Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Boligmarkedet

Vil si hele Boomer generasjonen er vinnere jeg da… som bygget hus til 500k i 1990 som idag selges for 5-6mill

4 Likes

Tjah, det kommer jo an på, mener du at de har tenkt å selge huset og gå til leiemarkedet? Hvis de skal kjøpe seg sentral leilighet, så koster det jo akkurat like mye.

Stigende boligpriser er kun positivt for de som har sekunderboliger/utleieleilighter.

Jeg kan se den og mange av dine poenger Holmes, men alt forutsetter at vi får en mye høyere rente enn vi har nå. Det er noe flere økonomer også påstår nå selv om norges bank fortsatt senker rentebanen. Hvis ikke kostnadene med å eie bolig øker, men derimot gjerne vil halveres, så vil vi heller ikke se at det vil dukke opp noe som helst problem med å finansiere kjøpet, med mindre prisene kommer kraftig opp da.

En markant høyere rente er ikke noe vi vil se på lenge. Dette er også noe som går i sykler. Likevel har Japan hatt nullrente i rundt 18 år nå. En kan betale ned hele boliglånet på den tiden. Særlig med “nullrente”. Jeg tror at disse syklene nå opererer under forhold aldri tidligere testet og en ser jo allerede nå at grafene viser uvante mønstre i alle retninger. Innen de fleste forhold faktisk. I alle fall mange flere hehe :slight_smile:

3 Likes

En klar mindredel mener du???

1 Like

Du kan jo kjøpe deg noe billigere? Da har du tjent på det selv om du ikke har hatt sekundærbolig. Er ikke værre enn det :wink:

Med dagens tempo på pengetrykkingen er det vel ikke lenge til at leiligheter på 17 kvm her i landet går for flere milliarder kroner.

3 Likes

Det kan godt være det bare er 20% sjanse for mitt scenario, men det er likevel verdt å forstå utfallsrommet og se over sin egen situasjon slik at man er forberedt dersom det inntreffer. I enhver krise er det alltid gode muligheter for den som kan utnytte situasjonen, og man kan i hvert fall sørge for at man ikke blir hardt rammet selv.

1 Like

Fine :slight_smile:
haha!

Ja. Alt går fint så lenge staten ikke prøver å berge kronen med å sette opp renta. Hvis de prøver seg på dette vil de fleste boligene her å landet gå på tvangssalg før hyperinflasjonen kommer å nuller ut gjelda til folk.

Det der tror du ikke på selv engang…

1 Like

Det dere ikke har diskutert, som jeg kan gå inn på en annen dag (for nå har jeg skrivekrampe) er forskjellen på å gjøre et godt og et dårlig kjøp. Hint: Om dette er over eller under prisantydning har ingenting å si… Her er det mye å gå på. Mange betaler alt for mye for en eiendom, mens andre (gjerne de som har 30 fra før) gjør veldig gode kjøp hele tiden.

Altså har jeg en helt soleklar oppfatning om at det IKKE er markedet som styrer prisen. Det er noe helt annet, nemlig tilfeldigheter (og meglers salgsegenskaper selvsagt ;)). Dette er noe folk burde utnyttet mye mer. Fatter ikke at ikke flere kjøper og selger for gevinst. Selv har jeg ikke lov til å kjøpe eiendommer.

3 Likes

Hva mener du? Spøken til Jadda?

Det var et kort og litt flåsete svar til denne…

Det jeg mente å si er at du har rett i prinsippet, men at det i praksis er feil.
Vi er vel begge enige i at bankene godtar stor låneeksponering, forutsatt at man har tilstrekkelig pant i underliggende verdi?
Dvs det er mange som idag får lån til bolig n+1, med sikkerhet i tidligere boliger som har opplevd verdistigning. Jeg er usikker på reglementet rundt dette, men antar (observerer) at man inkluderer potensiell utleieinntekt som en del av betalingsevnen.
Inntekten og dermed betalingsevnen blir dermed fort irrelevant.

Den blir derimot fort relevant igjen hvis renten stiger og boligprisene synker.

Banken taper uansett ikke, den har pant i alle boligene.

Tilleggspant for sekundærbolig ofte maks 50% av verdi.

1 Like

Da har banken min ett problem :wink:

2 Likes

Det spørs jo mer hvor mye tro de har på deg, alderen din, hva de ekstra pengene går til osv også da. Skal du pantsette for å kjøpe campingvogn eller kausjonere er en ting, men bygger du garasje/kai en annen

Etter min erfaring dobler prisene seg ca. hvert 10 år. Det har de gjort siden 70 tallet.

Men @Morti, mitt inntrykk er egentlig at både du og jeg (og kansje tilogmed @holmes) er enige om at for store deler av landet, så er ikke ståa så ille.
Problemet er enkeltområder med ekstremt press på boligprisene og stort etterslep i boligbyggingen.
Det jeg og holmes har pekt på er at vi ser mørke skyer i horisonten for disse områdene og det er i hovedsak pga følgende faktorer:

  • Gjeldsgraden er historisk høy og voksende

  • Vi er usikre på hvor endel av egenkapitalen kommer fra (er det formuesoverføring så er det jo greit nok, er det tilleggslån så er det et potensielt problem). Vi kommer nok heller aldri til å få tak i fakta om dette

  • Vi har hatt høy boligbygging de siste 2 årene

  • Økende antall sekundærboliger i markedet

  • Vi ser en netto utflytting av utenlandske arbeidere i Oslo (Polakker, svensker)

1 Like

Jepp. enig.
Men med en og annen knekk innimellom.

Ville lagt til

  • høyere arbeidsledighet
  • svakere lønnsvekst
  • stigende konsumpriser
  • mulighet for innstramming i bankenes utlåning fra Finanstilsynet.
  • mulig europeisk bankkrise med smitteeffekter (joker)
1 Like