Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Boligmarkedet

Trøbbelet er at i Norge blir man skattemessig GRUSET om man leier istedet for å eie. Alle insentiv som finnes er makset i boligeieres og utleieres favør.

Så hvis du har lyst til å bo anstendig i Norge, og samtidig ha penger til å reise og stifte familie, så må du eie.

Da er faktisk det å eie et must.

Det koster jo like mye å leie en toroms rett ved sideen av meg som vi bruker i måneden på renter etter fradrag, forsikring og avgifter på ny tomannsbolig. Når da inflasjon og verdiøkning kommer i tillegg.

3 Likes

Mitt tips til regjeringen er å fjerne skattefradraget helt for gjeldsrenter i tilknytning til sekundærbolig(er).

1 Like

Hei,

Det første spørsmålet er hva som er tanken din bak investeringen.
Er det å flytte inn selv eller leie ut.

Personlig ville jeg sett i områdene: Nydalen, Løren og Ensjø. Dessverre begynner alle disse å komme seg veldig opp i pris.

Neste på listen ville jeg sett på utbygging på Økern/Ulven området.
Dette fordi man bygger helt nye områder/bydeler. Dette vil gi økt trivsel ved å bo der, samt man har infrastruktur til å komme raskt inn til sentrum (t-bane). Ulven er per dags dato det billigste (av nybygg), men der vil man også ha mest bygging i tiden fremover (må klare å bo med bygging rundt deg).

I allerede etablerte områder ville jeg sett på Oppsal/Bøler, Frysja eller Lambertseter. Her kan du få både oppussingsobjekter samt større areal.

Men igjen, mye av vurderingen er om du liker det “sentrum” av de nye bydelene gir, eller nærheten til Oslo Sentrum vs. større areal.

Du får også en fin 3-roms på Furuset på 70-80m2 til 3,3m. Der går t-banen 2 min unna.

1 Like

Solgt akkurat nå for 6.825.000

1 Like

Rogaland: 61,5 prosent tapsandel

  • Hjalp med prisstigning: I begynnelsen av 2020 lå tapsandelen på 64 prosent, ifølge Macic. Men andelen falt underveis i året mens boligprisene steg.
  • Stavanger ligger litt lavere: med 59,3 prosent totalt for fjoråret. Også i Stavanger sank tapsandelen mens boligprisene steg.
  • Flat utvikling: I Rogaland falt boligprisene fra 2013 til 2016. Prisene har vært flat med en liten økning i fjor.
  • Størst tap for medium eietid: Tapsandelen for dem som har eid mindre enn tre år er 67,4 prosent, mellom tre og seks år er 76,2 prosent, for mange kjøpte på topp i 2013/2014. Eietid på mer enn seks år har litt lavere tapsandel med 49,9 prosent.
  • Enebolig best ut: Småhus og leiligheter kommer dårligst ut med tapsandel på henholdsvis 67,1 prosent og 72,5 år. Eneboliger lå lavere med 43,7 prosent.
    Disse kjøperne har tapt eller vil tape penger på å selge bolig. Her er fire ting du bør vite.
1 Like

@Morti, hadde ikke du en fin oversikt på litt priser osv for postnummer her tidligere?
Hvis du kan kjøre en sånn på 0663 igjen hadde jeg satt pris på det! :slight_smile:

Hvilken type bolig? eneboliger, tomannsboliger, leiligheter?

Leiligheter

De med stjerner er ikke solgt enda.

2 Likes

Ser ut som med ved første øyekast, uten at jeg har noe tall på det, at det er lagt ut en del 2-roms i Oslo på finn nå . Kan være at en del velger å selge, da det visstnok er vanskelig å leie ut for ønsket pris.

Ser at i kommentarfelt på boligartikler raser en del folk på de som har både en og flere leiligheter til leie. Tror mange glemmer to faktorer:
-Noen ønsker å leie pga. manglende egenkapital, usikker på låse seg til et sted eller kortidsopphold. Derfor må det også være et leiemarked.

  • Boligbyggingsstart. For å starte opp byggeprosjekter må ofte 60% være solgt, derfor er man avhengig av investorer. Alternativet kan være at enda færre boliger blir bygd.

Det store problemet er som flere gjentar til det kjedsommelige: Det må bygges mer boliger. Etterspørselen er for stor sammenlignet med tilbudet og det blir vel ikke bedre de neste årene.

Jeg tror man skal være forsiktig med å gjøre for mange eller for sterke boliggrep fra myndighetene, annet enn å sørge for å sette opp byggetakten. Øke egenkapitalskravet eller innføre 4,5 ganger inntekt vil bare gjøre det vanskeligere for førstegangskjøpere. Kan selvfølgelig gjøre det mindre lukrativt med utleie og da spesielt utleieleilighet 2,3 osv. men samtidig skal det også være mulig å finne noe i utleiemarkedet.

Tilslutt er det ingen krise at det er dyrt å bo i sentrum. Dette er naturlig i en sterkt voksende og attraktiv hovedstad. Problemet blir om vanlige lønnsmottakere med en del egenkapital ikke kommer seg inn boligmarkedet i bydelene lengst unna innad i Oslo kommune og omkringliggende kommuner. Kvmprisen i disse områdene er fortsatt lave, men da må du faktisk kunne måtte bytte ut Majorstua og Løkka med Furuset og Lørenskog.

2 Likes

@Morti , kunne du ha sjekket pris på leiligheter på 0686? :grin:

Se PM til deg.

1 Like

Jeg er helt enig i absolutt alt du skrev! Det tror jeg mine tidligere innlegg lenger opp i tråden også viser.

Likevel mener jeg at det å fjerne fradraget for gjeldsrenter for sekundærbolig går helt fint. Det er jo ikke slik at det vil ødelegge leiemarkedet. Ganske påfallende hvordan skattesystemet er vinklet i favør de som eier bolig.

1 Like

Kunne du sjekket leilighet 0684? :slightly_smiling_face: :innocent:

Hvis du ikke har problemer med rotter eller “soverom” som ikke er godkjent for varig opphold kan man vurdere denne:

1 Like

De holdt ut rett over 1år og er villige til å selge med tap (etter meglrt/omkostninger)…

Rapport fra november 2019 fant at 17,5% av Oslos boliger var sekundærboliger, sammenliknet med 15% på landsbasis.

Det er klart at dette absorberer en del av tilbudet i markedet, og forverrer problemet med manglende utbygging. Samtidig tror jeg ikke det er de som handler bolig “med kalkulator” for utleie som driver prisene milevis over prisantydning i euforiske budrunder.

Utleiecaset går fortsatt rundt på så lave rentenivåer som vi har nå, men er ikke veldig imponerende om du skal betale 6M for 60kvm treroms, leie ut for 16-18K, skatte av utleie (kapitalinntekt), men ikke få fradrag for renter (kapitalutgifter) når renten kryper mot 3%. Med 40% EK krav, blir direkte yield rundt 0,5% før verdistigning, som er nettopp det man forsøker å holde lavt ved et slikt tiltak.

Blir nok mindre kamp om objektene som egner seg for utleie i det minste, men risikerer man ikke å svekke leiemarkedet for de som ikke kan / vil kjøpe, mer enn man kjøler eiemarkedet?

3 Likes

Solgt for 6 450 00,- + omkostninger på 150k. Greit nok at det er ink. garasjeplass, men justert for den blir det 6 millioner for en litt stusselig leilighet i et litt stusselig område.

1 Like

Liten quiz, noen som vil tippe hva denne gikk for?:slight_smile: Vet fasit.

1 Like