Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Boligmarkedet

Jeg tror aldri i verden at politikerne kommer til å gjøre det som er nødvendig for å øke tilbudet i tilstrekkelig grad. Det er derfor jeg er veldig bull på lang sikt for Oslo og dermed også det sentrale Østlandet. Etterspørselen vil dempes ved en resesjon på hjemmebane (folk mister jobben) eller stans i befolkningsveksten.

4 Likes

Ja der har de politikere som er litt mindre evneveike😁

I utgangspuktet legger de til 5%-poeng på nåværende flytende rente. Om de legger til mer grunnet inflasjonsfare? Ingen anelse. Men de stør feitt til å anbefale en del fastrente feks. 5%-poeng er mye mer enn dobling av dagens rente, så folk har mye å gå på. Og når renten er på 5%, ja så legger de til 5%-poeng. Så når blir renten for høy for folk? Det gjenstår å se, renten var vel nærmere 7% eller noe rundt 2010 eller hva det var. Prisene gikk litt ned, og så mye mer opp.

Det ser ikke ut som nybygg-prisen kommer til å gå ned noe særlig med det aller første. Må ha en resesjon først:

Hver fjerde arbeidsinnvandrer forsvunnet =/ nesten helt borte :sweat_smile:

3 Likes

Ja han må nok legge mer penger på bordet :grin: Forresten veldig merkelig at det utsagnet ikke finnes i artikkelen annet enn i overskriften.

2 Likes

Varelagerstatistikk fra Finn.no. Antall boliger til salgs i Oslo denne uke og tilsvarende uke de to foregående år. Takk til brukeren noprofit på FA-forumet.

Her er Eiendom Norge sin graf:

Lavere tilbud enn de foregående år, også for landet samlet:

5 Likes

Null effekt? Blir ikke dette bare nok et ENØK/ENOVA-tilskudd? Jeg kan ikke se for meg at Jørgen Hattemaker skal bli tvunget til å etterisolere taket sitt.

3 Likes

Seff blir man det. Må holde den gjeldsbaserte økonomien i gang med stadig nye påskudd og påfunn vet du.

1 Like

Dette gjelder også hus med energimerking G og etterhvert F. Dette er hus som rett og slett er “kalde” på vinteren i dag.

2 Likes

Energimerking er totalt ubrukelig og er ikke verdt papiret det er skrevet på. Men du kan inkludere en kostnad på 15000 til takstmann for å lage en mer reell energimerking. Den man lager selv er alt for mye forenklet.

Byggeår=karakter.

Vil vel booste prisen på nye hus bygget etter tek10/17.

Kan ikke skjønne annet enn at nye hus og hjem vil være betydelig mer attraktivt etter siste års enorme økning i strømpris

5 Likes

Hva koster det å pusse opp ett bad i disse tider.

Eller bygge opp ett nytt bad i mitt tilfelle. Det er staver og isolasjon i rommet. Helt ribbet.

Varmekabler , fliser , 1 toalett , dusjvegg, dobbelt vask ca 8 kvm

Mye å spare på belegg, plater på veggene?

1 Like

Minner meg om denne klassikeren😄

500k for total rehab.

3 Likes

Jæla fønni! :joy: :joy:

2 Likes

Tipper du får gjort det for 300k ish, hvis man går for normal standard.

1 Like

Altså jeg er helt enig med han, får vi rentesjokk så vil vi også få boligprisfall.

Du får ikke normal standard til 300k i dag vil jeg påstå. Jeg vil si selv 400k er stramt i dag. Her forutsetter jeg hvitt arbeid.

1 Like

Jeg totalrenoverte badet mitt på ca 8 kvm som ble ferdig på fredag. Gikk for Vikingbad-møbler samt en ny stor varmtvannsbereder som ble satt inn i et høyt skap på kjøkkenet. Dette kostet 347000. Fikk også satt inn ny kurs og oppgradert 4 gamle sikringer til automatsikringer.

7 Likes

Overaskende at du fikk det til så billig. Hvor i landet er dette? Gjorde du noe av jobben selv?

1 Like

Gjorde ingen ting selv. Bor på Grunerløkka og valgte Drammen VVS.

17 Likes