Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Boligmarkedet

Kan også godt være det er gode kjøp å gjøre nå. Fine bruktboliger i Oslo sentrum vil det være kamp om i all overskuelig fremtid. Flyttet inn 100.000 til byen i løpet av de siste 10 årene.
Kan jo også være rentetoppen ikke er såå langt unna og hvem vet, kanskje det snur igjen neste år
Tror mye er psykologi nå også, krigen påvirker også

7 Likes

Vi overlevde lett på oljekrakket. Markedet var elendig i Rogaland fra 2015 til 2020. Nå er det motsatt her. Det er ikke prisen som er viktigst for meglere. Det er omsetningshastigheten. Men om det skulle bli dårligere tider for meglerne så fører det bare til noen få konkurser, at en del slitere slutter og færre nye begynner. Så er det mer igjen til meglerne som er igjen.

Med den nye loven som kom i år som gjør at det nå er utrolig enkelt å kreve selgeren for prisavslag i inntil 5 år etter kjøpet dersom man finner skjulte feil/mangler til verdi på mer enn totalt kr 10 000 gjør det til ren risikosport å selge selv.

5 Likes

Haha, den var god.
Så om man selger via megler så er det meglerfirma som bærer ansvaret for feil/mangler som oppdages kommende 5 år?

Omsetningshastigheten vil nok gå betraktelig ned framover. I tillegg til at det blir mindre kjøp og salg. Folk blir boende lenger og på mindre areal samt leier lenger enn tidligere.

Vi er vel ute av krisa om 2-3 år.

2 Likes

Godt å ha enda en spåmann her på forumet :wink:

Megleren presenterer manglene som ligger i dokumentasjonen. Det gjør ikke de som selger selv. De kaller gjerne bad med ny baderomsinnredning og dusjkabinett for totalrenovert og aner ikke at innredning av rom i kjeller til varig opphold er søknadspliktig f.eks. Har man ikke opplyst om ulovlig innredede rom så er det bare å holde sjekkheftet klart…

Det var bare to banale eksempler. Andre ting kan være byggegrenser på tomt, båndlegging av tomt etc. Ting som vanlige privat selgere ikke tenker på.

5 Likes

Er man ikke pålagt å bruke tilstandsrapport ved boligsalg i dag der fagkyndige påpeker disse feilene?
Meglere er vel på ingen som helst måte fagkyndige på det bygningsmessige og tekniske?
Meglere presenterer manglene som ligger i dokumentasjonen…
Altså vil disse manglene som er dokumenterte også regnes som forelagt kunde selv om man selger på egen hånd og ikke har en megler til å presentere de.

Byggegrenser er vel rimelig standard. Og med kart som viser eventuelle strømkabler og va-ledninger så er det lite skjulte feil/mangler å påpeke der.

Ingen spåmann her, men artig å synse / gjette. Time will show :wink:

2 Likes

En bekjent kjøpte nylig hus med skjulte feil og mangler. Holder fremdeles på etter 6 mnd. med mye frem og tilbake mellom diverse forsikringsselskaper. Slik jeg ser det er det risikosport uansett og kjøpe brukt bolig om det er gjennom negler eller ei.

Makan til trenering og ansvarsfraskrivelse skal en lete lenge etter når en er uheldig.

Det er riktig at det kan være en lang og slitsom prosess. Forsikringsselskapene betaler ikke ut om de ikke må, men betaler ut flere hundre millioner hvert år for det.

Det stemmer ikke nei. En tilstandsrapport ser utelukkende på de 100 punktene i sjekklista si på befaringen og kontrollerer ingenting opp mot hva som er godkjent eller ikke.

Meglere er som advokater som går gjennom hele byggemappen og sammenligner det som er søkt om med hva som er bygget og presenterer lovmessige mangler. Dersom en selger sier han har tenkt å bygge en garasje, men aldri kommet så langt så insinuerer man ovenfor kjøper at man vil få dette godkjent. Dersom de spør meg så sjekker jeg utnyttelsesgrad, om deler av tomta er båndlagt som veiareal/sikkerhetsavstander til høyspent eler gassrørledninger etc og sjekker opp reguleringsplan etc. Så når vi evt skriver at man kan bygge garasje så vet man at man har nettotomt og utnyttelsesgrad nok å gå på til å faktisk få lov til dette. Evt. svarer på en måte som ikke setter selgeren i saksa.

Vi vet lite og ingenting om det byggetekniske og har lite opplæring i det.

3 Likes

@Morti : Men du som megler er vel i veldig liten grad ansvarlig for manglene i ettertid uansett hvor mye jobb du legger ned i det? Mitt inntrykk er at megler sin jobb primært er å “sminke brura” - å presentere boligen på en best mulig måte. Men selger sitter med så og si alt ansvar. Skulle det være en feilvurdering fra megler sin side, så er ansvaret like fullt hos selger.

Når det er sagt så vil jeg velge å selge igjennom megler når det skal skje. Det er som alle ting i livet - noen ting gjøres best av fagfolk.

Det stemmer ikke. Mangler på boligen som megler ikke har noen grunn til vite om må man ta selger på. Lovmessige mangler som i de eksemplene jeg trekker frem så kan kjøper velge om man vil gå på selger eller megler. Ofte vil det da være enklest å gå på megler da megler har et proffesjonsansvar. Dessuten er meglerne forsikret. Så dersom man lurer på om selger har penger så vil man selvfølgelig gå på megler.

Man må slutte å tenke at megleren skal vite om feil og mangler med bygningsmassen. Det er lovmessige mangler man må ta han på. Megleren har vært 30-90 minutter i boligen før visning. Selgeren har kanskje bodd der i 10 år. Dette syns jeg sier seg selv.

Men har megleren skrevet i salgsoppgaven at man f.eks. kan skille ut tomt eller bygge garasje og det ikke stemmer så ville jeg gått på megleren. For det går direkte på meglerens ansvar og kompetanse.

5 Likes

Problemer oppstår ofte for meg i hvert fall i det som sies muntlig på visning. Da blir det satt opp ting for å blokkere feil og mangler fra synsfeltet, samt at det meste sies på en finere måte enn det står i tilstandsrapport osv. Det er vel i utgangspunktet megler som er ansvarlig på visning?
Ikke at det i seg selv er uforventet, de skal jo selge boligen, men jeg ville vært mye sikrere på et kjøp om de sa og viste fram manglene og feilene i stedet for å sette noe fint forran.

1 Like

WOW! Gratulerer så masse. Høres ut som neste år blir en drøm. Bare å nyte:)

1 Like

Dersom man spør om noe vesentlig, så må man få svaret skriftlig. Hvem som sa hva muntlig er vanskelig å bevise. At man sier noe finere enn det står i tilstandsrapporten er ikke nødvendigvis feil det heller. Når man får TG3 på et bad utelukkende fordi badet er fra før 1997 f.eks. Om noen spør om de MÅ pusse det opp med en gang så kan jeg si: “Takstmannen mener det, men jeg mener at man kan ta sjansen på å vente noen år. Det er jo ingen synlige tegn til fukt enda og da er det mulig at badet fortsatt er tett selv om badet er fra før 1997”. Problemet for mange er nok ikke det megleren sier, men mer hva de husker at han sa. Sier man som jeg siterer her så er det nok mange som husker at “megleren garanterte at badet var feilfritt”.

Min erfaring er at det flere kjøpere som lyver om hva som ble sagt på visning enn meglere som lyver. Jeg hadde et lærerpar en gang som løy om at jeg hadde sagt det ene og det andre. Men jeg fikk skriftlig bevitning fra 3 andre som var på samme visning om hva jeg hadde sagt til de. Da trakk de seg. Det var ikke grenser hva jeg hadde lovet dem på visningen. Alt var bullshit.

8 Likes

Meglere flest finner på svar hvis de ikke har det
Er min erfaring
Alt skrus mot det positive. Uansett.

2 Likes

Jeg har avslått å selge til en person fordi jeg googlet vedkommende og oppdaget at det var en “drittsekk” med masse søksmål på nakken.
Vil aldri sette meg i en posisjon der en slik drittsekk kan berøve meg nattesøvn.

6 Likes

Hadde vært kult å starte en bedrift som handlet om dønn ærlig eiendomsmegling og ikke disse latterlige klisje fylte beskrivelsene

2 Likes

Har selv anbefalt selgere å velge kjøper på nest høyeste bud eller ikke selge i det hele tatt noen få ganger på 17 år. Sjelden, men aner man mye problemer så hadde jeg anbefalt slik hver gang.

4 Likes

Man kan som megler jobbe utelukkende for kjøpere om man vil. Det er lov å betale meg 2,5% av kjøpesum for hjelp med kjøp. Ikke vanlig, ,men har gjort det før.

1 Like

En megler er som den oppdressa bilselgeren, ett fordyrende og fullstendig overflødig ledd, såfremt man er normalt oppegående.

Ryktene går. En slik behandling av kundene dine tjener du på i det lange løp. Det gir tillit.

2 Likes