Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Boligmarkedet

Man trenger ikke 70-tallsrenter for å skape kraftig resesjon med dagens gjeldsberg.
Helt enig i at vi trenger en smell.
Det er derfor jeg har fastrentelån.
Med feit underkurs😊

2 Likes

Trenger ikke gå så langt tilbake. Betalte 17-18% på slutten av 80-tallet, og jeg fikk ikke engang gleden av å være Japp.

5 Likes

12% nå så er jeg gjeldfri pga underkurs.
Da skal jeg kjøre jappestil midt i den verste depresjonen ever.
Men, klart - mulig bolig og aksjeverdier blir en smule redusert samtidig😜

2 Likes

Er det egentlig meningsfullt å snakke om rentene på 80- og 90-tall når forholdet mellom pris, gjeldsfradrag og inntekt holdt helt annen profil?

Og ja, enig i at det ikke hjelper å være “gjeldsfri” hva gjelder bolig hvis vi får Weimar-esque hyperinflasjon og sosial nød etterhvert. :stuck_out_tongue:

5 Likes

OT da det ikke er en del av boligmarkedet, men poster siden det er relevant læll:

2 Likes

Det gir mening om man ser på boutgifter, som tross alt er det som betyr mest for boligprisene.

Går du på forsiden av H-Avis nå så står det en sak om at hyttemarkedet koker der en meget talentfull og klok megler forteller at markedet er enda bedre i år enn i fjor :blush:

2 Likes

Lurer på om du ville omtalt vedkommende som talentfull og klok om han hadde sagt noe annet, med mindre det er du som er den talentfulle og kloke megleren.

Markedet er godt i Rogaland nå. Etter 7 magre år. Så ble det nok riktignok omsatt enda flere hytter under Corona. Men prisene vi oppnår nå er høyere. Det er flere «ville» budrunder.

2 Likes

Hadde vært kjekt med en link til den saken.

Hadde overtakelse av leilighet i dag, jeg solgte den for ca 2 måneder siden. Kjøper tenkte å selge den igjen siden han hadde søkt og fått jobb i en annen by. Han sa han er fornøyd om han tjener noen slanter eller går i null. Han betalte 8% over prisantydning. Merkelig hvor enkelt folk tror dette gamet er.

Hva faen :joy:

2 Likes
2 Likes

:stuck_out_tongue_closed_eyes:

I en annonse lokker Central China Real Estate med at kjøpere kan «bytte hvete mot hus», der avlingen verdsettes til 3 kroner per halvkilo, skriver Reuters. Kornet kan brukes til å betale deler av innskuddet i et boligprosjekt.

I slutten av forrige måned tilbød en annen byggherre å ta imot hvitløk som betaling. Her ble prisen satt til 7,50 kroner per halvkilo. Resultatet ble 30 avtaler om boligkjøp og 430 tonn hvitløk som betaling.

Markedsprisen på både hvete og hvitløk er for tiden drøyt 2 kroner per halvkilo.

2 Likes

Sunt! Sunnhetstegn! Ikke? :laughing:

Jeg har et fastrentelån pr i dag på ca. 2,7% rente med ca. 15 mnd bindingstid igjen. Hvis jeg nå ønsker å bryte fastrentelånet for å betale ned gjelden kan jeg da forvente at lånet blir redusert med 15mnd x rentedifferansen?

Hvilken rente vil banken legge til grunn for å se hva de skal regne på? (jeg forventer at de prøver å f*cke med meg da det ligger i bankens natur)

Slik jeg forstår det vil banken da legge til grunn renten de tilbyr på 3-års fastrente. Det vanlige er at man skal sammenlikne med produktet som er mest sammenliknbart med din gjenværende bindingstid.

1 Like

Hør med banken.
Be de vise deg beregningen.
Da er det DU som fucker med banken🥳

1 Like

Bunnen faller ut av markedet. Nyetablerte blir å tenke seg om før de hopper inn i noe kjøp nå.
Og bankene strammer inn utlån.

Psykologien er endret. Prisene må ned.

1 Like

MÅ de verkligen de eller är det önsketänkande

4 Likes