Jeg har ikke spesielt stor peiling på boligmarkedet, men kan litt om demografi. Jeg har tenkt på dette argumentet selv. Kullene som nå er rundt 30 år er blant de største i landet, og størst i Oslo, og det blir gradvis færre nedover i rekkene på grunn av den fallende fødselsraten vi har hatt de siste tiårene.
Men den store ujevnheten mellom folk tidlig i 20-årene og folk i tidlig 30-årene i Oslo kan ikke skyldes forskjellen i fødselstallene alene, for den er ikke så uttalt nasjonalt sett. Der er det først kullene født etter 2005 vi ser at det blir færre, og ikke så markant som i Oslo.
Nasjonal befolkningspyramide (2020) til venstre; Oslo (2022) til høyre.
Det store fallet i antall personer fra 30-årene til 20-årene i Oslo skyldes nok først og fremst at det er betydelig innvandring til Oslo blant folk i den alderen. På samme måte synker den fra 30-årene og utover når folk flytter ut ifm. at de får barn. Dette er lett å se, for nasjonalt der det er flest 45-50-åringer, mens i Oslo er det flest 30-åringer.
Det kommer trolig en demografisk effekt på markedet pga. de fallende fødselstallene, men ikke før om 10 år vil jeg tro. Den nasjonale befolkningspyramiden er en bedre representasjon av dette. Og det vil antakelig slå ut enda mer på bygdene, for de vil fortsatt tappes for de få som bor der i disse aldersgruppene. Men siden det er færre igjen på bygdene, vil det også flytte færre til byene, så det vil også redusere innflyttingen til Oslo.
Så er det også innvandring fra utlandet som kan spille inn her, som ofte er i aldersgruppene hvor små boliger er aktuelle, men også at vi har hatt en trend med flere og flere enslige, særlig i Oslo, som skaper behov for flere boliger. Men det demografiske argumentet er der på sikt, og burde kunne påvirke prisene. Men Oslo er helt klart bedre stilt enn mindre sentrale områder.