Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Boligmarkedet

En ting er at de som kjøper i dag skal tåle at renta går opp til 6,5%. En annen ting er de som vurderer å kjøpe fremover når renta er 4-5% og må stresstestes opp til 9-10%…

4 Likes

Reguleringer vil bli endret hvis nødvendig.
5% kom pga «unormalt» lav rente…

1 Like

1 Like

Dersom vi i teorien er inne i en gjeldssyklus som på 80-tallet så vil ikke rentene stoppe på 4-5%. Finanstilsynet har varslet om disse farene i alle år, og skulle de få rett, så vil de ikke begynne å redde Ola og Kari med 90% belåning, ei heller de som trodde elbil med 100% belåning var «en gratis bil i et-to år». Folk kommer nok til å klare seg stort sett, de fleste kjøper tross alt for å bo. En joker kan selvfølgelig være leiligheter vs eneboliger. Det bygges vell knapt eneboliger, mens leilighetsbygg popper opp i alle bauger og kanter. Forståelig nok sett fra en eiendomsutvikler/utbyggers pengebok. Jeg tror nok apetitten etter boliger vil minke fremover, med økt arbeidsledighet, reallønnsnedgang og renteoppgang. Worst case er en alvorlig resesjon som det jo er relativt høy risiko for i disse dager.

1 Like

Myndighetene driter i Ola & Kari.
Men, de driter ikke i økonomisk stabilitet.

Time will show.

1 Like

Godt innlegg. Det eneste jeg tror kan være en liten bom er denne. Mente jeg leste at 20-30 000 nordmenn mellom 25-59 kunne komme i jobb nå. Som ikke er i arbeid. Tror det inkluderte noen delvis uføre. Da vil det i så fall merkes!

Hvilken påvirkning tror du disse har? Antar vi er på boligmarkedet enda

Det drar jo i retning av selgers marked da.

1 Like

Ja, da er vi enige. Flere i arbeid, flere som skal inn i boligmarkedet.

I et annerledes land som Norge vil muligens boligprisene korrigere raskere med arbeidsstokken, sammenlignet med land hvor det er store utleiere som styrer mye av boligmarkedet?

1 Like

Arbeidsmarkedet er det viktigste sammen med byggingen. Husk at under sist opptur med arbeidsinnvandring ble det bygget veldig mye. Dersom vi får økt arbeidstyrke fremover nå så tror jeg det går bra for bruktboligprisen.

1 Like

Arbeidsinnvandring er interessant. Jeg forstod at vilkårene i hjemlandene i østeuropa begynte å bli såpass bra nå at mange valgte å flytte hjem, og at mange håndverkerselskaper spesielt sliter med å få tak i nok og kvalifisert arbeidskraft. Jeg tror derfor bildet er mer nyansert rundt behov for bosted fremover knyttet til denne gruppen. Videre uteble den store flyktningebølgen fra Ukraina som trengte et sted å bo, men dette var kanskje heller ikke kalkulert inn da det er relativt nytt.

1 Like

Polakker har flyttet hjem i 4-5 år nå. Tror vi må satse på rumenere og bulgarere. Uansett så vil flere kjøpere enn selgere bety selgers marked. Noen ekstra tvangssalg vil vi nok få uansett ved høye faste utgifter.

1 Like

Det er mulig det er selgers marked for øyeblikket nå med lite utbud, men jeg synes bildet er mer nyansert. Jeg tror at forhold som skjer både innenlands, men også utenlands påvirker spesielt psykologien. Nå ser vi at boligmarkedet dundrer nedover i Canada og flere steder i USA, retorikken rundt resesjonsspøkelset er endret fra dersom det blir resesjon, til hvor kraftig den blir. At dette kommer til å påvirke boligmarkedet i Norge også vil være naivt å se bort fra. Når det er sagt, tror jeg mange av forholdene nevnt over her gjør at det antakelig ikke vil vare lenge - spesielt dersom arbeidsledigheten holder seg lav. Det er en viktig nøkkel, som du nevner @Morti

2 Likes

Enig i at det er mange andre ting som påvirker, men jeg mener at det lokale arbeidsmarkedet og tilbud er det som påvirker mest.

2 Likes

Skal ikke si meg uenig. Men jeg vet ikke hvor mange ganger jeg har lest de setningene der opp igjennom. De med mye gjeld blir som regel alltid “reddet”.

Kommer til å bli lagt ut bra med bruktboliger i Oslo nå fremover nå tror jeg. Selv om det fortsatt er ferie har det kommet ut flere i dag. Tipper da august blir ganske heftig.

1 Like

Kjenner selv at det frister å flytte ut av Oslo og få mindre boliglån og større boltreplass.
Sikkert en del som tenker det samme nå som man har fått en ny hverdag med muligheter for hjemmekontor.

4 Likes

Nå har det vært spådd et slipp med boliger i Oslo i hele år, som foreløpig har uteblitt. Samtidig så har det vært et nedsalg på sekundærboliger, som markedet har absorbert. Vi har en historisk lav andel utleieboliger i Oslo (Ny bunnrekord for antall sekundærboliger i Norge – E24) og lav arbeidsledighet, så jeg lurer litt på hvem som skal selge alle de boligene noen venter på. Det er ingen menneskerett å tjene penger på boligen man bor i, men jeg tror ikke at eiendom i Oslo kommer til å være en dårlig insvetering going forward.

3 Likes

Jeg skjønner at befolkningssammensetningen i Oslo blir preget av studenter som er tilflyttere, likevel er det utrolig mange flere i aldersgrupen 29-32 år enn det er i 22-24 år.

Første gangskjøperen i Oslo er 28,8 år

I de større byene i Norge ligger gjennomsnittlig alder for førstegangskjøpere stort sett mellom 26 og 29 år. I Oslo har gjennomsnittsalderen ligget stabilt på 28,8 år de siste tre årene.

Når man ser på befolkningspyramiden for Oslo ville jeg tro at det blir betydelig færre førstegangskjøpere av bolig i Oslo år for år de neste 5-10 årene.
Befolkningspyramiden, slik den ser ut, virker også å kunne forklare et stort press på sentrale mindre leiligheter i Oslo.

Kunne noen som har peiling på boligmarkedet ta en titt på befolkningspyramiden og forklare meg hvorfor ikke en sentral liten leilighet i Oslo kan være et svært risikofylt kjøp?
For meg ser det nemlig ut som at det ikke vil bli mangel på slike leiligheter, og at kanskje familieboliger på Nordstrand, Bjerke, Nordre Aker etc er et bedre bet, når klumpen av 30 åringer tenker å bli litt mindre hippe.

5 Likes

Heis er viktig :mountain_cableway:

1 Like