Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Boligmarkedet

Det spørs, er ikke sikkert megler ber om finansieringsbevis. Jeg har vært borti begge deler ved kjøp av ny leilighet. Ene gangen måtte jeg ha bekreftelse fra banken, andre gangen var der greit sålene jeg hostet opp forskuddet.

Et alternativ er å gå til banken og si du ønsker å kjøpe leilighet med to soverom, så du kan flytte inn i den, og selge eiendommen du bor i idag så fort nye leiligheten er ferdig (regner meg du eier) da sier nok banken ja, og hvis økonomien din tilsier at du kan kjøpe den for å leie ut når det nærmer seg overtakelse. Så «endrer» du planen og fortsetter å bo der du gjør og leier ut den nye leiligheten.

Men det første du skal, er å ringe selger for å høre om de trenger bekreftelse fra banken din, eller om det holder med innskuddet:)

2 Likes

Et finansieringbevis går jo ut etter 3mnd, men det er mulig utbygger bruker dette for å sørge for den videre finansieringen. Her ville jeg gått for @Seadweller’s forslag;

Det hen foreslo var det som var planen min ved kjøp av prosjektert leilighet i fjor sommer…

1 Like

Det er kjøpers ansvar å ha finansieringen i orden, men megler skal kontrollere dette før aksept av bud. Det hjelper dog ikke kjøper om megler ikke gjør det og kjøper ikke kan betale. Jeg ville tatt forbehold i bud og spurt megler om det kan aksepteres. Forklare grunnen. Dersom selger da aksepterer forbehold om finansiering må du forsøke å få finansiering i orden. Da er man forpliktet å søke mer eller mindre alle banker i byen. Minst 3 stk vil jeg si. Litt uklare regler der. Man er nødt til å prøve seriøst. Det er ikke en hvilepute man bare kan trekke seg fra avtalen på.

Dersom prosjektet er ettertraktet og du skal ha en bra leilighet vil de nok si nei. Hvis du er ute etter siste usolgte leilighet i et prosjekt er sjansen for ja mye større.

1 Like

Hei, mulig dette er litt blåst av meg å spørre… men planen var å kjøpe første bolig på Torshov (nå). Det lar seg gjøre, men jeg klarer ikke å se investeringen bak en 40-50kvm til 4-5millioner. Så spørsmålet mitt er hvilke områder rundt kan være smarte å se på?

Har tenkt litt på Kalbakken/Grorud/oppsal… men også vestover mot Sandvika. Da får du fort oppussingsobjekter til 3-4million med gode muligheter for å gjøre noen smarte grep. For å ikke snakke om at man er fort oppi 30-40% mer bruksareal…

Er også kjent ryktene i den delen av byen (nord-sør/øst)… men nå leier jeg på Torshov, og Torshov hadde et ghetto rykte for ikke mange år siden - det har endret seg.

Jeg har litt troen på at dette presset blir for tullete, hvor at folk som ønsker flere rom trekker mer utover de neste årene. Men kjenner at jeg har bortimot ingen bakgrunn for mine tanker, og tenkte å bare titte innom her om noen kanskje kan rådføre meg litt.

På forhånd takk.

Jeg har jo tro på Ensjø i årene som kommer.

Solgte selv en ny 50kvm leilighet på Ensjø torg i februar 2020, etter å ha inngått kontrakt klokkereint på pris-toppen i 2016. Selv om jeg hadde max dårlig markedstiming, var det god butikk.

2 Likes

Begynner ikke Ensjø å ha tatt ut potensialet sitt sammenlignet med andre steder innefor ring 3? Går jo vanlige 3roms til opp mot 100k per kvm der nå. Det er kort avstand til sentrum riktignok, men om vi ser på f.eks. Hovinbyen, fyrsikkbakken eller Kværnerhøyden er det en del rimeligere. Sistnevnte er vel nærmere sentrum også. Klart et pluss med Ensjø, da t- banen og butikker er nærme. Spørsmålet er om prisstigningen har vært såpass mye for akkurat Ensjø, at andre områder kan være mer attraktivt fremover.

Er vel begrenset hvor mye hvermansen vil betale for en leilighet på Ensjø sammenlignet med leiligheter i samme området vil jeg tro

2 Likes

Jeg forenklet det litt tidligere, -men jeg har tenkt til å kjøpe leiligheten med en kollega. Derfor tror jeg det funker dårlig å ringe banken og si at jeg har planer om å bytte bolig når den er ferdig for deretter “ombestemme meg”.

Men funker det at han har 60% av finansieringen og jeg har 40% av finansieringen ved kontraktsinngåelse selv om vi skal eie leiligheten 50/50?

Deretter om 2-3 år når leiligheten er ferdig betaler vi bare 50% hver, for da vil jeg ha muligheten til å ta opp det lånet på den størrelsen jeg trenger.

Vil heller si det er sentralisering som er hovedproblemet. I mindre byer er prisen rett og slett et ikke-tema.

Renten er også latterlig lav nå, så for tiden bor jeg i et hus som ved 100% lånefinansiering kunne leietaker betalt hele renteutgiften og 20% av avdrag… Mao jeg blir betalt for å bo i et hus på 170m2.

2 Likes

Mange steder får du jo eldre hus med garasje for det den gikk over prisantydning. :slight_smile:

Skjønner Oslo er gøy osv… men lønningene henger vel etter prisvekst?

1 Like

Det er utbygger som bestemmer av finansiering er OK. Megler vil ved kontraktsinngåelse med 90% sikkerhet kreve finansieringsbevis for hele kjøpesummen/at dere har en kontakt i banken som bekrefter til megler på telefonen.

Husk at hvis du ikke får finansiering ved overtakelse så tvangsselger utbygger leiligheten og de har sikkerhet - men det er ikke begrenset til - i innskuddet på 10%.

Så vidt jeg kan tenke meg til nå er det null problem at dere endrer forholdstallet dere mellom fra finansieringsbevis til låneopptak. Dette er kun en sak mellom dere og banken.

1 Like

Ja, men prisene har omtrent justert seg for bokostnaden siste året… Så en graf på dette, hvordan boligprisene hadde utviklet seg opp mot bokostnaden (pga. lavere og lavere rente).

Sammenlignet med bokostnaden tror jeg ikke Oslo-prisene er høyere nå enn i februar 2020.

1 Like

Godt spørsmål. Jeg er usikker, men lurer på om at det kan løses ved at han er kausjonist for deg på differansen. Men da må jo han ha “ledig” finansieringsevne da.

1 Like

Blir høring med Sanner på onsdag om hvordan dempe prisveksten. Er visst et problem at vanlige lønnsmottakere ikke kommer inn i pressområder.

Når skal de forstå at pressområder er pressområder fordi det er sentralt og med få boliger tilgjengelig. Om det er 1 twist igjen i posen og 50 som vil ha twisten, så vil nødvendigvis prisen bli høy.
Svaret er å bygge mer og la byggeprosessene gå fortere. Legge til rette for infrastruktur slik at man lettere kommer seg inn til “pressområder”.

2 Likes

Ikke lenge siden Sanner bekreftet at boliglånsforskriften skulle vare i fire år til, med en vurdering om to år.

5% oppgang i Oslo endrer ikke det. At de kan ønske å redusere fradraget for gjeldsrenter anser jeg som en mulighet. Uansett må man innstille seg på hva som kan skje med rødgrønt flertall etter valget.

Da min samboer og jeg inngikk slik kontrakt for noen år siden så måtte vi stå solidarisk ansvarlig for hele finansieringen/lånene uansett, så slik deling som du beskriver er neppe noe problem. Bare veldig viktig for deg og kollegaen din at dere stoler på hverandre, for om den ene av dere misligholder låneforpliktelsen, så inndriver banken pengene fra den andre :slight_smile:

2 Likes

Ville ikke det egentlig være ganske fornuftig å gjøre nå mens renta er så lav? For egen del nyter jeg forsåvidt godt av det som mange andre, men fradraget subsidierer jo særlig de med høy betjeningsevne og er sånn sett dårlig fordelingspolitikk.

2 Likes

Til de(media) som tror at single sykepleiere i Oslo må bo på gaten, det finnes gode alternativer

Imens ligger kvadratmeterprisen på 40.713 kroner i Drammen, altså rundt halvparten.

– Ski har også veldig behagelige boligpriser, og når Follobanen er ferdig tar det knapt ti minutter med toget. Lillestrøm og Lørenskog er også gode alternativ, tipser Geving.

Hvis det blir full stopp i leiemarkedet så blir vel disse leilighetene mer og mer lagt ut for salg? Kan det kanskje dempe prisveksten noe?

1 Like

Folk i Norge har så sterkt ønske om å eie at det liksom blir sett på som en menneskerett. Jeg har familie i Australia og Nederland og min kusine er for eksempel 35 år gammel, har aldri eid og er helt ok med det. Hun leier billig å bruker resten av pengene sine på reising og investeringer og kommer muligens aldri til å eie.

Det er en interessant kultur i Norge hvor det å eie er liksom et must. Og så er man ung og nyutdannet og forbannet fordi man ikke kan kjøpe sentralt i hovedstaden…

3 Likes

“Megler Marius Aasen synes det er trist at unge førstegangsetablerere nesten ikke har råd til noe sentralt i Oslo lengre.”

  • Unge
  • Førstegangsetablerere
  • Sentralt i Oslo
  • Trist

Oh the horror…:joy:

Kanskje på tide å skru opp radiusen litt på finn.no søket som ung førstegangsetablerer uten EK…

4 Likes