Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Boligmarkedet

Nei, jeg tror ikke det.
Det finnes plenty av eksempler på at regjeringen Solberg var svært uenige i Finanstilsynets anbefalinger.

Jeg tror ikke det er noen forskjell nå.
Om de hører på politiske signaler, så er det via Stortinget, ikke regjeringen. Det ligger i vedtektene.
Edit: Og her mener jeg “signaler” som i lover og vedtekter fra stortinget, ikke “stemninga”.

Men samme det, skyld påregjeringa.

7 Likes

Hvorfor økte FT belåningen til 5xbruttolønn i utgangspunktet?

Bidrar ikke akkurat til finansiell stabilitet med denne type avgjørelser

Jeg har sagt mitt.
Mener det er konspiratorisk å skylde på sittende regjering.

Får skylde på Solberg da, ettersom denne er fra 2020.

6 Likes

Deilig at lovforslaget er landsdekkende da, så de fucker unge nyutdannede voksne fra å kunne bo i byene slik at datagrunnlaget skal se bedre ut.
Har man god inntjening og betjeningsgrad men mangler EK så er man jo allerede fucked.

Hva er lønnen i finanstilsynet?
Staten betaler bedre enn kommunen.
Hadde vært interessant å se dette mot gjennomsnittsalder. Tipper høy alder med god inntjening - så de kan sitte i eksisterende boliger kjøpt i Oslo på 90 tallet.

Pga. lav boligbygging i feks. Oslo, så kan man ikke forvente at folk selger eksisterende bolig når man nå får et tap på toppen.
Har man kjøpt bolig for 7-8 mill, så kan man jo bare bli boende og chille en stund ekstra.
Hvorfor skal markedet falle - når man låser folk inne i investering med tap.
Hvor skal man flytte når EK’en forsvinner og man får et tap - på toppen av det hele får man låne mindre enn ved forrige kjøp?

Vi vet jo alle selv at folk ikke realiserer når de har tap - men venter på at de skal få pengene tilbake.

Omkringliggende strøk - helt til Hamar 1,5t fra Oslo har steget hinsides. Folk vil bo i by.
Er man et par med 500k i lønn mer nye regler, så får man låne 4 mill til sammen, trekk fra studielån så kan man jo kanskje kjøpe hus fra 80 tallet i feks.
Narvik for 3,5mill?

Sier seg selv at folk allerede låner over «evne», når definisjonen av «evne» er 5x og man behøver mer for å få seg bolig.
5x er allerede konservativt og mange tåler økende renter på et lån med nedbetalingstid på 30 år.
Som de sa på pengepodden -«folk spiser heller havregryn enn å selge boligen sin i Norge».

Folk makser lån med 5x og lever som konger og dronninger med div andre lån på toppen.
Sjukt at de fortsetter foreslå inngripende
reguleringer midt i tiden vi står i.

Tanken om sosialisme er vakkert, det samme er kommunisme…

3 Likes

Finanstilsynet har foreslått innskjerpelse flere tidligere uten at de har blitt hørt. Blir nok tilsvarende prosedyre denne gangen.

1 Like

Men vet du hvem som tok avgjørelsen om å heve maksgrensen til 5xbruttolønn?

Forskriftsfestet krav til gjeldsgrad har aldri vært noe annet enn 5x inntekt. Det kom inn i forskriften i 1. januar 2017 og har vært uendret siden. Finanstilsynet har vel foreslått innskjerpelse til 4,5 tidligere, men det har ikke blitt fulgt opp av Finansdepartementet.

4 Likes

For 30 år siden var prisene lave og rentene høye = stort potensial for vekst ved rentefall.
Nå er prisene høye og rentene lave = lite potensial for vekst. Større mulighet for fall.

Så kommer skattepolitikken på toppen av det hele. Den strammes inn av luringene :slight_smile:

5 Likes

Var det ikke egentlig bankenes skjønn før i tiden, og så kom 5x inntekten som julekvelden på kjerringa og mer til? Før kunne man også låne 100% og vel så det. Jeg kjøpte feks aksjer og møbler for resten av lånet mitt, som var over 10% høyere enn kjøpesummen.

Det var tider! Det var tider da man kunne inngå avtaler uten å stå med lua i hånden og spørre staten om lov. Så kom staten som den store frelser og la føringer slik at vi barna dens slapp å stå for egne handlinger.

Biproduktet av boliglånsforskriften er at de med mye penger garanteres mer rikdom. Sponset av staten :ok_hand:

13 Likes

Da er jeg ferdig solgt, solgte to eneboliger i dag (på felles tomt).

Opplever det rimelig trått i markedet nå, samme forteller megler. (Vestfold)

Eiendommen har lå ute i ca 1 mnd. 4 stk på første visning, ingen bud.

Satt opp en visning til uka etter, da kom det 1 person. Ingen bud etter den visningen heller.

En privatvisning i dag. Hvor vi fikk et bud 900’ under prisantydning, tenke at jeg hadde bommet totalt på prisantydning. Begynte å legge en plan med megler på hva vi skal gjøre.

Og plutselig kom det bud fra en av de som var på visning for 3 uker siden. I de neste 45 minuttene gikk det i ett kjør, endte med salg 100’ over en ambisiøs prisantydning. Overtakelse 1 juni neste år. Så slipper å flytte et annet sted i tiden fra overlevering av hus til vi setter seil mot Karibia (indirekte sponset av Skatteetaten):blush:

Blir spennende å se hva tallene til eiendom Norge sier i morgen, men håper og tror at jeg klokkereint klarte å treffe toppen her.

De siste eiendommene jeg har nå, skal ikke selges. Det er fremtidig primærbolig, når jeg kommer hjem fra ett års seilas, og en 38kvm på St.Hanshaugen.

Helt sykt forløsende følelse i dag, nesten euforisk, nå slipper jeg å være stresset over alle krakkoverskrifter som omhandler eiendomsmarkedet😅

Flere andre i tråden som har snakket om å selge seg ned, hvordan ligger dere an?

17 Likes

Passende nick ser jeg. Også er det noe veldig norsk å bo på seilbåt. Må være digg å nesten føle du vant en million i dag :sunglasses:

5 Likes

Jepp, føltes ut som jeg dro 1 premien på pantelotteriet😄

4 Likes

I Vestfold har prisene steget voldsomt de siste par årene. Samtidig bygges det “overalt”. Liker ikke trenden. Har selv planlagt å tilbringe siste halvdel av livet på hytte i Vestfold. Det bygges heldigvis ikke langs sjøen men det er allerede mer masete på veiene.
Samtidig bygges det for lite i Oslo. Det burde vært omvendt. Der må folk gjerne bo i høyden for min del. Hver sin smak :slight_smile:
Har solgt unna utleieleiligheter i Oslo siden 2017. Skjønte allerede da hvor det bar skattemessig med utleie. Nå har markedet stoppet opp. Måtte nettopp trekke en salgsannonse. Heldigvis er leieprisene stive og med manglende bygging håper jeg å få solgt resten til gode priser etterhvert.

4 Likes

Spørsmålet er hvor lenge de kan holde rentene høye før det knekker, har markedet da falt nok til dokumentavgift og selgerkostnad er inndekt med mer. Det er hva som holder meg tilbake.

Hva er vanlig meglerkostnad i Oslo nå?

https://www.himla.no

45k for fotograf, megler, annonsering og visning
Eierskifteforsikring kommer i tillegg
8500,- i boligssalgsrapport.
Eventuell styling

Hvordan beregnes «nedgang» i boligprisene?
Er det faktisk kvadratmeterpris på solgte leiligheter eller er det basert på prisantydning til meglerne?
Regner med det må ta høyde for salgspris siden det ofte går over/under takst

1 Like

Jeg regner med 100k - 140k, sistnevnte om du skal ha full pakke.

Tipper meglerbransjen går en tøff framtid i møte.
Hvem gidder å betale så mye når prisene stuper og salgene tørker inn mens utbudet hoper seg opp?

Må bli et enormt press i den bransjen framover.

4 Likes

Är inte den helt beroende av X antall faktorer. Är väl promille sats som sättas.

Litt synsing fra min side:

Folk tenker ikke, planlegger og tar høyde for rentebaner. Mannen i gata er ikke en perfekt økonomisk aktør. Folk er reaktive og ikke proaktive.

Mao Norges Bank sin rente-økning fra slutten av Juni har så vidt begynt å virke.
Det er 6 ukers varslingsfrist for eksisterende kunder, og i praksis kan vi vel si at det er nærmere 2 måneder. Så ingen har fått noen renteøkning før godt etter skolestart.
Og det var den første av i alt 3 stk 0,5%, først fra 0,75% til 1,25% i juni, så fra 1,25% til 1,75% i august og tilslutt fra 1,75% til 2,25% i september.

Mao, ekstra penger ut fra konto som skyldes renteøkninger av noen som helst grad i 2022 (ja vi hadde 0,25% økning i mars), har faktisk kommet i disse dager.

Veldig få er “tvunget” til noe som helst, ennå.

11 Likes