Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Boligmarkedet

Heftig flipp!

1 Like

3 mill opp på 4 mnd ja

1509219336_nothing-to-see-here-gif-4

Hva i alle dager tenkte megler på? Strøken kåk midt i Oslo sentrum priser du ikke til 76k per kvm!

1 Like

Ble kuppet for 6,6m etter 48t, altså 800k over takst.

Recap:
Opprinnelig leilighet:

Prisantydning 5 300 000. Solgt for 6 150 000.

Naboleilighet:

Prisantydning 5 800 000. Kuppet etter 48t for 6 600 000.

Plutselig fremstår kjøpet av naboleiligheten i desember som bra!

2 Likes

Ser ut som meglerne ligger bakpå med 500-1000k over hele linjen nå i Oslo

Det er helt sinnsykt å prise den til 76k pr m2 ja, spesielt med parkeringsplass!

Jeg tror ikke du skal se bort fra at det er selger som har brukt tiden godt på å pusse opp - noe som var verdt både tiden og pengene!

Malen bør ligge på 90-110K per kvm for leielighter med kvaliteter innenfor ring 3 mener nå jeg.

Nyere bygg med parkering, heis og bra balkong bør ligge på 100-115k

Det er fortsatt i overkant for leiligheter over 60-70m2 på helsfyr/ensjø, men det kryper oppover der også…

Ok, strekker meg til Ring 2 og noen hunder meter over der;)

1 Like

Jeg kjøpte meg rekkehus i Heggedal i høst (5min kjøring fra Asker sentrum) for 3.95m på 124 kvm, som gir en kvm pris på 31k ca. Det tar meg 20 min å kjøre inn til Lysaker der jeg jobber.

Og så snakker man om kvm priser på minimum 100k i Oslo sentrum for tiden… Det er en enorm forskjell?? Er dette vanlig i andre storbyer eller bare i Norge?

(Verdt å nevne at jeg kjøpte noe som trengte vesentlig med oppussing som jeg gjorde selv. Mener jeg gjorde ett veldig godt kjøp!)

Da snakker vi vel rundt 20k pr m2 i oppussing, så faktisk m2pris nærmer seg 51k…?
edit: 20k pr m2 ved bruk av innleide fagfolk.

Tipper at total kost med innleide fagfolk hadde kommet på 1 mill hvis jeg skulle har gjordt ALT jeg ønsket. Men da er mye unødvendig. Uansett, er det jo en enorm forskjell på små distanser. Bare lurte på om dette er vanlig overalt.

For meg er prisfoskjellene her i Norge helt vanvittige. Jeg har bodd i Perth og der var det i hvert fall ikke slik!

Kjøpte hus i Kongsberg for 2 år siden, 240m2 for 6150. 70m2 er en egen leilighet som jeg leier ut som betaler all rente på lånet + litt av avdragene. :stuck_out_tongue:

1 Like

Tror mye kan tilskrives at mennesker som bosetter seg innenfor ring2/3 ikke har 1-2 biler. Dette frigjør ganske mye likviditet i denne kjøpergruppen som ender opp i boligen istedenfor.
I tillegg består nærmere 80% husholdningene i Oslo av 1-2 personer, dvs at få av disse husholdningene har barn(som jo er en stor kostand og slår negativt ut i bankens lånemodeller).

Så litt enkelt forklart kan vi si at de som bosetter seg i suburbs og utenfor Oslo bruke penger på bil og barn. De som bor sentralt i Oslo bruker penger på bolig, og de har en enorm kjøpekraft kontra bilogbarn gjengen.

Ja du har nok mye rett der. Har 2 barn og bil selv og merket jo at dette dro ned mye på mine egne muligheter!

Men samtidig ser man stadig nye artikler på yngre folk som ikke har sjans til å komme seg inn i markedet i Oslo, og det er jo spesielt de yngre aldersgruppene som vil bo der?

Min partner bor i Oslo og familien har bodd der i alle generasjoner. Så for henne var det enkelt å kjøpe med hjelp fra familie som hadde store eiendeler i byen fra før av. Men hvordan i hel… skal man kunne kjøpe seg en leilighet til 6mill hvis man har null egenkapital og er nyutdannet??

Har liksom følelsen av at prisutvikiklingen i byen må stagnere etterhvert og at det kanskje er bedre å investere litt i utkanten i tiden som kommer fremover?

1 Like

en nyutdannet uten egenkapital skal ikke bosette seg på karl johan i leilighet til 6M. da tar man toget i 20min og bosetter seg i en leilighet til 2,5M

forstår ikke hvorfor folk fremstiller det som om det er ett boligproblem i oslo og omegn. tok meg 2 minutter å finne en leilighet med under 30min kollektiv reisetid til Oslo S, hva er det folk syter over egentlig?

edit: https://www.finn.no/realestate/homes/ad.html?finnkode=203976260

4 Likes

Noen lever i den villfarelsen om at det er en menneskerett å bo innenfor ring 2/3 i Oslo :slight_smile:

6 Likes

Så akkurat en diskusjon på twitter om leiligheter i stockholm, går for 110-125k kvm der også.

Boligmarkedet innenfor ring 2/3 i Oslo handler om en eneste ting og det er tilbud/etterspørsel.

Det er i utgangspunktet for lite tilbud sammenlignet med etterspørselen. Så enkelt. Og det er også “høy” kvm.pris på nybygg pga. dyre tomter, uendelig med krav til fordyrende utforming osv.

Boliglånsforskriften er lokket som holder dampkjelen noenlunde under kontroll, men de ekstremt lave rentene fører likevel til at det bobler skikkelig.

Med klare utsikter til et fortsatt lavt/lavere antall ferdigstilte nyboliger, samt fortsatt lave renter og forventninger om videre vekst får man selvsagt også et psykologisk element.

I Norge har det lenge vært slik at “hvem som helst” kan kjøpe seg en egen fin bolig. Dessverre er nok den tiden over for Oslo - Norges klart mest populære by/boligmarked.

5 Likes