ny leilighet da eller? :wink:

1 Like

Hei! Har et spørsmål, og virker som en del som har litt peiling på utleie.

Samboeren og jeg kjøpte hus i Stavanger i februar i fjor, overtakelse i mai. Planen var å flytte dit, men pga covid ble vi der vi er nå ett ekstra år. Vi var heldige og fikk leid ut f.o.m 15 juli 2020. Nå flytter vi til sommeren. Hvordan er det skattemessig ift utleie av boligen? Det er vår eneste eide bolig (vi leier der vi er nå).

Snakker vi næringsinntekt fordi vi selv ikke har bodd i huset?

Har det noe å si når utleien opphører i år? Er det f.eks fordelaktig at det er 6 mnd eller mindre?

Takknemmlig for svar :slight_smile:

Trodde i utgangspunktet det var skattefritt, ettersom dere har leid ut mindre enn halvparten av året, men usikker på om dere hadde vært nødt til å eie boligen hele året for at det skulle bli skattefritt.

Jeg har vært inne på tanken å ta et reiseår, og da leie ut leiligheten fra August-Juni, og jeg har fått det for meg at dette skulle bli skattefritt, ettersom jeg da leier ut under halvparten av året.

Så det vil ha noe å si ift når vi “sparker” leietakerene ut i år?

Ja, jeg mener det, men er basert på en samtale jeg hadde med fattern for noen år siden, så kan jo ha skjedd endringer siden den gang, evt at vi har lest reglene feil, så ville ikke basert altfor mye på det jeg sier.

Edit: virker som regelen jeg tenkte på ikke gjelder lenger. https://finansavisen.no/nyheter/personlig-oekonomi/2016/02/skatteregel-forsvant-er-du-sikker-paa-at-du-kan-leie-ut-skattefritt

Grensen går ved 20k i leieinntekter per år.

Det overskred vi første mnd haha. Takk :slight_smile:

Haha, nei. Ble helt syk budrunde. Jeg hører meg selv si kjøp i nedgangstider og selg i oppgangstider, men ikke så lett å holde seg unna, gitt. Denne var uansett bare å holde seg langt unna :blush:

1 Like

Stemmer som blir sagt med grense på 20.000 med mindre du kun leier ut en mindre del av din egen bolig. Blir ikke næringsinntekt som du nevner, men skattes med kapitalskatt på 22% etter fratrukket alle fradrag.

Er det noen her som har erfaring med salg av ny bolig?

Jeg får ferdigstilt en leilighet i løpet av året og lurer på om det vil lønne seg å få den styla før salg eller selge den tom? Har lagt merke til at boligannonser med uinreda leiligheter ser stusselig ut. Men er det verdt å bruke 20k på styling? Alternativt er det jo mulig å bare legge ut bilde av romløsning, slik som det selges fra utbygger. Og vil det lønne seg å ha megler eller burde jeg selge selv? Her er jo usikkerheten redusert ved Nybyggaranti.

Setter pris på alle tips :slight_smile:

Når man kjøper nybygg, så er det som regel en klausul i kontrakten som definerer at megleren som har oppdraget skal ha salget om du ønsker å videreselge før ferdigstillelse. Med dette så bruker de bare samme bilder/dokumentasjon som ble presentert da du kjøpte den :slight_smile:

2 Likes

Aha, det visste jeg ikke! Men dette er snakk om en OBOSleilighet som må selges etter overtagelse. Så da regner med at jeg står fritt til å velge megler.

Det er absolutt verdt å style leiligheten! Som du sier det selv, en tom leilighet ser fort veldig stusselig ut, boligkjøp handler i stor grad om følelser. Ikke fokuser så mye på smårkroner her når en ekstra budgiver potensielt sett kan betyr flere hundretusen kroner i forskjell

Men du kommer veldig langt ved å bruke 4-5000 og gjøre den jobben selv hvis du har tid og ork.

4 Likes

Som @Invivo sier, det er bare å kjøpe stylingpakke - kostnaden er ett bud!

2 Likes

Takk for innspill! Da blir det styling!

Fikk kjøpt integrerte hvitevarer på Black friday, til en brøkdel av prisen på de ferdige pakkene. Regner med jeg burde ha rørlegger for å plugge inn vaskemaskin? Så er det vel også krav om brannvakt som jeg kanskje kan montere selv?

Hvis du må bruke rørlegger/elektriker ville jeg snakket med firmaene som har jobbet på prosjektet, da blir det ingen tvil om hvem som har ansvaret om noe skjer. Dessuten kommer de nok til å vanke rundt på prosjektet for å fikse småting, så det kan hende du kommer godt ut av det prismessig.
Viktig med ren vandelsattest på boligen :wink:

1 Like

God artikkel om Filipstad.

Det er tidligere sagt at Filipstad blir sett på som en vesentlig del av “boligreserven” til Oslo. Med disse prisene vil ikke akkurat Filipstad-utbyggingen minske presset på “vanlig leiligheter”.

3 Likes

150.000 kroner kvadratmeteren betyr eksempelvis hele 11,25 millioner kroner for en 3-romsleilighet på 75 kvadratmeter.

Kunde: “Hei jeg tjener to millioner kroner i året og har én million kroner i kontanter, kan dere gi meg et lån så jeg kan kjøpe en 3-roms på Filipstad til 11,25MNOK?”

DNB: “Ja skal vi se 5 ganger 2’000’000kr pluss 1’000’000kr blir tilsammen 11’000’000kr noe som er mindre enn 11,25MNOK så øhm… nei det kan vi ikke.”

Kunde:

3 Likes