Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Boligmarkedet

Hehe - innenfor en viss prisklasse selvfølgelig.

Det er fem leiligheter med mine krav. Det er ingenting. Men vi er fortsatt i fellesferien :slight_smile:

1 Like

Håper renten ikke er så høy når klimatiltakene treffer leilighetsnormene og krever større fornyelser på eldre bygg.

2 Likes

Det har du rett i, bamse. Fellesutgiftene ble fordelt på de gjenværende. Men den borettslagsfella tror jeg er tettet nå.

4 Likes

In-ordningen kom vel først i 2008-9? En i familien slet med ett borettslag uten dette rundt den tiden i ett av de nye områdene ved Solsiden i Trondheim.

IN-ordning (individuell nedbetaling av fellesgjeld) og at det har blitt vanligere med sikringsfond for borettslag, gjør vel at man forhåpentligvis unngår slike tilstander igjen.

Kopiert fra en tilfeldig salgsoppgave for borettslagsleilighet:
“Borettslaget er sikret mot tap av felleskostnader i Klare Finans AS. Borettslaget er, etter gjeldende bestemmelser fastsatt av finansieringsselskapet, sikret mot tap som følge av at en andelseier unnlater å betale sine felleskostnader.”

5 Likes

Sameier er ofte ikke sikret. Selveier er ikke alltid det tryggeste.

3 Likes

En av årsakene til at rehabiliteringen av Grünerløkka kostet mer enn beboerne greide å sluke er at store deler av bydelen er bygget på leirgrunn og hviler på flåter av tømmerstokker. Det gir store bevegelser i byggene.
I tillegg var det nok i overkant mye sand i sementen da bygårdene ble oppført i rekordfart i 1890-årene.

På den annen side gjenstår det å se hvordan moderne bygg tåler tidens tann. Hvor mange av dem holder i 130 år?

3 Likes

Takk for oppklaring.

Veldig spent på det selv.
Mye teknologi har blitt bedre, men hva som holder er vanskelig å spå. Områder som Oslo blir vel alltid tatt vare på pga. tomtepriser. Byer med befolkningsnedgang og/eller mye ledig areal holder seg nok dårligere i kvalitet.

Og hele Manhattan er bygget på Granitt :sweat_smile:

1 Like

I fjor kom det betydelig flere leiligheter til salgs først den andre uken i august. Regner med at det gjør det i år også ettersom de fleste da er tilbake fra fellesferien.

Leirgrunn er det mye av rundt om. Og tømmerpåler var en vanlig løsning. Hele Venezia hviler på sånne, og i hele Bjørvika er tømmeret byttet ut med stål.
Problemet er bevegelsene i byggene.
Husker jeg satt i loftsleiligheten på På Løkka en gang i slutten av 90-tallet da bygget begynte å svaie. Jeg trodde en trailer eller noe hadde kjørt inn i veggen. Men det viste seg å være en eksplosjon mange kilometer unna. Sånne bevegelser krever spesielle byggetekniske løsninger.
Da rehabiliteringen startet på Grünerløkka på slutten av 80-tallet, tviler jeg på at et eneste gulv var i vater.

2 Likes

Helt riktig!Kjøpte selv i 99 på løkka og noen år etter ble gulvet retta. En tidkrevende jobb mildt sagt!
Får jo bare håpe grunnvannet holder seg relativt stabilt, går visst utover flåtene av tømmer har jeg hørt :thinking:

(Helt på siden, men litt i samme ånd, spennende at det fortsatt graves opp gamle vikingskip her i byen, mye historie i grunnen her…!)

Om en bolig er dyr eller ikke bestemmes i liten grad av prisen på selve boligen, og i stor grad av kostnadene ved å betjene gjelden. Jeg var så “smart” at jeg kjøpte første boligen i 1987, og rakk vel knapt å få nøklene før markedet imploderte, og renten på boliglånet var over 17% på det høyeste.

Leide ut noen år etter at samboeren kjøpte leilighet, og bodde på hybel en stund etter samlivsbrudd før styret fant ut at jeg leide ut og tvang meg til å selge. Fikk litt mer enn jeg hadde betalt, og leietakeren hadde betalt ned på lånet i mellomtiden, så landet med begge beina trygt på bakken.

Moralen kan kanskje være at uansett om det ser dyrt ut så kan det være billig, og omvendt, pluss at man kan påvirke mye selv ved å tilpasse kursen etter terrenget.

Kan tilføye at det nok ikke hadde gått like godt om jeg ikke hadde hatt en jobb hvor jeg kunne jobbe sykt mye overtid.

11 Likes

Svigers renoverer et gammelt hus han har, etter å ha fjernet et par lag med kledning, kom det til syne at hele veggen er bygget i massiv typ 4 tom 8 eller noe. Helt utrolig med mengder tømmer som er gått med. I dag er det naturligvis ikke slik. På en annen side var det leiere og avispapir som isolasjon.

Men gjengs over ser jeg for meg at grunnarbeidet er langt bedre i dag og at et hus fint holder i 130 år, selv om man bruker stenderverk. Men jeg har ikke peiling, bare antar at kvaliteten totalt sett er langt bedre i dag.

1 Like

Er det mulig og omregulere hytta til sekundærbolig for og motta strømstøtte ?

Eller finnes det andre smutthull ?

1 Like

Stjeler dette fra brukeren “Noprofit” på HO:

Uke 31 starter med 726 brukte og 1026 nye

Tilsvarende uke i 2021 så slik ut:

909 brukte og 869 nye

1 Like

Heftig prisvekst, når boligprisene raser og største fall på 40 år og når man alikevel kan lese lenger nede
“Prisene var fortsatt 8 prosent høyere for året” :sweat_smile:

4 Likes

Så eneste grunnen til at det ikke skal gå skikkelig på trynet i Oslo(ihvertfall) er fordi det er få brukte boliger i sentrum og den store sterke kjøpegruppen har det så ekstremt bra at renter ikke biter på? :sweat_smile: