Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Boligmarkedet

Ja det man betaler for er hele papirmølla, håndteringen og at selve visningen ikke blir en personlig greie men settes bort
Noen meglere er drivende dyktig i budrunder også

1 Like

Merkelig da at det alltid er kassadama på kiwi som dropper megleren, men absolutt alle rike bruker megler hver gang…

5 Likes

Ved å bruke megler er det en del spørsmål som ikke blir ordentlig besvart, men fintet bort/rodd bort.
Feks er det lytt her ? Hvis man som eier skulle besvart det blir det mye verre.
Meglere kan bare si «ikke hørt noe om at det skal være noe spesielt «osv
Og folk flest godtar det:)

2 Likes

Det samme kan man litt flåsete si om alle i samfunnet: dem som importerer og selger med profitt, frisører som klipper håret ditt er ikke nødvendig, rørleggeren som stadig krever sikrere bad og strengere regler fordi han da får mindre konkurranse og kan ta mer betalt.

Om noen år vil ikke bare mesteparten av meglerfunksjonen være overflødig, det vil de fleste jobber være.

1 Like

Sikkert sånne situasjoner også ja, og hva de har sagt er ikke så lett å huske. Men skjuling av skader og mangler reagerer jeg ofte på. Må liksom flytte på alt på visning for å få et godt bilde ofte. Sist visning var det klare vannskader på badet, med avflasset maling og bølgete plater etter mye fuktighet. Da jeg tok det opp reagerte hun som om det var en nyhet og at vi skulle sjekke det ut. Da ble jeg litt overrasket. Det burde være klart for alle som gikk inn på det rommet at her måtte mye gjøres, menmen. Folk kjøper vel bare og bor i det tross risikoene.

2 Likes

Taksten utbroderte det badet vel?

1 Like
3 Likes

Anne Lise er utdannet hudpleier, men har jobbet lenge i hotell- og restaurantbransjen. Da hun ble alene med fire barn etter et samlivsbrudd, og ikke fikk tilrettelagt arbeidstid som alenemor, sa hun opp jobben i 2018.

– Etter nyttår blir det jobbjakt, sier hun.

Er jo helt sjukehus hvordan folk tenker :sweat_smile:

4 år uten jobb også smeller man ut 3 barn til, hvor man tilsammen blir 9 personer :joy:

12 Likes

Er det dette skattepenga mine går til? - Karpe

4 Likes

Verpesjuke trumfer fornuft for enkelte. Regner med at flere her har erfart det :rofl:

6 Likes

At noen meglere skjuler feil eller holder skjult viktige mangler som man kjenner til skjønner jeg ingenting av. Det er svikefult og totalt uakseptabelt. Heller ikke lovlig såklart.

Solgte et hus en gang der leieboer hadde laget leirbål på parketten i stua. Da beskrev jeg problemet i salgsoppgaven. Fotografen hadde bedt selger legge et teppe over der før fotografering uten min konsultasjon. Så bildene var fine og feilfrie. Når folk kom til visningen hadde jeg brettet teppet slik at mangelen var rett i fleisen når kjøperne kom inn. Dette taper ikke selger på slik jeg ser det.

Når noen skal kommentere noe i tilstandsrapport eller denne type sjeldne ting for å snakke ned prisen så sier jeg alltid:

Du har helt rett, det er jeg helt enig med deg i. Vi snakket om det før salget og var enige i at det trakk ned prisen. Så det er tatt hensyn til når vi satte prisantydningen". Ferdig med det. Mye bedre.

Når vi lager salgsoppgaver så har vi heller ikke lov å presentere viktige negative ting på side 28 i salgsoppgaven. Det skal presenteres på side 2 eller 3 (bak forsiden) og det gjelder både oppsummering av TG3 og TG2 avvik i tilstandsrapport, viktige opplysninger fra egenerklæringen (disse vedleggene ligger bak i prospektet og derfor må vi hente ut det viktigste og legge det helt fremst i salgsoppgaven) samt lovmessige mangler. Legger ut et eksempel fra en bolig jeg solgte siste uke her i eget innlegg under her som eksempel. Solgte dette dagen etter første visning totalt uavhengig av disse negative opplysningene. Syns det gir et innblikk i hvordan en god megler jobber.

2 Likes

Presentert helt fremst i salgsoppgaven. Totalt uproblematisk for min del.

Et tilbygg er inntegnet på tegninger mottatt fra xxx Kommune, men ikke datert. Det gjaldt et mindre påbygg av boligens nord/vestre hjørne på ca. 1,25m*1,40m.

Vinterhagen er bygget uten søknad eller godkjenning av xxx kommune. Dette medfører risiko for at kommunen kan pålegge å søke dette godkjent i ettertid eller pålegge riving.

Forstøtningsmur i bakkant av huset er laget mellom 2008-2013. Megler kan ikke finne dokumentasjon på den hos kommunen / ikke omsøkt.

Fasadetegningene på huset ser litt merkelige ut da det ser ut som det er inntegnet to forskjellige hus, hvorav det ene ser ut til å stemme ganske godt overens (med unntak av vinterhage), mens den andre tegningen viser et annet hus.

I boligens underetasje er det godkjent vaskerom, boder og hobbyrom på de originale byggetegningene som ble godkjent 04.07.1967. Innredning av kjellerstue, bad og soverom i underetasjen er ikke godkjent.

Megler har ikke mottatt tegninger på loftsetasjen så man må anta at innredning av loftsetasjen til gang og to soverom ikke er godkjent omsøkt hos kommunen.

Garasjen ble i følge forrige selger renovert i 2015. Søknad for den doble garasjen ble godkjent 02.11.1978 og opprinnelig bygget da. På de godkjente tegningene så har garasjen skråtak, men etter renoveringen i 2015 har den nå fått flatt tak. Dette er ikke omsøkt godkjent.

I tilstandsrapport fra takstmann vedlagt salgsoppgaven er følgende TG3 avvik funnet:

  • Bad innredet før 1997. Pusset opp i 2021, men selvgjort og ikke faglært. Sluk, rør m.m. er fra byggeår og det er forventet at membran ikke er faglig utført, selv om takstmannen mener badet ser pent ut. Kostnadsestimat kr. 100 000 - 300 000,-.
  • Bad kjeller: Innredet før 1997. I 2013-2014 ble det lagt nye fliser på gulv og vegg i rommet. Badet fremstår derfor som vesentlig nyere, men arbeidet er av enkel utførelse. Mangler dokumentasjon. Kostnadsestimat kr. 50 000 - 100 000.
  • Vaskerom: Innredet før 1997. Det er ikke sluk i dusjhjørne og vann må ledes gjennom rom til sluk. Fungerer som vaskerom i hovedsak. Rommet må totalrenoveres for å tåle normal bruk etter dagens krav. Kostnadsestimat kr. 10 000 - 50 000,-.

AvTG2 avvik som bør nevnes spesifikt er at taket er over halvparten av forventet brukstid, noen innvendige overflater og inn kledd pipe i stue. For flere TG2 og TG1 avvik se vedlagt rapport fra takstmann.

3 Likes

Skal jeg tippe fant hun, da hun var alenemor med fire barn, at det var enklere å finne en mann med barn enn en uten. Ikke alle single menn uten barn som har lyst på fire barn på slepet :sweat_smile: Så tipper barnefaren allerede hadde barn. Har ikke lest artikkelen da.

3 Likes

Forferdelig altså Morti, at det skal være orddelingsfeil her er over streken! :stuck_out_tongue: Ser forøvrig veldig oversiktlig og bra ut det der. :slight_smile: Må være fint å vite at man er en av de med integritet og detaljerte beskrivelser høyt oppe. Hjelper sikkert også deg i eventuelle saker å ha ting på stell. ^^

Kan godt være megleren det var snakk om på sist visning faktisk hadde glemt badet, men som alltid er det en av to ting: Ikke godt nok forarbeid eller med vilje. Hun la visst heller ikke merke til at det sto en skål på ca. 3-5L full av sneiper på verandaen under og rundt 30 tomme ølbokser :stuck_out_tongue: Ble også overrasket da jeg nevnte det.

Jeg fikk tilbud om å kjøpe for 4,2 og takket nei, ble solgt uka etter for 4,6, så jeg gikk glipp av et tydeligvis godt kjøp. Visste godt det var god pris, men hadde ikke trivdes der selv, så ikke verdt det for min del.

4 Likes

Av og til kopierer jeg skrivefeil som jeg arver fra takstmannen, men det er nok 1 eller 2 skrivefeil i alle salgsoppgavene mine. Skal prøve å skjerpe meg der! :slight_smile:

2 Likes

Har planlagt salg av en stærkasse sentralt i Oslo rundt mai 2023. Blir nok salg selv om prisene skulle tape seg, da det er borettslag, og gidder ikke søke flere ganger om dispensasjon for utleie. Pluss at når boligrentene nærmer seg 4% så blir det tap på utleie kontra nedbetaling av gjeld. Skulle låneforskriften for 4,5 ganger inntekt bli en realitet så vil det bli større etterspørsmål etter disse små leilighetene, så det er jo lov å håpe.

4 Likes

Herre, her var det mye å ta tak i med boligen! Flott at du er så ærlig og tydelig på risikoen, men modig kjøper som kliner til på et hus med så mye som ikke er omsøkt…

3 Likes

Det er vel usedvanlig liten sjanse for at kommunen tar affære når det kommer til noe som er innvendig i en bolig ? Utvendig er såklart en annen sak som er mye mer synlig :thinking:

@Morti hva er din erfaring angående rom som ikke er omsøkt? Ser i de fleste salgsoppgaver at det er ny eier som tar over eventuel risiko/ ansvar om kommunen reagerer.

Godt spørsmål. Lurer også på om en megler har lov til å skrive 2 roms og soverom : 1 i annonsen når det er snakk om rom i kjeller som bare er godkjent som hobbyrom. 2 smale kjellervinduer(tilfredsstiller ikke krav) men en dør som går ut til trapperom i oppgang

Erfaringen er at dette er kun noe vi skriver slik at kjøperen er informert. Det kan få betydning dersom man vil lage leilighet. Er etasjen godkjent for rom for varig opphold er det mindre som skal til for å få godkjent en leilighet der nede. Jeg har aldri opplevd at noen kjøpere har fått problemer med kommunen pga dette.

Ulovlige påbygg er værre. Der er det større risiko for at kommunen reagerer/tar tak i dette. Det er ikke uvanlig med mange ulovligheter på bygda. Men i bysentrum hvor kommunene ofte har flinkere og mer byråkratiske saksbehandlere er det større risiko enn på bygda. Men i mitt område så tar ikke kommunen tak i slike ting dersom noen ringer inn og spør om noe. Men sender man e-post så behandler kommunen saken 100% ihht regelverk. Da vil henvendelsen være dokumenterbar og kommunen har egentlig plikt til å ta tak i slike ting. De hopper bare ofte galant over det for å unngå trøbbel i små kommuner. Men er det skriftlig så hopper de ikke over det fordi da kan det slå tilbake på dem selv. Slike skriftlige varsel kommer som oftest fra en nabo. Eller en idiotisk kjøper/interessent.

Vi lager salgsoppgaver for å gi kjøper den informasjonen han bør få før han kjøper. Kommunene sitter ikke og leser salgsoppgaver hele dagen for å oppdage noe.

Dersom ulovligheten blir av megler vurdert som risikabel så påvirker det prisantydning. Gjelder det kjellerstue som ikke er godkjent så har det som oftest minimal betydning for prisantydning på et stort hus. Er huset lite så kan det få en litt større betydning.

Summasummarum så hadde jeg vært mer redd for å kjøpe et hus med ulovligheter i Oslo, Bergen eller Stavanger. I Odda så hadde jeg ikke brydd meg så lett.

3 Likes