Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Boligmarkedet

Smart trekk av myndighetene hvis man ønsker boligkrakk!:ok_hand:

Først fuele markedet med gratis kreditt og tillate opplåning til 5 x bruttolønn, så sette renten opp i et rekordhøyt tempo samtidig som man setter ned belåningen til 4,5 bruttolønn.

7 Likes

Støre’n vet at han ikke blir gjenvalgt, så nå ønsker han å havne på you*orn; “Norwegian politician f#ckes entire nation”

4 Likes

Det er effektivt å knekke byggebransjen ved å få full stopp i boligbygging. Da kommer inflasjonen ned :stuck_out_tongue:

1 Like

Det blir nok en stille vinter i fjellet. Både hytter og hoteller stenges ned eller selges. Får jeg skiløypene for meg selv ?

5 Likes

Neida, jeg har 25 min å kjøre til fjellet, så hvis det blir en bra vinter, så treffer du meg også. :stuck_out_tongue:

… å ha 25 min å kjøre til fjellet gjør det faktisk litt vanskelig å prioritere hytte. Har lyst på for det. :smiley:

4 Likes

Det bugnet av dyre hytter til salgs i fjellheimen når jeg kikket i DN på fredag.

Tror store hytter med potensielt høyt strømforbruk kan bli stående igjen som monumenter over en svunnen tid med billig strøm og stabilt voksende økonomi.

Mitt inntrykk om dagen er at myndighetene skyller barnet ut med badevannet i denne kampen mot inflasjon og høye strømpriser.

6 Likes

De øktene rentene alene gjør jo at bankene kan gi mindre lån pga 5% stresstesten, så er det ikke overflødig å skulle gå ned til 4.5 i tillegg

7 Likes

Sittende regjering forstår markedet på en veldig unik måte.

Denne politikken vil knekke boligbyggere, men da blir det billigere arbeidskraft til store statlige bygg.

Større stat og større forskjeller mellom ytterpunktene. Men om de får jekket ned middelklassen så sier vel statistikken at de har truffet på de har utlignet forskjellene…

Det hjelper også statistikken at superrike flytter ut av både land og datasettet.

6 Likes
1 Like

Jo, men det er fint bidrag hvis man ønsker å knuse boligmarkedet.

Her rævkjører myndighetene de som kom sist inn på boligmarkedet før det smalt.

Trodde lenge at boligmarkedet skulle stå an av, men spillet endrer jo seg når myndighetene aktivt saboterer det.

4 Likes

Deilig at boligmarkedet kommer til å falle, grådigheten hadde ingen grenser. Nå får folk kjenne at å kjøpe bolig ikke gir garantert gevinst, og at det bare er et sted å bo.

8 Likes

Tipper renta blir satt ned aug/sept neste år

edit: Famous last words

4 Likes

Tror ‘‘fok’’ har kjøpt hus og hjem for å bo, ikke for å tjene penger

3 Likes

Du er klar over at det nå er de kapitalsterke som styrer markedet og kan kjøpe opp mer, som de får en rekyl på når tidene bedrer seg igjen. Eller ved regjeringsskifte.

Vi «vanlige» får det tøffere framover, spesielt de som endelig har fått kommet seg inn som førstegangskjøpere får svi. Så den grådigheten og janteloven du holder i fremre pannebrask treffer dårlig.

8 Likes

Så hvorfor har boligprisene steget så sinnsykt mye de siste to årene? Det er fordi det var nullrente, som gjorde at folk ble gale og kjøpte bolig uten å tenke noe over at nullrenten ikke kommer til å vare særlig lenge.

9 Likes

Er vel ikke akkurat sittende regjering som kommer med dette forslaget. Finanstilsynet er et selvstendig myndighetsorgan.

Var det Solberg sin skyld hver gang Finanstilsynet kom med anbefalinger under hennes periode? Nei.
Like lite som det er Støre sin skyld nå.

9 Likes

Hva er greia her? Står du utenfor markedet og vil inn? I såfall kan jeg skjønne at du fryder deg/håper på et fall :slight_smile:

Må vel være greit at folk har kjøpt bolig når renta er 0? :stuck_out_tongue:

3 Likes

Jeg er student, så jeg håper jo seff at boligmarkedet faller. Boligprisene har steget mye mer enn det lønnen har gjort i samme periode, og alle som har kjøpt bolig håper jo at prisene stiger. Et klassisk pyramidespill hvor staten har tidligere garantert gevinst, men nå gjør det vanskeligere for boligeiere hehe.

10 Likes

Det er jo fair :slight_smile:

Hvordan har de gjort det og hva gjør det nå som gjør at det blir vanskeligere?

Så du tror ikke de hører på politiske signaler? :joy:

1 Like