Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Boligmarkedet

DNB

Vet ikke om de har forskuttert 0.75 prostpoeng opp nå, eller om det snart er 4.5% for 3 år.

Deler synspunktet til Frank Jullum når det gjelder rente-utsiktene for Norges Bank fremover. Stikkord: De skal ikke opp så mye som du frykter.

1 Like

Nei, og det er jo ikke så rart heller.
Renten er nå på 1,5-1,75% og markedene er allerede nesten i knestående.

Et par rentehevinger til så rakner kapitalmarkedene totalt, og da er vi gang med rentekutt igjen

6 Likes

Ta 20 år på halvparten av lånet hvis du trenger fastrente. Et bet på 3 år virker litt rart spør du meg

Ikke hvis renta skal raskt opp og ned. Dette tilbudet ble gitt før den triple hevingen kom i usa

Dårlige ods for det veddemålet spør du meg. Hvor lang tid tar det før flytende rente hos Husbanken nærmer seg f.eks. 3 års fastrente? Hvor stor vil da merkostnaden ved å binde nå være?

Ville vurdert 10 år og satset på at flytende hus Husbanken ble høyere enn fastrenten ila. perioden, og evt. cashet ut gevinst på underkurs.

Jeg ville bare benyttet fastrente som forsikring, men ikke som spekulasjon. Så det blir jo et regnestykke på hva du kan tåle.

1 Like

Han Jullumen pleier å være rimelig haukete, så dette litt mer duete innlegget er verdt å lytte til.

Hvilken rente?

Styringsrenten i usa

3 Likes

Renta skal lenger opp en hva folk tror. Debtbobbelen er poppet

2 Likes

Renta skal ikke så høyt som folk tror;-)

Renta skal dit folk tror, og litt lenger. Og ikke fullt så høyt også. Det blir nok bra!

I tillegg vil verden bedras.

1 Like

Og hva tror folk da? :sweat_smile:

Selv tror jeg at børsene i US og Vesten krakker hvis renten bikker 3-3,5%. Og med det vil etterspørselen etter alle typer varer og tjenester reduseres, og inflasjonen faller i takt med synkende etterspørsel.

2 Likes

Doom and gloom :scream: :skull_and_crossbones:

Litt vill gjetting…
Boliglån med 50% LTV peaker på 4,5-5% før vi får resesjon, og rentene må justeres ned igjen.
Bankene tilbyr nå 10-års binding fra nom. 3,90 - 4,48%
Norsk 10-årig stat er på vei over 3,20%…igjen…

1 Like

En del som mener at renta må høyere enn inflasjonen for å stagge den, men med så mye gjeld det er ute idag kontra f.eks 1980-tallet så må jo resultatene komme mye raskere enn f.eks da. Jeg tror derfor vi skal under 50% av inflasjonen med renta før FED reagerer i motsatt retning. Å opprettholde veksten i Oljeprisen i all evighet har jeg heller ikke noen tro på.

1 Like

Synes det er litt naivt å tro at man aldri skal måtte gjennomgå en større resesjon fordi “kapitalmarkedene vil få det vanskelig” med høy rente og at man derfor bare opp- og nedjusterer ad infinitum?

2 Likes

Trodde det var hvor langt renta skal vi diskuterte, ikke hvorvidt det blir en større eller mindre resesjon, mulig jeg misforsto…

2 Likes