Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Boligmarkedet

Kommer vel an på hvor innenfor ring 3 du kan tenke deg å bo?

1 Like

Jeg finner 35 bruktboliger til salgs med kriteriene til @Sverresen, og da har jeg ikke satt noe pristak.

Skjermbilde 2022-07-30 kl. 16.21.25

Nå klarer jeg ikke å dekke 100% av arealet innenfor ring 3 med denne blå sirkelen, mangler først og fremst store deler av Ullern, og Skøyen, så det virkelige tallet blir høyere.

1 Like

Dette er jo kun ring 1 pluss en del fra 2?

Hvis man skal prise bolig i gull, så virker ikke bolig å være særlig dyrt i US.

https://www.longtermtrends.net/real-estate-gold-ratio/

Ca 320 unser gull for en bolig i USA. virker å være nesten helt på snittet hvis man ser tilbake til 1975.

Fant en graf som viser norske forhold fra 1970 til 2011

image

Spoler man frem til 2022 og tenker at snittet i Norge er 45 000 per kvadrat, eller 4 500 000 NOK for en 100 kvm bolig så er prisen 250 unser gull, noe som er heller på den billig siden.

Noen meninger om dette, eller kommentarer?

4 Likes

Hmm nei mesteparten av sirkelen er innenfor ring3, mens ring 1 og 2 ligger godt innenfor sirkelen…

1 Like

Planlegger å selge en liten stærkasse på 43 m2 i Oslo til våren/sommeren en gang. Håper og tror ikke det ikke blir noen kollaps før den tid. Holder det seg godt over 100k/m2 slik som nå så skal jeg være storfornøyd. Husker ikke når den ble kjøpt, men var nok på 90-tallet en gang mener jeg, og kostet 160k, så skal nok uansett komme greit ut av det.

4 Likes

Hvis du priser median lønnen i gull, hva skjer da?

1 Like

He he, da blir det selvsagt verre.

For 25 år siden kunne et nyutdannet par hovedfag/høyskolenivå få en 3-roms i Oslo til 2 ganger samlet bruttolønn. I dag er samme leilighet nærmere 5 ganger samlet bruttolønn.

Verdien av assets har steget og verdien av arbeid er uforandret, eller kanskje det er riktigere å si at verdien av assets har holdt seg mens verdien av arbeid har falt?

3 Likes

Skjermbilde 2022-07-30 kl. 16.21.25

2 Likes

Du snakker om 1997? Bunnen etter 1987 krakket kom først i 1993, så prisene var fortsatt historisk lave.

1 Like

Blir egentlig håpløst å snakke om ring 3. Man må snakke om indre by, altså sentrumsbydelene.

Kværnerbyen f.eks. ligger utenfor ring 3, men er mer sentralt en de fleste steder innenfor Ring 3.

1 Like

Globalisering har vel sørget for det

3 Likes

Kværnerbyen ligger godt innenfor ring 3, men akkurat utenfor ring 2.

1 Like

Tipper du blander E6 med Ring3 for det området; Kværnerbyen ligger utenfor E6.

1 Like

På dette kartet som er vist i tråden ligger det utenfor den blå sirkelen

Vel egentlig snakker jeg om meg selv, og 1998, men faktorene er de samme; 2 og 5.

I 1993 kunne man faktisk få en 3-roms på Grunerløkka, riktignok den gangen det var Grunerløkka og ikke “Løkka”, til en vanlig årslønn for en akademiker.

Og i boligen vi nå bor, kjøpt i 2003 hadde jeg ikke hatt råd til å kjøpe i dag, og ikke ei heller vært i nærheten av å tørre å gjøre samme hoppet som sist.
Vi hadde en aggressiv 10 års nedbetalings plan på 3-romsen, og med verdistigning var EK på over 50%, og 23% i nytt objekt. Ville blitt litt av en gjeld i dagens marked om jeg skulle gjort samme manøver.

3 Likes

Fattern kjøpte leilighet på løkka i 1997. Han var en vanlig akademiker. :sweat_smile:

3 Likes

Det er den mørkegrønne streken som er ring 3. Den blå sirkelen er bare en funksjon som finn.no har for å avgrense søket.

Kjøpte selv leilighet på løkka i 1990 og med lånerente på 13 prosent. 10 år senere hadde leiligheten steget 900 prosent.
Det var etter byfornyelsen der folk nærmest ga bort lelighetene sine fordi husleia etter oppussingen var gått til himmels. Det endte med gjeldssanering, der staten tok en del av regningen.

3 Likes

Det sto en annonse i Aftenposten 1992 om at noen ønsket å bytte bort leiligheten sin på Løkka mot et kjøleskap.
Fellesutgiftene var høye.
På Holmlia sto mange leiligheter tomme fordi de var uselgelige. Null verdi. Fordi hvis en familie måtte gi opp og flytte ble deres fellesutgifter fordelt på de andre. De medførte at neste familie konket, etc, til hele blokka sto tom.

4 Likes