Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Boligmarkedet

Tror jeg også.

Når sentralbankene har krakket markedene så må renten ned igjen. Og det skjer om ikke lenge

Jeg tror vi er «fanget» i en lavrente spiral

2 Likes

Nei og nei, tiden for sånt er over

Økte rentekostnader vil bli lempet over på leietagerne.
Leietagerne sliter med å betale pga inflasjon i alt annet enn inntekter.
Utleier sliter med å betale banken.
Banken sliter.
Systemet sliter.
Renten settes ned.

Renter skal kun settes opp når «underliggende drift» er fundamentalt solid.
Nå er den definitivt ikke det imo😰

5 Likes

Folk er ihvertfall ikke redde for å laste opp med mye gjeld.

Først er det å få seg gjeld til langt over pipa og så klage på at økonomien ikke går rundt pga høy strømpris :sweat_smile:

5 Likes

Gjelden var jo høy før disse strømprisene gikk til værs. At det blir vanskeligere å håndtere andre utgifter i forbindelse med at politikerne selger arve sølvet er ikke noe folk hadde planlagt.

Hadde vi ikke hatt kablene som koblet oss opp mot det europeiske markedet inkl UK, så hadde økte renter vært enklere å håndtere.

Politisk styring som kjører dette til helvete…

13 Likes

Helt enig! Men har selv sett folk tar helt fullstendif av på budrunder og gamle rønner blir solgt til voldsomt høye priser hvor jeg bor og så skal de ha den feteste bilen osv.

Men det er visst strømprisen som gjør det tøft.

14 Likes

Helt enig, det blir en realisme kalddusj som kommer på de som fortsatt lever over evne framover.

4 Likes

Som å läsa VG överskrifter delar av denna tråden. Värsta drama tråden. :blush: Tipper vi inte kommer se en större mängd människor som bor längs gatorna pga detta. Utan vi kan nog ta det lite chill.

3 Likes

Det er ikke de du omtaler her som begynner å slite nå. De klarer seg helt fint.

De som kjenner dette best på lommeboken er folk som ikke har så mye til overs fra før. Når prisen på basisvarer som strøm, drivstoff, mat etc skyter i været og vi topper dette med kommer på rentehevinger, så er det mange som ikke klarer å håndtere situasjonen.

7 Likes

Folk er ikke redde for å geare seg opp i statene hvertfall

3 Likes

Kommer til å bli mange sutreartikler fremover, som denne

Ja, fullstendig sjokk at renten kommer opp igjen… det er liksom ingen som har advart om dette… fullstendig umulig å vite eller ta høyde for…

8 Likes

Enig i at det ikke var genialt å koble oss på et internasjonalt kapitalistisk strømmarked hvor norske bedrifter og folk må ta regninga.

At boligmarkedet som helhet skal bli så påvirket av dette tror jeg dog ikke stemmer.
Gjeldsgraden er vel høyest i Oslo, og der kjøper folk flest små til middels store leiligheter. Disse har begrenset strømforbruk, og med dagens strømstøtteordning vil jeg tro de fleste ligger på 1000-2000 i strømregning. Ser at SSB opererer med et gjennomsnittlig strømforbruk som skulle tilsi noe slikt. Blir noen pils mindre på byen, men ikke nok til å krakke et boligmarked.

Strømprisene vil kanskje ha mest å si for trekkfulle eneboliger og et hyttemarked uten strømstøtte?

7 Likes

Fokuset til sentralbankene denne gangen er inflasjon, og ingen bekymring for å knekke børsmarkdene lenger.

Jeg tror dermed renta vil fortsette oppover og bli holdt oppe lenger enn vi frykter denne gangen.
Med høye energipriser, krig og Kina nedstengt så er det ikke håp om at inflasjon skal gå ned selv om renta går opp.
Det finnes jo ikke varer og alle leveringskjeder ligger nede.

Det kan komme til å ende med stagflasjon i noen år til man får ned energiprisene, krigen tar slutt og Kina-samlebåndet igjen går for fullt for å forsyne verden med varer.

Men kommer garantert til å bli mange artikler om folk som sliter.
Ingen vil jo avstå fra å kutte i utgifter til netflix, hbo max, premier league, tinder gull, osv.
Eller å revurdere ferieplaner, innkjøp av klær, sko og andre luksusvarer.
Man er i tillegg vant med å spise ute på byen og ta noen pils med jobb/kamerater 2-3 ganger i uka.
Alt for mange innbiller seg dette er en menneskerett. Mange har til dels levd på kredittkort for å finansiere et levesett litt over evne allerede, og mange har søkt om utsettelse på dyre strømregninger.

Jeg tror alt dette er temmelig råttent nå, så til høsten og mot nyttår når strømprisen skyter i været igjen tror jeg dette kommer til å sprekke. Folk har ikke penger til å betale de dyre regningene de har fått utsettelse på. Renta har gått opp en god del som ingen skjønte at var mulig…
Siste rest av sparepengene og kredittkortene er gått med på ferietur. Det er jo tross alt første åpne sommeren etter 2-3 år med covid, så i år har jo alle rett på å kose seg maks med en fet ferie.

Skumle tider forut.

10 Likes

Du må gjerne tro det.

Jeg støtter meg mot denne vinklingen

1 Like

Liten anekdote fra et større elektrofirma i Oslo.

De merker godt at aktiviteten i byggebransjen er på vei ned da det bygges færre nye leiligheter og hus.

5 Likes

Sentrale boliger som er ferdigstilt siste årene kan oppleve en fin verdistigning fremover pga av tilbudet av nye boliger vil strupes.

Hvis man i tillegg har utleie nå når det går mot tøffere tider, så kan eneboliger med utleie gjøre det veldig skarpt.

Kjenner til veldig mange som ikke har giddet å leie ut hybel/leilighet i egen bolig fordi de ikke trenge pengene(sic), men dette tror jeg vil endre seg over natten når markedene kollapser

8 Likes

Sentralt i Oslo denne leiligheten. Leietaker nr. 2 som bor der nå flyttet inn i 2005.

Vurderer dette rentetilbudet fra Husbanken. Må i så fall signere før 24. juni

3 års eller 5 års? Hva mener dere?

3 år i så fall vil jeg si - neste resesjon vil gi nye rentekutt tror jeg

2 Likes

Ville gått for 5år, er lite som skiller.