Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Boligmarkedet

Som prisene stiger i disse områdene skal du vel ha god sparerate og lønn for å holde tritt.

Jeg vil tro det er mange som kjøper og kupper i disse dager som antakelig vil kjenne på svetten lenge før vi passerer 2,5% rente igjen - om vi noen gang kommer dit.

3 Likes

Jeg blir overrasket om prisstigningen blir på 5% i BÅDE Oslo og landet.

Jeg stenger forøvrig pollen da den har vært åpen lenge nok.

3 Likes

Det er ikke bare 1- og 2-roms som kuppes. https://www.finn.no/realestate/homes/ad.html?finnkode=205484941

Og dette er på langt nær den dyreste leiligheten jeg har sett som blir solgt uten visning.

550 til salgs og 260 visninger på månedens siste søndag i en by med 700k innbyggere.

3 Likes

Er boligmarkedet mer usikkert fremmover enn det kanskje ser ut til nå?

Skjønte ikke helt argumentasjonen. For den vesentlige delen av dagens boligeiere er lønnen lik uavhengig av Covid-19 og renten på boliglånet er lavere…

1 Like

Tinglyst 25. sept 2020 til 5 970 000 , og selges 4 måneder senere for 8 763 283 .
Men leiligheten ble jo pusset opp… :dizzy_face:

https://www.finn.no/realestate/homes/ad.html?finnkode=205059008

Hva tenker folket om Clemenskvartalet? Ser omtrent alt blir rivet vekk med en gang. Det meste går for godt over 120.000 kvm. Spørsmålet er om det kan være ganske rimelig billig om to år når det er ferdigstilt. Personlig tror jeg Bjørvika overgår Aker Brygge i populæritet, “in” i løpet av kort tid. Hva tenker menigheten?

1 Like

Full kok i Stavanger også?

1 Like

Ja, nå er boligvelgeren oppdatert med salget fra salgstrinn 3. Omtrent alt er solgt. Etter hva jeg hører gikk mange leiligheter over minstepris gjennom budrunde.

Den euforiske tilstanden tror jeg kommer mye av at det omtrent ikke er et eneste annet nyboligprosjektet selveier i sentrum til salgs. Da blir det kun dette ene prosjektet som er aktuelt.

Personlig synes jeg ikke clemenskvartalet er helt der oppe, men for all del, det er fint. Er noe med disse helt lukkede kvartalene som ikke treffer meg helt.

Det blir spennende og se hvordan clemenskvartalet vil stå seg mot de prosjektene som nå kommer på løpende bånd ut mot havet. Vannkunsten syd er først ut (det blir dyrt, men også noe helt annet!)

2 Likes

Avvik prisantydning / pris alle boliger i hele Oslo siste året:

2 Likes

Vannkunsten syd blir dyrt, ja. Blir vel ingenting der til under 10.mill.

Det kommer et lignende kvartal ved siden av Clemenskvartalet også, og det blir nok for mange siste mulighet til å komme inn i Bjørvika.

Jeg er ikke sikker på hva kvm er på Aker brygge, men det kan fort bli det samme i Bjørvika. Lokasjon,lokasjon,lokasjon. Interessenter bryr seg ikke allverden om evt. svakheter ved leiligheter som f.eks. lite sol, plass, utsikt osv.

Vet ikke om jeg er så enig i det. Hvis du ser på Aker Brygge nå så er det en utrolig prisforskjell på leilighetene som ligger ytterst med utsikt og god sol og de som ligger gjemt lavt i bygget med utsikt rett i en blokk/vegg. Litt kjipt hvis du har fortalt kolleger og bekjente at du bor på Aker Brygge/Tjuvholmen, og når de kommer på besøk så ser du ikke Oslofjorden fra et eneste vindu?

Tror prisene i Bjørvika/Clemenskvartalet (120k per kvm) allerede er på nivå med Tjuvholmen. Sjekk disse:

(med garasjeplass - koster 1mnok i Clemenskvartalet)

1 Like

Godt poeng og eksempel. 116000 kvm med garasje, så snakker vi ganske likt, ja. På en annen side er vel leiligheten fra 2007 som mye annet i det området. Nye, freshe leiligheter gjør nok endel med kvm, samt utviklingen i området (Bjørvika). Uansett må nok begge områder ses på som “indrefileten” i byen. Så er spørsmålet om hvordan 120000kvm i disse områdene står seg fremover?

Se på denne for eksempel:

Er ikke helt sikker på når jeg så denne første gang, men tror den har ligget ute siden høsten 2020.

image

This will end well.

Bør KPI omdefineres til å inkludere vekst i boligpriser og andre assets?

2 Likes

Grei pris per kvm

haha skjønte virkelig ikke at den var 16 kvm ? da jeg bladde igjennom bildene :sweat_smile:

Jeg liker prosjektet godt, spesielt fargebruken. Kun én leilighet ledig før siste byggetrinn slippes, det gikk fort!

Ser ut som prisene drar seg mot deg jeg mener skal bli den nye normen innenfor ring 3 nå, 110-125k for nyere leiligheter med solrik balkong, heis etc

2 Likes