Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Boligmarkedet

Veldig spent på hvordan det prosjektet ser ut når det er ferdig og folk har flyttet inn. Massivt kompleks rett ved Storosenteret. Positivt overrasket over utsikten da, masse luft! Kunne fint ha bodd der.

1 Like

Kan boligmarkedet krasje? Isåfall hvor sannsynlig er det?

Jeg tror det er lite sannsynlig, i alle fall i hovedstaden,. Dette er fordi det er så mange store selskaper og statlige stillinger med høy inntekt her som gjør at vi har større problemer enn boligprisene om det skjer…

Edit: Ta Stavangerregionen som eksempel - der økonomien kun har ett bein, oljen, så når det krakket tok det proppen ut av alt i regionen. De ble jo nesten et U-land i Norge :wink:

1 Like

Jeg har bodd i området i ganske mange år nå og synes det er veldig sentralt og praktisk. Mange bra leiligheter i de nye byggene og så har det jo nå blitt mer liv med bedre butikker og litt restauranter osv. Ser frem til at Lillo gård-prosjektet og Nyegaardskvartalet nå blir helt ferdige for det har jo vært kontinuerlig bygging i veldig lang tid, helt siden starten av Grefsen stasjon-prosjektet, med blokkene bygget fra Storo til Sinsen.

Slik jeg ser det er valuta for pengene fremdeles veldig bra i dette området av byen. Litt spent på effekten på prisene når videre utbygging i området nå stopper opp. Også litt spent på hvordan trafikk- og kollektivavvikling blir når vi begynner å jobbe normalt igjen. Blitt veldig mange flere folk her :slight_smile:

1 Like

Som vil si at førstegangskjøpere er fudged dersom de skulle ville ønske å kjøpe bolig i Oslo. Rip

Nei, de får bare slå fra seg tanken om at det er en menneskerett å bo innenfor ring 2/3.
Plenty av muligheter hvis en flytter utenfor dem.

4 Likes

Svaret på spm 1 er jo at ja, det kan det, men hvor sannsynlig det er strides de lærde om. Også et spørsmål hva man mener med krakk. Var mange leiligheter i Oslo som falt 20% på et halvt års tid da prisene falt i 2017.

Skal vel ikke all verdens renteheving til for at det kan skje igjen, med tanke på gjeldsgraden til folk for tiden.

Tilgangen, og prisen på likviditet er vel det eneste som kan spenne bein under Oslomarkedet de neste to årene?

Med mindre man hasteinnfører ekstreme skatter. Som ikke er spesielt sannsynlig.

1 Like

Boligkrakk har skjedd før, og i Norge skjedde et alvorlig et på slutten av 80-tallet. Såpass at de som hadde kjøpt kort tid før bare fikk smuler igjen av beløpet de hadde investert i forkant. Alle var også sikre på at det amerikanske boligmarkedet var helt trygt i 2006. Boligmarkedet i Norge har vært høyt priset i mange år allerede, og det har ikke manglet på advarsler utenfra (OECD, etc.)

Dette med at Oslo er i en spesiell situasjon er delvis sant, og delvis ikke sant. Oslo har ikke så mye høyere lønninger relativt til omlandet som mange andre hovedsteder har. Lønnsnivået til vanlige arbeidstakere i Oslo er ikke veldig høyt. Oslo har som et av få steder i landet stor tilflytting, men er også blant de stedene som sliter mest med reproduksjonen av egne innbyggere (kvinnene i Oslo føder få barn).

Hvis vi ikke får inflasjon i konsumprisindeksen de neste årene, med påfølgende økte lønninger og høy sysselsetting, skal antakelig boligprisene ned. Dette handler egentlig mye om demografi. Det blir færre og færre av førstegangskjøperne allerede nå, og om noen år vil dette slå inn med full kraft.

Det beste som kan skje er selvsagt at prisene relativt til lønningene går ned, og vi dermed unngår en kollaps som vi har sett mange av tidligere.

Edit: Uttalte meg litt bastant så rundet av kantene litt. Dette scenariet har også lang tidshorisont, og kortsiktig kan det nok gå opp en stund til slik jeg ser det.

4 Likes

Og hva skjedde i 87 med prisen og tilgang på likviditet?

Enig i det. Alt for mange som tror at det er normalt å kjøpe sin første og/eller andre leilighet midt i Oslogryta. De fleste har ikke den muligheten. Da handler det om å finne leiligheter utenfor ring 3 og i omkringliggende kommuner. På den måte kan kanskje leilighet nr. 3 bli muligheten for å komme seg innenfor ring 3.

Det å få kjøpt en 3-4 roms med gode kvaliteter helt inne i sentrum ( Aker Brygge, Bjørvika, Bogstadveien) er det ikke sikkert en får muligheten til noen gang. Det gjelder i Norges hovedstad som med andre hovedsteder, kvmprisen er og blir høy i de mest sentrumsliggende strøk i attraktive byer.

Oslo kommune er på ca. 700.000 mennesker, men i det som regnes som Oslo by/tettsted bor det nå godt over 1mill mennesker (20% av Norges befolkning). Poenget mitt er at: ikke alle kan bo innenfor ring 3 og ihvertfall ikke 1 og 2 uten at det koster en høy kvmpris. Derfor må man finne seg i å bo litt utenfor, men hvor det allikevel fint går an å komme seg inn til sentrum med kollektivt på 30-35 min. Det kan godt være at kvmprisen i Oslogryta faktisk har vært og er alt for lav i sammenligning med priser i Osloregionen og landet forøvrig.

5 Likes

Det er ingen menneskerett å bo innenfor ring 2 eller 3. Det er heller ingen menneskerett å bo i Ørstad sentrum, ei heller er det en menneskerett å bo mellom Spjelkavik og Reiakvam eller mellom Leksås og Harran. At det ikke er noen menneskerett å bo her eller der er et ikke-argument.

Den voldsomme divergensen mellom lønnsvekst og boligpriser er totalt unødvendig og forårsaket av ~15år med feilslått boligpolitikk. Førstegangskjøpere er ikke representert i denne debatten (annet enn gjennom utbyggere som alltid vil bli beskyldt for å være profittjegere) og de har all grunn til være forbanna på politikerne.

4 Likes

Da har vi fasiten for januar, gratulerer til:

:champagne: :1st_place_medal: @h3nk1 @olafura @CandC @Sigfin @Testemannen @pjusken @solskimm @Egu @SIBA @Macintosh @kuratowski @SeaDweller og @interest :1st_place_medal: :champagne:

I Oslo var prisoppgangen på 2,6 prosent nominelt, og 1,3 prosent sesongkorrigert.

– Utviklingen i oslomarkedet er over tid mer ekstrem enn landet for øvrig med 13 prosent prisvekst siste 12 måneder. Tilbudet av brukte boliger er under halvparten av normale nivåer, og det ferdigstilles alt for få nye boliger. Den lave renten får fullt gjennomslag i oslomarkedet og konkurransen om få objekter har utløst en veldig uheldig priseskalering hvor mange velger å betale en høyere pris enn de ville gjort under mer normale omstendigheter. Utsiktene for Oslos tilbudsside er ikke gode og vi frykter at vi står foran en lengre periode med ubalanse og prispress som vil heve terskelen for å komme inn i hovedstadsmarkedet, sier administrerende direktør i Norges Eiendomsmeglerforbund Carl O. Geving.***

Åpner en ny poll for nominell prisstigning i Oslo for februar måned. Stenges søndag 14. feb. Denne gangen gjør vi det med en tvist og holder resultatet skjult frem til pollen stenges :wink:

Hva blir nominell prisvekst i Oslo for februar?
  • Negativ vekst
  • 0-1%
  • 1-2%
  • 2-3%
  • 3-4%
  • 4-5%
  • 5-6%
  • 6-7%
    • Over 7%

0 stemmegivere

2 Likes

Mulig å stemme på flere alternativer her (tilsynelatende), så mulig du bør justere pollen litt :v:

Auda, det var ikke helt etter planen. Hjælp @pdx , hvordan endrer jeg dette? Må jeg starte en ny poll?

Hei! Lag en ny, men sett max=1 i koden :slight_smile: Kan dessverre bare redigere en poll innen 60min fra den lages :slight_smile:

Nytter ikke å prøve å kuppe med bud 10% over prisantydning! :stuck_out_tongue_winking_eye:

Rikskanalen hjelper til med sentralisering og mangel på tomter.

Hvorfor de ikke kan ligge nærmere Gardermoen eller hovedkontor et annet sted i landet er for meg en gåte.

Du misforstår det Solskimm sier, det handler jo om at det fokuset på boligprisen innenfor Ring 3 er misvisende. Finnes andre steder folk kan bo om de ikke har råd til å bo der.

Oslo sentrum er Norges mest populære boligmarked og er i praksis ferdig utbygget. I tillegg tiltrekker denne delen av boligmarkedet seg par og single (ca 80% av husholdningene i Oslo består av 1-2 personer) uten barn med godt betalte jobber og solid økonomi. Så det er jo helt naturlig at prisene her er høye, handler ikke om en mislykket boligpolitikk.

Om noe så kan man si at de høye boligprisene i Oslo er et resultat av feilstått sentraliseringspolitikk.

1 Like

Hei

Et par spørsmål.

Jeg vurderer å kjøpe en leilighet i et prosjekt som er ferdig om to-tre år. Slik det er nå kan jeg kjøpe en enhet med 1 soverom. Men jeg har lyst til å kjøpe en enhet med 2 soverom.

Problemet er at jeg per i dag bare får lån til enheten med 1 soverom. Men om to-tre år vil jeg ha mulighet til å få et lån slik at jeg kan kjøpe enheten med 2 soverom.

Hvordan er det med finansiering når man kjøper prosjekter dom ikke er ferdigstilt? Holder det med innskuddet og at man ordner lånet rett før ferdigstillelse? Eller må man kunne vise til at man har finansiering ved kjøp?

Jeg skjønner jo egentlig at de må vite at jeg har finansiering i orden når jeg kjøper. Men det mulig å snakke med banken slik at man får et høyere lån, gitt at det er to-tre år frem i tid. Eller hvordan kan jeg løse dette?

Enheten skal forøvrig leies ut.