Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Boligmarkedet

En kompis hadde et finansieringsbevis på ca 11mnok som har blitt kansellert av banken pga rentene. Han har ikke undersøkt hvor mye han kan få nå.

Et vennepar med ca 7,5mnok lån (enebolig til rundt 20mnok med utleieleilighet) har gått over til avdragsfrihet, så betaler de heller en større potter sjeldnere.

Sistnevnte etter føre-var-prinsippet for å være sikker på å ikke havne i en likviditetsskvis da den største inntekten kommer fra en selvstendig næringsdrivende.

4 Likes

Det er et veldig godt poeng, hvis man klarer å sette penger til side. Kjipt å måtte gå til banken når alt butter.

2 Likes

Hvis man går i banken når man faktisk trenger penger er man sikker på å bli :fist_left:
Kapitaltilgang ordner man når ting ser bra ut - jeg har da lært noe etter å ha vært i biotek noen år :joy::sweat_smile:

17 Likes
1 Like

Noen som har prøvd valutalån istedenfor ordinært boliglån i NOK her inne?
Synes det er en spennende mulighet.

2 Likes

De fleste som har prøvd det er i dag personlig konkurs, og frekventerer nok ikke dette forumet så ofte.

4 Likes

Det var noen som gjorde med sveitsterfranc og det gikk vel svært ille.

2 Likes

Vurdert å ta gevinst?

Trader du valuta med gevinst, så er det vel verdt å prøve seg. Ellers ikke?

Det finnes noen unntak, og det er hvis kronen får noen helt sinnsyke bevegelser som i covid-19 tida. Det er åpenbart at det vil reverseres.

Hadde gjort det nå, men gjett hvem som glemte å lese teksten med liten skrift.

Trodde det var 2 år karenstid, (ville utløpt nå om et par uker) men viste seg selvfølgelig å være 4 år.

Antar rentene er lave igjen om 2 år, så det var en strek i regningen.

2 Likes

Vurderte det i 2020 når dollaren gikk så høyt, men turte ikke da. Jeg tror at om du skal ta valutalån så bør du bare ta 30% av lånet for å sikre deg.

1 Like

Hva slags valuta har du lån i om du kan ta gevinst nå?

Ikke valuta, bare fastrente:)

I et nøtteskall, så kan kan gå ut av fastrenteavtaler og få gevinst, dersom rentenivået går oppover fra nivået du inngikk avtalen på.

2 Likes

Hvor lett er det å få valutalån for vanlige private?

Tenker lån i pund bør være en bra bet nå, skal trykkes litt der for å komme seg gjennom energikrisa

1 Like

Det er mulig, men mye styr og det har blitt vesentlig vanskeligere etter franc-krisen hvor det var mange som brant seg skikkelig.

2 Likes

" – Med en renteøkning på ytterligere ett prosentpoeng vil en familie med to barn, bil og bolig på Østlandet med en million i samlet inntekt ha gått fra å kunne låne 4 millioner kroner til 3,2 millioner."

Mitt inntrykk er at folk prøver å få lånt så mye som de får lov til, og så ser de hvor langt i boligmarkedet de pengene rekker. Vanskelig å ikke tro at boligprisene skal falle når folk får låne 20% mindre enn før.

10 Likes

Det virker intuitivt for meg også at med 20% mindre lån og 5-10.000NOK mindre disponibelt i måneden når man et eller annet skjæringspunkt snart™.

Ja med unntak av indrefilet områdene i Oslo så vil det nok gå ned

3 Likes