Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Boligmarkedet

En av kundene mine pusser opp bad for 70-80 000 hver gang. Får da TG 0.

Jeg brukte firma på bad inkl nye avløpsrør, gang med varmekabler, fliser, spotter, tak/vegger, nytt kjøkken og oppgradert sikringsskap for 370 000. Inkluderte også nytt gulv på kjøkken og to nye vinduer.

3 Likes

Så, hvordan får du det så billig? :stuck_out_tongue_winking_eye:

2 Likes

Personlig innhentet jeg 3 tilbud. Han som gjør det billig velger billige produkter og gjør alt han har lov til å gjøre selv. Null dilldall. Men ny sluk og membran.

3 Likes

Er det noen faktorer som mangler for å sette igang et eventuelt krakk?

Vil tro at økte renter, høy inflasjon, elleville budrunder, høy gjeld osv er symptomer.
De fleste tenker vel også at boligpriser kun kan stige.

Det eneste som mangler da er vel kanskje at etterspørsel må ned og/eller tilbudside opp. Ellers kan man vel krysse av det meste pr nå.

2 Likes

Siden byggefirma ikke selger særlig med nye hus lengre så må de også begynne å kjøpe oppussingsobjekter nå for å skaffe arbeid til de ansatte.

4 Likes

Det blir ikke krakk før arbeidsledigheten blant boligeiere stiger kraftig, og utløser en bølge av tvangssalg.

Negativ realprisutvikling er mer realistisk.
Utlånsforskriften fortjener mye av æren.

4 Likes

Er det fibro espo plater og membran / belegg på gulv da eller malt gips eller snakker vi flis ?

2 Likes

Kult resultat da - veldig clean!

Baderomsplater og billige fliser fra Polen.

1 Like
3 Likes

Det vil føre til en ekstrem kommersialisering av boligsektoren i Norge.

Da starter jeg et eget holdingselskap for egen bolig🤓

5 Likes

Andelen gjeldsrenter man får fradrag for har vært nedadgående uansett. De siste 10 årene har det gått fra 28% til 22%. Å redusere ned til ingenting eller tilnærmet ingenting vil tilsvare en kostnadsøkning for låntakere à la 1-1.5~ prosentpoeng høyere boliglånsrente eller noe sånt.

1 Like

Men det har jo regjering sagt at de skal “hindre”, tøffere skatteregime for de som har personlig forbruk i AS.

Blir ikke forbruk om jeg leier ut til meg selv?

Hvorfor skal det ikke være mulig å være profesjonell mot seg selv​:nerd_face: får avskrevet vedlikehold også, så er viktig å gå i null hvert år bare. Må skatte på gevinst ved videresalg, men pyttpytt, da er man vel allerde en bolighai, så da sitter man :face_with_monocle::tophat:

2 Likes

Det har IMF sagt i sikkert 20 år. Heldigvis vil politikere bli gjenvalgt.

3 Likes

Leiemarkedet i NYC:

2 Likes

Og så må vi jo huske på at det kommer til å bli mye lettere å få lån fremover. Kjøpte ene leiligheten i 1996 hvor jeg nå er på andre leietaker. Har ikke pushet for å få høyest leie hele tiden, men så har jeg heller ikke brukt 1 krone der siden den ble kjøpt. Har en som skal selges neste år om alt går etter planen.

Dagens politikere er dessverre alt for svake (dumme).

Det er nå det er behov for handlekraft og ordninger for å holde boligbygging og utleieutviklere gående.
Samtidig viktig å gjøre det enklere heller enn å stramme inn på boliglånsforskrift og skattefradrag for lånekostnader når rentene og inflasjon går opp.

I tillegg har Oslo kommune innført bygge- og deleforbud i småhusområdene…

Det blir virkelig ikke lagt til rette for at vanlige folk skal ha mulighet til å eie egen bolig framover, men det strammes heller til slik at det er overklassen som skal være forbeholdt retten å eie eiendom. Særlig vil dette gjøre seg gjeldende i byer der prisene på eiendom er høye.
Og det blir heller ikke for vanlige folk å leie når tilbudsutviklinga bremses så brutalt. Blir nok helt texas leiepriser framover.

Men et genialt grep for å stoppe urbaniseringa, og styrke områdene rundt. Hvorfor trekke i hopetall til storbyene om du blir flådd av det? Velg mindre byer heller, der man kan bo og leve til en brøkdel av prisen.

6 Likes

I blant hører jeg at 5% rente er ikke noe problem, banken har allerede regnet at du kan klare det. En ting å tenke på er at når renten er to prosent må du klare 5%, men når renten er 5% må nye gjeldstakere kunne håndtere 8%

4 Likes

Det er vel enda mer også, de operer vel med at du skal kunne tåle 5 prosentpoeng renteoppgang. Så skal du få lån når renta er 5%, må du kunne betjene 10%.

8 Likes