Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Boligmarkedet

Noen her som har bolig lån i DNB?

Fikk melding i dag om økt innskudds rente, fortsatt ingen økning på boliglånet (enda) hos meg.

Økt rente for eksisterende kunder gjelder fra 10 august. For nye kunder fra 1 juli.

1 Like

Fortsatt ikke mottatt varsel, det er vel en varslingsfrist på 6 uker?

Jeg vet ikke, jeg bare leste på intranett at det var det som var gjeldende. Har du sjekket nettbanken?

Yeah, fikk varsel i nettbanken om innskudd rente, men thats it :thinking:

Spent på boligprisstatistikk før Juni når den kommer

Någon som tippar vad det blir ?

1 Like

Tror den er opp sesongkorrigert, flatt fra mai.

OBOS-prisene ned | Finansavisen Nå kommer krakket

1 Like

Easy tiger

– Stabilisering av prisene kan ha sammenheng med at det har kommet flere bruktboliger ut i markedet etter at det har vært få usolgte boliger i Oslo siden starten av året, men rask omsetningshastighet tyder på at tilbudet fortsatt er noe lavt, sier Monsvold.

Det er ferdigstilt få nye boliger i Oslo hittil i år, noe som isolert sett bidrar til å trekke prisene opp. Det har ikke kommet så få nye boliger ut i markedet siden 2012.

3 Likes

– Etter overraskende høy prisoppgang i mai, stod prisene tilnærmet stille i juni. Dette var som ventet, men litt sterkere enn prisutviklingen sammenlignet med tidligere år. I gjennomsnitt har Oslo-prisene i juni falt rundt 0,5 prosent det siste tiåret, sier sjeføkonom Sissel Monsvold i OBOS.

Tror du må lese mer enn overskriften. sesongjustert, så er prisen opp 0,3%…

5 Likes

Nei overskriftene er viktigst, og magefølelsen. Hehe neida…

Men tror det blir urolig nå. Aksjemarkedet varsler hva som kommer til å skje

1 Like

Der hadde jeg rett.

2 Likes

Prisene for brukte OBOS-boliger i hovedstaten falt med 0,2 prosent fra mai til juni, ifølge en melding fra OBOS.

I gjennomsnitt har Oslo-prisene i juni falt rundt 0,5 prosent det siste tiåret, sier sjeføkonom Sissel Monsvold i OBOS.

Er dette noe å bli urolig for?

Tror selv, boligprisene faller noe utover høsten som det pleier. Men krakk har jeg ikke noe tro på enda :wink: Må nok ha noen rentehevinger til først :shushing_face:

2 Likes

OJ vilken nedgång. Håll i hatten

Bare så det er sagt, under krakket i 2008/9, så falt prisene fra max-kvartalet til min-kvartalet rundt 13-14%. Jeg antar egentlig at Norge, som vanlig vil komme seg greit gjennom denne krisen. Mens resten av verdens liter med høye energipriser og underskudd på statsbudsjettet, så sliter staten Norge overhodet ikke og er forventet å gå rundt 1600 mrd i overskudd i år.

Det jeg tror vil skje er jo at byggebransjen får seg en smell, rett og slett fordi det er for dyrt å sette i gang med noe som ting ser ut akkurat nå. Det kommer nok til å snu rimelig kjapt når knekken i boligmarkedet i andre deler av verden vel kanskje blir større. Samtidig, f.eks. amerikanske husholdninger har relativt lite gjeld sammenlignet med i 2008/9.

4 Likes

Hva tenker du om boligprisene i Norge framover? Har du noe tro på at stopp i nybygg har en nevneverdig innvirkning på brukt markedet gitt kommende rente økninger samt alle andre varer som strøm, drivstoff osv.

Ja vi får se. Rentene kommer opp, og da faller bunnen ut av boligmarkedet.
Psykologien blir endret , folk blir mer selektive og avventende når man skjønner at boligprisene ikke bare kan gå oppover

For Norge, så er poenget mitt er at jeg ser på worst case som situasjonen i 2008/9, hvor prisene gikk ned 13-14% fra toppen. Stoppen i nybygg trekker prisene opp. Renten trekker prisene ned. Reallønnsnedgang trekker prisene ned. Arbeidsmarkedet i Norge er rødglødende og oljen trekker i motsatt retning av resten. Samtidig så er min forståelse at Norge mistet veldig mange arbeidsinnvandrere pga Covid-restriksjoner. Dette er med på å holde arbeidsledigheten lav.

Pga noe som ser ut som starten på en verdensomspennende resesjon, så er faktisk råvareprisene på vei litt ned nå. Det gir muligheter for at byggeindustrien i Norge ikke nødvendigvis stopper helt opp, men bare blir roet ned noe. Det ser mørkt ut nå, men kan faktisk ende opp ok.

… dette er ikke det samme synet som jeg har globalt, hvor jeg tror ting er endel mer shitty.

9 Likes

Med quoten fra @InVivo i kombinasjon med eplehagehusene som ikke kommer tror jeg vi kan slappe av i noen år til… Hvis flesteparten av utleieleilighetene har gått fra investorer til folk som faktisk skal bo kommer leieprisene til å stige - da kommer investorene tilbake igjen.

Edit: så kan vi slenge på latterlig økning i kostnader for nybygg, så med det i mente tenker jeg i allefall vi som bor i nyere bygg som ikke bruker penger på oppvarming kan smile hele veien til uteserveringen.

5 Likes

Og hvis ‘‘alt’’ blir shitty, så vil vel vi se økt arbeidsinnvandring igjen (flere som ønsker å søke lykken i Norge), så det kan legge ytterligere press på utleiemarkedet.

I lys av nevnte + pluss energikrisen (dyr strøm), så vil jeg tro nyere eneboliger med utleie kan gjøre det mye bedre enn boligmarkedet generelt de neste årene.

6 Likes