Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Boligmarkedet

Jeg syter da ikke?

Og er selvfølgelig enig om at man ikke har noen rett til å bo hvor som helst! Det var heller en generell tanke relatert til hvordan boligprisene vil utvikle seg fremover…

Og hvis man for eksempel ser på den leiligheten som du linket, så er det kanskje en bedre investering mtp prisutvikling i dette området, kontra midt i byen hvor prisene er veldig høye?

Tror han mente generelt, ikke deg.

Det er klagesang i media om at det er så dyrt å bo i Oslo, men dette er en sannhet med store modifikasjoner.

Mener ikke at DU syter :wink: folk generellt virker å kun bry seg om utviklingen på boligprisene i radius 5km innenfor Oslo S og snakker som om dette er “hele Norges boligmarked”.

Hvorfor er det et problem at de mest populære områdene er dyre, all den tid man fremdeles kan kjøpe til anstendige priser i omegn?

og hvor mange boliger burde en sykepleier ha råd til å kjøpe i oslo? er dette “skrekktall”?

1 Like

Stikker man opp i Groruddalen får man store leiligheter med 3 soverom til 3,5 million kroner. Og da er man bare en t-bane tur unna Oslo-S.

Så jeg skjønner ikke den sytingen om boligprisen er høy sentralt i Oslo, det er jo bare naturlig all den tid det området i praksis er ferdig utbygget og tilbudssiden vil være begrenset.

Helt enig med deg @tjoff, når ble det en menneskerett at en enslig sykepleier uten egenkapital skal kunne kjøpe seg leilighet i Norges mest populære boligområde? Dette er bare populistiske utspill fra politikere

1 Like

Ok, jeg var ikke klar over at det var slik. Er selv ikke interessert å kjøpe i Oslo og følger tydeligvis ikke godt nok med! Så jeg trodde prisene generellt var høye overalt innenfor sentrum!

Når det gjelder klaging fra folk som absolutt skal bo ett sted er jeg helt enig. Jeg satt bare og tenkte litt høyt iht. utviklingen i priser i Oslo og omegn og hvor det kanskje er smart å investere…

Jeg syntes man heller skal ha litt fokus på gj.snitts lønn til visse yrker, som er altfor lave, men det er en helt annen diskusjon!

1 Like

For all del, det er godt mulig man får en mye høyere yield på bolig ved å kjøpe utenfor Oslo.

Poenget mitt er bare at prisene innenfor Ring2/3 nødvendigvis ikke representerer det hele bildet av boligprisen i Oslo. Og at det nødvendigvis ikke oppleves spesielt dyrt for de som allerede er inn i boligmarkedet i hovedstaden.

1 Like

Så den selv, satte meg til og med på budlista i tilfelle :smiley:

1 Like

Jeg var på visning til samme type leilighet, bare den på rundt 60m2, tidligere i år - den eneste ulempen der var lukt fra avtrekk på takterrassen…
For noen år siden bodde jeg rett ved, i Rubina Ranas gate, da kunne jeg gå ut av leiligheten 65min før flyavgang!

1 Like

Sikkert en del ymse curry å hanskes med :sweat_smile:

1 Like

Virker som om prisutviklingen tar av i sentrumsnære områder (gangavstand til Oslo S), ja. Men som andre skriver, så er det fullt mulig å kjøpe en leilighet (ca. 20min t-banetur utenfor Oslo S) for en langt lavere kvmpris. Om du klarer å bruke 20 min på å sitte på tbanen fremfor å gå til sentrum da.

Ser Ensjø/Helsfyr blir nevnt her. Noen som har noen utsikter i forhold til prisene der? Stiger prisene i den innerste bykjernen veldig mye fortere enn der? Vet jo f.eks. Bjørvika begynner å få meget høy kvm.

Tror du ikke de har betalt med andel fellesgjeld med in-ordning eller noe sånt?

Året starter med uvanlig få visninger og mye kupping! Macic forklarer det lave utbudet med at sola skinner. Komisk all den tid boliger legges ut 7-10 dager før visning - da skal man være relativt profetisk for å spå godvær og la det påvirke salgsprosessen.

2 Likes

Vanskelig spørsmål, men jeg tror prisutviklingen (i prosent) blir bedre på for eks. Ensjø enn for eks. Bjørvika fremover.

Historisk sett har vel de dyreste og beste områdene økt mest i pris. Grunnen til at jeg tror det endrer seg nå er en “ny” faktor siste årene: boliglånsforskriften.

Tror forskriften vil føre til at prisforskjellen vil minske, rett og slett fordi det blir en ekstra motstand for prisøkning jo høyere man kommer.

Dette er et interessant tema så flere innspill er velkomne!

3 Likes

Tror nok du kan være inne på noe her. Om beskatning på sekundærbolig økes kan kanskje det ha en effekt også.

86k per kvm for toppleilighet med 3 soverom, stor solrik terrasse og garasje på Ensjø? Burde kunne få 100k per kvm her

Synes den virket dyr nok sammenlignet med prisene for 4-roms nybygg på Ensjø.
Selv om megler skriver “lave felleskostnader” så er månedlig felleskostnad på 5 200,- relativt mye.

3 Likes

Crikey dingo! 5200 er lavt for felleskostnader??? Jeg syntes mine 3500 var mye! :sweat_smile:

4 Likes

Når jeg ser fagdirektører som har så lite kontroll på faget sitt så grøsser jeg litt. Får håpe det er journalisten som bare bommer, helt som forventet.


Eiendomsmeglere har ikke lov til å ta imot bud før klokken 12 dagen etter siste annonserte visning, forklarer fagdirektør for bolig Olav Kasland i Forbrukerrådet.


Helt feil!

Kilde til lovverket rundt dette?