Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Boligmarkedet

Ensjø, Løren etc ligger tynt an hvis det blir sell off

2 Likes

Ikle enig, så gjerne utdyp. Arbeidsplasser ligger ikke på løkka feks. Så skjønner ikke hvorfor den skal holde seg bedre.

Oslo Vest holder nok best ved en stor sell Off.

Jeg mener sentrum vil stå seg sterkest uansett

1 Like

Vil sentrum øke mest ved positivt marked og holde seg best ved nedgang?

Jeg tror det ja. Men små leilighet segmentet kjenner jeg ikke. Altså de på 25 kvm som går for 4

1 Like

Gamlebyen.

Et historisk lavt priset område sammenlignet med andre sentrale områder.
Bjørvika m/Middelalderparken vil være motoren for populariteten, men det vil inkludere hele Gamlebyen. Forøvrig mye spennende som skjer i hele området.

Løkka er området for single mellom 25-35, så flytter de til Torshov/St. Hanshaugen ved 30-35 når de vil ha kids og kan samle kapitalen hos to til en 3-roms. :stuck_out_tongue_winking_eye: Blir mye etterspørsel i 20-30 års-gjengen i at det er små leiligheter til 2,5-4M området, som en person kan få kjøpt etter et par år i jobb/med hjelp hjemmefra. Man kommer seg over alt i byen fra Løkka med kollektivt på maks 20 min, så sentralt nok for de fleste. Man får også gode leiepriser med mange interesserte, så bra som første utleiebolig også. :slight_smile: Så lenge Løkka er kult for den nye generasjonen vil nok prisene fortsette å stige på små leiligheter der. Med mindre bystyret gjør noe dramatisk da. Som å sette øvre grense på leie/kvm eller noe sånt.

147137,- per kvm.

Finnes det virkelig kjøpere til disse?
Det er med parkering, men fortsatt….
For 4.5millioner finner jeg flere 45kvm leiligheter med balkong innenfor ring 3

3 Likes

Verdien på parkeringsplassen er vel gjerne 500k der, så når du skal se på m2-prisen må du trekke ut den - da ser det ikke riktig så gale ut.

Fortsatt over 130000,- per kvm🤯
Bad, kjøkken og alt elektrisk er over 15år gammelt.

1 Like

Er helt naturlig at leiligheter i samme strøk har forskjellig kvm pris, da heis, balkong, antall soverom, standard, etg, størrelse vil påvirke kvm prisen. Kan heller ikke lenger se at det er mye forskjell på Majorstuen og Bislett.

Når det er en generell boligmagel vil områder som ligger tett jevne seg i pris. Renten vil heller ikke påvirke stort når vi snakker om at den er på et rekordlavt nivå. Tror heller ikke det mange som har tro på at renten kommer til å bli “høy” over en lengre periode. CBS, Home Depo, Walmart, osv har nå rapport om en enorm økning i varelagre samtidig som logistikken/shipping begynner å være i rute. Dette er et tegn på at rente spøkelse får effekt i markedet. min tro er nå at vi vil se en nedgang i inflasjonen ut på høsten. Effekten av at gigantene ikke tjener penger er enorm, den slår inn hos alle. Ser vi da en dalende økonomi så kommer det endringer i rentebanen fortere enn vi aner. Som en annen skrev her inne, så er det ingen andre steder jeg ville investert enn i eiendom med et markedet som nå. Så lenge det ikke blir atomkrig så tør jeg nesten garantere at en leilighet på Majorstuen om 5 år har en betydelig høyere kvm enn i dag. Hadde Oslo gjort som de hadde lovet å utvikle iht befolkningsveksten så kunne ting vært annerledes. Så lenge det er høyre etterspørsel enn tilbud vil dette bare fortsette.
Selv om det kan virke dyrt på Oslo vest er det ikke dyrt ift andre hovedstader i andre land sine beste strøk. Vi har masse å gå på. Er ingen menneskerett å kjøpe leilighet i et sånt området med mindre man er veldig begavet. Sorry for å si det, men desverre sånn verden er. Politikken sier vi skal nå bygge høyere høyhus og flere høyhus, de må bare finne ut hvor for så å omregulere. Snakkes om 10år minst😂

4 Likes

Byrådet i Oslo leter kun etter syndebukker i det private for høye priser på kjøp og leie, markedsmekanismene hopper de glatt over.

2 Likes

Det er jo bare å banke opp nok leiligheter for studenter, som man kun kan leie som student, satt til en pris som er tilstrekkelig for vedlikehold osv i årene etter, så dreper du store deler av de store private som utnytter muligheten til å både tjene på prisoppgang ved investering i boliger og utleie til blodpris!?

5 Likes

Oslo har flest studenter blant de ti byene, 76 793, 2020. De har en liten jobb å gjøre… Men man må jo tenke på de som skal tjene penger på utleie også, de har det ikke greit de heller

3 Likes

Var ikke klar over at OSB-plater var så eksklusivt…

3 Likes

Det er jo mindre en “furterommet” mitt i kjelleren hjemme… :grimacing:

Og det er ikke et rom jeg vil kalle stort.

5 Likes

Se for deg når du skal dra med dame hjem og bare “kom vi tar turen opp i sengen” lol.

4 Likes

Det blir nok lettere å avslutte salget, det er mindre hurdle ettersom sengen er 2m unna :wink:

3.2MNOK og ikke engang strøken innvendig. :laughing:

1 Like