Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Boligmarkedet

Stemmer, så hvis du er redd for å miste jobben, klag på stresset som gjør at du ikke fungerer så du kan bli sykemeldt i stedet for arbeidsledig.

2 Likes

Helt avhengig av om lønningsposen har økt proporsjonalt med inflasjonen og om rentenivået holder seg eller går nedover. Jeg ser for meg svak lønnsvekst, betydelig inflasjon/prisvekst på alt man forbruker og en rente som kanskje beveger seg oppover. Da vil lånet som liksom skal forsvinne til inflasjon kjennes som noen har festet tunge lodd til hver fot.

Hmm vel nå er det supply-sjokk som driver prisene, og i tillegg lav arbeidsledighet som dytter prisene videre. Foreløpig er det nok lønnsvekst vi vil se «for ting er blitt så dyrt», «de andre fikk mer enn meg så nå vil jeg også ha mer» og lignende, svak lønnsvekst kommer vel når det er høy arbeidsledighet, ikke lav. Så lenge bedriftene må kjempe om de beste arbeidstakerne blir det høyere lønninger vil jeg tro.

Du glemte forresten å ta med i forutsetningene fastrentelånet som var et av mine utgangspunkt.

Uansett vil lånet bli «mindre verdt» når pengene får mindre verdi. Om lønningene holder seg på samme sted som nå så har man i realiteten fått mindre lønn.

På samme måte er de reelle boligprisene gått ned hvis de øker mindre enn inflasjonen.

Uansett; tipper viner ganske enige men bare ser litt forskjellig på pengenes tidsverdi.

5 Likes

Det er jo ingen krise så lenge de som er i jobb skaper det vi trenger av varer og tjenester.

Løsningen på «problemet» skisserer du jo selv, rettferdig omfordeling (som feks borgerlønn).

1 Like

De fleste ser ikke ut til å få så god lønnsvekst som man trenger for å holde tritt med økningen i utgifter. Frontfaget tok utgangspunkt i lavere inflasjon enn det viser seg vi hadde, slik de også gjorde i fjor. Derfor blir det igjen et år med negativ real lønnsvekst.
Samtidig er det mange som ikke får alle prosentene i lønnsvekst som man hører om, det er jo slik at det fordeles utover og man bruker deler av lønnsveksten på “goder” o.l som gjør at den reele veksten i bruttolønn faktisk er lavere enn feks 3,7%.

Om alle på kort sikt går over på fastrente vil jo det også gi en større økning i rentekostnadene til folk raskere. Dvs man får renteeffekten tidligere i økonomien ettersom det er bra påslag på fastrenter nå. Men frykten vil jo være noe helt annet.
Likevel vil økonomien merke det da det trekker penger vekk fra annet forbruk.

Akkurat nå ser det ut som at prisen på varer og tjenester folk kjøper inn stiger såpass mye at man får det trangere. Spesielt om man tar med rente og “kortvarig” økning i energi som strøm, drivstoff o.l
Spørsmålet er jo bare hvor langvarig inflasjonen vil bli.I Norge har vi svært begrenset lønnsvekst forhold til mange andre pgr vår lojalitet til frontfag osv. Derfor får vi ikke den type spiral.
Likevel vil vi importere inn mye inflasjon fra andre land pgr svak valuta og dyrere råvarer/generell prisstigning på importerte varer, som er det meste vi konsumerer…
Resesjon og krakk vil jo etterhvert tvinge ned råvare priser, men det ser ut til å skulle gå videre opp først. Hvem vet hvor høyt det kan gå før det fører til krakk som igjen roer ned prisene. Man så jo det i 2008. Norge og oljen buller frem til resesjon/krakk er skikkelig i sving. De presses jo opp av spekulasjon også ikke bare fundamentale endringer i etterspørsel, leveringsproblemer osv.
Russland ser jo også nå ut til å befeste seg i Ukraina på en måte som gjør at de kan holde på en god stund og bare sakte, men sikkert ta mer områder. Sanksjoner mot Russland vil jo heller ikke oppheves over natten, tror de fleste vestlige land vil forsøke holde på de lenge selv om de hadde gitt helt opp i morgen.

Men likevel, selv om utgiftene til folk stiger kraftig og man får det trangere, kan ikke det sammenlignes med det som skjer med arbeidsledighet. Fremover vil jo de med jobb holde igjen på forbruk og mer går ut til ting som bidrar lite i økonomien, som strøm, drivstoff og renter. Det gir mindre positiv effekt i økonomien i forhold til pengebruken som feks kjøp av tjenester gjør.
Arbeidsledigheten vil jo også selvsagt ikke fortsette å være rekordlav, det er jo alltid slik den går ned til det når et nivå som ikke er holdbart, man øker renten og så øker den drastisk. Man når jo ikke et permanent lavt nivå med arbeidsledighet, som regel. Da må det i hvert fall ligge litt høyere.
Samtidig er jeg ikke tilhenger av tanken om at vi har så vanvittig press i økonomien heller, prisstigningen kommer liksom ikke av at folk flest er blitt så mye rikere. Det er bare den fine unnskyldningen, men dysfunksjon i økonomien har mye å si. Dvs for lite produksjon/leveranse problemer på mange områder, nå absurde sanksjoner og spekulasjon på råvarepriser.

Det jeg er spent på er om vi blir dratt med på renteøkningene til USA, eller om EU som fremdeles er svært forsiktige gjør at vi kan holde på vår mer “normale” oppgang i renter. Blir det nå ytterligere 3* 0,5% i USA på svært kort tid, mens vi bare har økt kanskje 0,5% i samme tidsrom? Kronen bør jo styrke seg om aksjemarkedet nå stabiliseres, men fortsetter det nedover igjen så vil jo det bli heftig med importert inflasjon. Spesielt sammenlignet med hvor sterk kronen nylig var.

Beklager det ble et godt gammeldags krakk innlegg, men boligmarkedet henger jo i hop med alt :smiley:

11 Likes
1 Like

Dokumentavgiften (som er idiotisk høy) og meglerutgifter gjør jo at det må litt prisstigning til før man tjener på en bolig. For de som av ulike årsaker ender opp med å eie en kort tid vil nok dette fort avgjøre om man gikk i minus eller ikke.
Spørsmålet er jo for så vidt også om de som har solgt med tap ville brukt mindre penger på bolig med å leie i samme periode.
Vil aldri ha noen garanti for å tjene på bolig men oddsene er vel fortsatt gode og det er jo andre fordeler med å eie selv også. Det å kunne styre selv om man skal flytte eller ikke er en veldig viktig ting for meg i hvertfall. Spesielt for barnefamilier er jo dette viktig.

4 Likes

Tror hovedforskjellen mellom meg og sjefskrakknissene her inne er at en resesjon i EU og US ikke bekymrer meg stort. Jeg forventer en resesjon og med resesjonen kommer tilbudssjokket og inflasjonen blir drept. Norge er såpass godt stilt at vi vil komme oss fint igjennom dette.

5 Likes

Sjefskrakknissene versus sjefspositivisten? :rofl:

2 Likes

Vad tror vi om maj månads statistik nu då ?

Det er masse andre greier som ryker før bolig.

Ser ikke særlig svikt i hytter, bobiler, båter og luksusbiler. Til og med klokker holder seg vel oppe.

For mange ligger det masse reserver i disse tingene som ved salg kan gjøre økende renter og inflasjon håndterbart.

3 Likes

Hehe, føler ikke at det er en helt passende tittel, men du må gjerne kalle meg det😄

1 Like
2 Likes

Ny rekord for enebolig i Haugesund ble satt i går. 4 millioner over gamle rekorden.

19,1 millioner :grinning:

6 Likes

Det blir spennende å se tallene fra Eiendom Norge på fredag. Jeg venter fortsatt på den varslede “vårflommen” av boliger forresten.

6 Likes

Det ser ut som du kjeder deg mens du venter. Tar det lang tid? :see_no_evil:

1 Like

Vi er i juni måned. Vårflommen blir kanskje utsatt til høsten? Eller til vinteren?

1 Like

SHOT (Fra artikkelen som @anon57124368 postet):

Siden nyttår har få nye boliger blitt ferdigstilt i hovedstaden, opplyser Obos. Ikke siden 2012 har det kommet så få nye boliger ut i markedet.

– Tallene over igangsetting av nye boligprosjekter tyder på at det vil komme få leiligheter ut i markedet både den nærmeste tiden og de neste årene. Vi må helt tilbake til 2014 for å finne lavere antall igangsettingstillatelser i Oslo for perioden januar til april, sier Monsvold.

CHASER:

Minst ett år med byggeforbud i småhusområdene i Oslo ( småhusplanen gjelder for 28 000 eiendommer ). “Minst ett år…” Du kan ikke en gang felle et stort tre på tomten din før ny plan vedtas.

1 Like

Bare tuller. Regner med du delvis tuller om krakknisser òg så. :stuck_out_tongue:

1 Like

Har hørt fra flere som har solgt bolig i Oslo siste tiden, type rekkehus og enebolig. Salgene har gått 500k til 1000k over takst.

Ser ikke ut som økt rente biter enda

3 Likes