Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Boligmarkedet

Korrekt👍

Og,
Du skal tåle 30 års nedbetalingstid (over 60% ltv)
SIFO levekostnader for husstanden
Boutgifter (strøm, fellesutgifter, kommunale ++)
Evt bilutgifter
Evt andre relevante utgifter

2 Likes

Nye gjeldstakere på 5-10% rente vil neppe ønske seg like stort lån som han som initielt hadde 2%, med den konsekvensen at prisene faller.

Hadde renteøkning vært den eneste kostnadsfaktoren skulle jeg òg vært bullish, men det er jo kostnadsøkninger på alle fronter.

2 Likes

Alle dere som tror på fall får selge og leie da.

2 Likes

Ikke bare det, men de vil jo ikke få like store lån i bankene når forutsetningene i bankenes lånemodeller endrer seg, og man regner at folk skal klare 8-10% rente.

Men min take er at alle aktivaklasser krasjer lenge før renten når disse nivåene likevel

5 Likes

Har tenkt å kjøpe ny større bolig med bedre standard på en liten plass der prisene har gått opp de siste årene. Blir 3-gangeren i verdi forhold til dagens verdi på min bolig … usikker på hva jeg skal gjøre. Prisene har vært lave her før… det er ikke verdens navle… kommet bomring inn til byen også. Kan nesten like greit kjøpe hus der. Tenker jeg venter litt …

Vanskelig å vite hva som er riktig. Er også på tankene om å gå greit opp i standard og størrelse iforhold til slik jeg bor nå. Tipper jeg da kjøper på en “topp”. Men så lenge enn skal bo der så og en tåler kraftig renteoppgang så tenker jeg det er greit.
Noe annet dersom man kjøper for å leie ut og markedet faller kraftig.

4 Likes

Jeg tenker at de eneste som “vinner” i boligmarkedet er de som kan selge boligen som har hatt skyhøy prisstigning og trekker seg tilbake til et sted hvor prisstigningen har vært mindre markant, e.g. utlandet eller distrikts-Norge, og er heldige med timingen.

2 Likes

Ser ut som mange satser relativt friskt når de kjøper bolig, en av mange fine figurer hentet fra linken under

7 Likes
9 Likes

Antall boliger til salgs på Finn har økt med rundt 25% ila de siste ukene.
Over 30.000 nå.

2 Likes

Hva tenker du om dette? Hvordan bør det påvirke Norges Bank sine avgjørelser?

Jeg synes den alminnelige oppfatningen at renten må opp pga høy inflasjon i dagens situasjon er en analyse med store mangler. Inflasjonen er ikke skapt av stor vekst i etterspørselen, men av dårlig politisk håndverk både nasjonalt og internasjonalt. Krigen i Ukraina drar opp energipriser, matvarepriser og byggevarepriser, dårlig politikk hjemme drar opp strømpriser. Det er ingen kjøpefest som er skylden her og renteøkninger vil bare gjøre vondt verre.

10 Likes

IMF burde rette fokus både innad og utad og ikke bry seg så fælt om Norges rente fradrag på bolig lån. De bør strame bukse selene å g-strengene å holde tunga beint i munnen fremover heller :joy::joy:

2 Likes

Den alminnelige oppfatningen er vel at etterspørselen vil senkes hvis man må bruke mer penger på renter og at det vil redusere inflasjonen. Spiller ikke noen rolle om mangelen kom av økt etterspørsel eller redusert tilgang?

4 Likes

Hvilken by er den i - hørtes jo helt sinnsykt genialt ut :joy::joy: leietaker som blir i 20 år + er Goe butikk

Enig.

Hvorfor? Og hva annet skal man gjøre for å stagge inflasjonen? Vente den ut ved at andre land øker renten/gjør tiltak mot inflasjon, -typ på samme måte som vi har «importert» inflasjonen? Vente til tilbudet kommer i balanse?

Det er en ekstremt vanskelig floke å løse, og økte renter er problematisk, men jeg sliter å se hvordan man kan unngå økte renter i et forsøk på å løse/bedre dette.

4 Likes

Denne må vel videre ned hvis renta stiger

Og renta på boliglån i US er virkelig på vei opp !

Gikk opp 0.30% og ligger nå på 5,85%, sjekk link over. Og det er jo snittet, for de som har dårlig creditscore er det verre. Rundt regnet vil de med solid credittscore kunne få 1% bedre enn snittet, mens de med dårlig credittscore får 30YFR på 1% mer enn snittet.

Mao førstegangskjøpere må nå ta til takke med renter opp mot 7% på sin vei inn i boligmarkedet i US, da er det selvsagt fristende med ARMs (adjustable Rate mortage), billig i begynnelsen og potensielt dyrt etterhvert.

Med bortimot null mulighet for å komme inn på boligmarkedt er det nok mange som lar seg lokke, og det kommer til å gå skikkelig galt.

6 Likes

Jeg håper han har lange fastrenter.
Vil evt være jævlig skummelt for bankene om han har heftig underkurs😅

1 Like

Trenger ikke så lange tror jeg.

Enig👍
Rentene tryner nok igjen relativt raskt.

5 Likes