Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Boligmarkedet

Ikke glem at tallene mine er kost for entreprenør. Risiko og påslag er ikke med her.

1 Like

Bare 47% opp på to år da. :see_no_evil:

Hva var spesielt med budrunden? Mye action?

Jeg holder på å by på en leilighet, og noe skurrer med tanke på budrunden i mitt hode. Jeg tenkte å høre med dere som er mer aktive i boligmarkedet om dette skurrer i deres øre også, eller om det er helt normalt.

Short story. Visning var onsdag forrige uke. Prisantydning 2,6. Jeg var eneste på visning, men OK, det kan ha vært andre innom senere på privatvisning.

Neste dag, kommer det et bud fra noen andre, 2,1 mill. Jeg byr 2,140, det kommer bud på 2,2, jeg byr 2,240 med frist til klokken 16.00. Klokken blir 16.00 jeg hører ingenting. Ikke flere bud og megler tar ikke kontakt. Greit nok.

Dagen etter sender jeg melding til megler og spør hvorfor jeg ikke hørte noe fra ham, og hva som skjedde med budet. Han sier vi må høyere opp, greit nok. Jeg legger inn bud på 2,3, det kommer da et bud på 2,32, jeg legger 2,33, nytt bud på 2,35, jeg på 2,40. Igjen utløper fristen, og budet mitt blir avslått en halvtime etter akseptfristen.

Så lot jeg det ligge over helgen og i går, og bydde i dag morges 2,375. Igjen er det bud på 2,4, jeg byr 2,42. Fristen uløper igjen, klokken 15.00 i dag, uten at budet verken er avslått eller at megler har ringt.

Det er godt mulig at budene mine er for lave for at selger aksepterer, men det er noe med disse andre budene jeg stusser på. For vedkommende jeg byr imot, vet jo ikke at mine bud ikke vil bli akseptert. Likevel har vedkommende ved 3 anledninger tatt sjansen på at jeg har høyeste bud. For så å by høyere selv neste gang jeg byr. Det gir jo ingen mening, hvis ikke budet kun er designet for å få meg til å by høyere. Vedkommende kunne jo risikert at jeg fikk tilslag på mitt bud på 2,34 da akseptfristen utløpte. Likevel var vedkommende villig til å la det skje, og i tillegg bydde 2,4 noen dager senere.

Er det noe som skurrer her, og er det mulig at det er fiktive bud på andre enden?

1 Like

Du kan be om å få utlevert budjournal etter budrunden

2 Likes

I teorien kan man vel be noen man kjenner om å by for å presse opp prisen, hvis man avtaler å ikke akseptere budet.

1 Like

Jepp, men det er kun kjøper som har krav på den. Da må jeg først anta at det ikke er noen uregelmessigheter for så å sjekke i etterkant.

Ja, det er noe slikt jeg har mistanke om. Ellers opptrer den andre som byr totalt irrasjonelt.

Dersom du vinner budrunden får du navnet på den andre budgiveren og kan ringe han. Hvis du ikke kjøper får du en anonymisert bud journal som ikke forteller deg noe du ikke allerede vet.

Hørtes merkelig ut. Bare at megleren ikke tar kontakt når fristen løper ut er merkelig nok i seg selv. At han andre slutter å by virker også merkelig ja. Liker ikke megleren deg? Det er ikke noe i veien for at du kan ringe selgeren nå og ta en hyggelig prat direkte, om du føler megleren ignorerer deg og gir for dårlig oppfølging.

Megler må sjekke finansiering på begge budgiverne. Det kan du jo spørre megleren om han har gjort. Banken til budgiver og megler loggfører om megleren har sjekket.

9 Likes

Hadde skygget banen på denne leiligheten, virker som det er noen ugler i mosen når det kommer til personen du byr imot.

At megleren ikke tar kontakt etter fristen er heller ikke normalt og er noe på kanten når det er snakk om veldig høye summer.

12 Likes

Har kun erfaring fra budrunder og ikke som eiendomsmegler så ta f.eks. Morti sine råd som bedre enn mine her. Jeg har aldri opplevd i nærheten av dette. Ja i budrunder med mange budgivere kan megler bli litt busy med de som kjemper om leiligheten med bud, og kanskje ikke svare så raskt til de som ikke er aktive, men har alltid vært en sms eller ti fra megler når jeg har lagt inn bud aktivt. Også da jeg ikke valgte å legge inn bud på en tidligere leilighet var megler veldig på for å få meg til å by, og kom på besøk for verdivurdering i etterkant og ga meg et godt tilbud. Leiligheten ble solgt 400.000kr over det tilbudet jeg fikk uken etter, så litt bittert. Men helt klart rart at megler ikke er på. Eneste unnskyldning jeg kan se for meg er at megler har fått klar beskjed om at alt under prisantydning avfeies, gitt at selger har god tid til å selge. Motbudene kan egentlig være hva som helst. Mange som gjør rare ting i budprosesser som de tror er smart. Men høres som du sier uvanlig og kanskje mistenkelig ut.

Sluttsummen her blir uansett: Er du villig til å betale det du byr så er det irrelevant hvilke teknikker eller tull det skulle være i bruk. Selger er nesten alltid opptatt av prisantydning, men det er da opp til deg å bestemme om du synes den er fair eller ikke, og droppe å by hvis du mener prisen er for høy.

2 Likes

Takk for gode svar. Virker som om flere av dere syntes at det er noe som skurrer. Jeg skal by lavere og lavere for hver dag som går nå, rett og slett på trass. :slight_smile:

1 Like

Det kan være naturlige forklaringer. I min by har jeg ikke hørt om ett eneste tilfelle av juks og fanteri fra meglers side. “Ingen” megler har lyst å risikere jobben sin for ett salg. Uansett salgspris.

Naturlig forklaring kan f.eks. være at budet er så lavt at selger blir irritert av hvert eneste bud. Sa du hva prisantydning var?

Får likevel litt følelsen av at den andre budgiveren kan spille på lag med selger for å få deg opp i pris, men ville vært forsiktig med å anklage noen. Det du kan gjøre er å ta det med ro et par dager og se om megleren tar kontakt. Det er lov å være litt passiv. Det er ganske lurt.

3 Likes

Takker for tips Morti.
Ja, jeg lar det ligge noen dager, og jeg anklager ikke megler for noe som helst. Det ville jo som du skriver vært fullstendig idioti fra meglers side å risikere så mye. Men at det er selger som har avtalt med en venn om å by høyere enn mitt bud er ikke så vanskelig å forestille seg. For budgivningen er veldig irrasjonell hvis det er reelle bud.

Prisantydning er 2, 6 mill. Budrunden begynte av den andre parten på 2,1 på formiddagen dagen etter visningen.

Og så forstår jeg veldig godt at man kan bli irritert over lave bud, når megler har solgt inn gull og grønne skoger, men så er det nå engang slik at markedet bestemmer og markedet er jo per nå undertegnede :slight_smile:

Dette er i Bergen sentrum forresten.

Spørs hvor lyst du har på den. Har du veldig lyst på den, ring megler og snakk ut. Aggressivt og dyrere. Ellers avvent og ta det med ro. Passivt og billigere. Sånn i snitt.

Null på visningen i Bergen sentrum nå gjør jo at det siste budet ditt virker helt ok. At budet startet på 2,1 av den andre parten gjør at jeg ikke tror han samarbeider med selger. Det er veldig lite lurt for selger å starte budrunden så lavt. Det er passivt. Det trekker på snitt ned prisen.

3 Likes

Start igjen på nytt med 2,240 og bare øke om det kommer andre bud. Om det utløper så byr du bare 2,240 på nytt. Evt. Skjult bud på 2,240

Jeg har det, men den gjelder bare for Oslo. Vet ikke helt om det er det du leter etter.

Jeg fant forsåvidt de tallene jeg var på jakt etter hos SSB. Jeg har aldri helt forstått hvorfor man opererer med sesongkorrigerte tall. Skal man selge eller kjøpe er det jo prisen som er avgjørende, ikke prisen justert for sesongmessige endringer. Så jeg mistenker om at dette er en begrep meglerne har funnet på slik at de har arbeid gjennom hele året :wink:

Uansett så ser den nasjonale prisutviklingen slik ut fordelt per måned. Så hvis du er på boligmarkedet, selg i mai, ta deg fri et halvår på stranden med paraplydrinker, og kjøp deg en ny kåk i julepresang i desember.
image

3 Likes

Haha! Den var god! Det er ikke bare meglere som selger hus som opererer med sesongjusterte tall.

3 Likes

Det er vel gjerne slik at man både kjøper og selger i samme “sesong” (Iallfall i nærheten av samme), så dermed vil den sesongjusterte prisen være ganske aktuell for de som både kjøper og selger - som jeg ville tippet er majoriteten av omsetningen av boliger?

Edit: Men klart skal man enten kun kjøpe eller kun selge så er man vel stort sett opptatt av absoluttverdien.

1 Like