Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Boligmarkedet

Eiendomsmeglerloven. Man kan gi budet til megler når man vil, men kan ikke sette kortere budfrist enn kl 12 dagen etter siste annonserte visning, er ordrett.

Ser ut som artikkelen er oppdatert nå til:

“Eiendomsmeglere skal ikke formidle bud med kortere akseptfrist enn klokken 12.00 første virkedag etter siste annonserte visning, ifølge Norsk Eiendomsmeglerforbund.”

Tidenes flipp? Kjøpt for 12 200 000,− i oktober 2016, totalrenovert i 2017. Spent på hva denne går for. Kan ikke ha brukt noe særlig mer enn 2 eller 3MNOK på rehab vel?

Millionene går fort, men ja fin verdistigning det der. I prosent over de årene er det ikke så spesielt i grunn.

Flipping må vel være litt kortere tid enn fire år?:see_no_evil::see_no_evil:

Synes du 125% verdistigning på 4 år (ekskludert oppussingskostnader) er lite?
Men du har kanskje rett i at det ikke kalles flipping :stuck_out_tongue:

Sant det. Og du har nok et poeng ang. leieboere.

Ikke et problem om du har råd til å kjøpe bolig til 28MNOK.

2 Likes

Et steinkast unna togstasjonen. Tar deg totalt 20min fra du går ut av utgangsdøren til du er på Oslo S. Jeg tror disse leilighetene vil bli revet vekk. Her skal det bygges små ettroms også.

3 Likes

Ca. 800 bruktboliger til salgs pr. dags dato. Dette er 40-50% mindre sammenlignet med samme periode i 2020.

Lager en liten poll her som går ut 31.jan.

Hva blir nominell prisvekst i Oslo for januar?
  • Negativ vekst
  • 0-1%
  • 1-2%
  • 2-3%
  • 3-4%
  • 4-5%
  • 5-6%
  • 6-7%
  • Over 7%

0 stemmegivere

Hei! Er det noen her som vet om firmaer / markedsplasser hvor man kjøper og selger utleie objekter med aktive leieavtaler?
Jeg er ute etter å finne kjøper til et hus som er utleid :slight_smile:

Selges vell som vanlig ved megler og finn annonse? Sett en hel del der før!

11" i måneden skattefritt dekker effektive rentekostnader på drøyt 11M i lån, så da kan man jo kjøpe de resterende 190kvm av leiligheten for 16,5M, låse igjen døra til hybelen og nyte utsikten…

1 Like

Legges nye boligannonser ut på finn fortløpende eller er det faste tider? Hvilken dag i uken legges flest annonser ut?

Fortløpende. Fredag legges mest ut.

3 Likes

Konkurranse om å være øverst før helgereaserchen starter. Vanlig å legge ut på kvelden (6-8) Fredag

Kjenner folk som har sittet på gjerdet i over 10 år med den holdningen der.

– Vi har bestemt oss på forhånd hva vi tenker et objekt er verdt for vår del og i budrundene ser vi at de går langt over den grensen, sier Thorshov.

De har ingen hastverk med å kjøpe bolig og ser på ventetiden som en fin mulighet til å spare.

3 Likes

Jeg har solgt fem leiligheter de siste årene, hver gang er det noen som skal vente ut fallet om de ikke får kjøpt under takst (som ifølge de: må komme), minner meg litt om de skråsikre meningene i en annen tråd på forumet😅

2 Likes

En gang må det sikkert snu, men det er nok ikke nå. Den taktikken har vist seg å være uklok de siste 12 årene.

Når det først faller så skal det jo gjerne falle enda mer!!

2 Likes

Jeg tror ikke på noe stort boligkrakk - i verste fall en korreksjon, men om det først skal komme så er jo situasjonen i dag at boligrenta mest sannsynlig ikke kan gå lavere. Mulighetene som dermed finnes for å dempe et slikt fall vil være begrenset med dagens verktøykasse. Det som nå hentes inn av kraftig oppgang vil ikke få lignende stimuli fremover da både renteeffekten vil være tatt ut, samt at låneforskriften demper videre vekst. Sistnevnte kan jo i teorien lempes på, men jeg ser ikke helt for meg at dagens galopp vil vare etter at renteeffekten er tatt ut. Boligmangel er jo et viktig poeng i Oslo sentrum, men når Ola Normann enten ikke får mer i lån eller får bedre råd med lavere renter, så vil kanskje en korreksjon komme om et par års tid? Inflasjon, renteøkninger og psykologi vil nok spille en rolle også. Hva tenker dere?

Renta er selvfølgelig en joker her. En korreksjon kan jo komme. Når det gjelder Oslo så bygges det for lite og alt tilsier at byen vil ha tilvekst av folk fremover. Folk vil bo i Oslo av ulike grunner. Derfor tror jeg Oslomarkedet vil stille seg annerledes enn ellers i landet når det gjelder boligpriser fremover også.

2 Likes

Rimelig sprøtt når kupping blir normalen

Tirsdag lå det 870 boliger til salgs i Oslo. I fjor på samme tid var antallet 2000. Finn.no opplever også en trafikkøkning på 20 prosent.

– De anslår at så mye som 60 til 70 prosent av sentrumsnære objekter blir forsøkt kuppet. 30 til 40 prosent blir kuppet. Dette på tross av økte prisantydninger

2 Likes