Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Boligmarkedet

Det er et tvilstilfelle. Kan vurderes fra sak til sak litt. Av og til skriver jeg 2 soverom under antall og lager en tekst fremst i salgsoppgaven at soverommet i kjelleren ikke er godkjent pga for lite vindu/ikke rom for varig opphold etc. Da er det vanskelig å reklamere på det. Setter man 2 soverom og ikke skriver noe så er det bare å holde sjekkheftet tilgjengelig. Setter man 1 soverom og skriver hobbyrom (brukt som soverom, men ikke godkjent som det pga…) så har man gjort akkurat slik man skal etter reglene.

En ting er å gjøre ting 100% slik man skal. Det skal meglere gjøre egentlig. Men om “alle” gjør feil så sprer det seg. En annen ting er å gjøre så grov feil at kjøper kan reklamere og kreve prisavslag av selger etterpå.

3 Likes

Takk
Leiligheten jeg tenker på er ufattelig tungsolgt grunnet dette. Ligger i det populære området, men ingen vil kjøpe, bare kommet skambud

Leiligheter og hus med ett soverom er som oftest vanskeligsolgte. Unntak er pendlerleiligheter ved siden av store arbeidsplasser med turnusordninger.

Leste gjennom salgsoppgaven. Megleren har gjort god nok jobb der til at det vil bli vanskelig å reklamere der. Han har riktignok kalt hobbyrommet som soverom ett sted i salgsoppgaven, men det er markedsført uten bruk av 2-roms noen steder. At det står 1 soverom under antall på Finn er likevel korrekt fordi stua er da et godkjent kombirom soverom/stue, for i en bolig må man kunne sove et sted. Stue og soverom har forøvrig samme krav. Jeg syns megleren har gjort rett her. Eneste pirket er at man i tillegg burde skrevet hobbyrom under innhold i stedet for soverom og heller skrevet (brukt som soverom). Da hadde det vært helt etter boka. Men her vil nok ikke kjøperen kunne nå gjennom med et krav om prisavslag.

Megleren har presisert at det er hobbyrom med forklaring, lagt ved tegning og omtalt den, kommentert det under ferdigattest og ikke brukt “2-roms” hverken på Finn eller salgsoppgave. God jobb :slight_smile:

3 Likes

Det er vel heller ikke så galt å kalle en bod for soverom når det ser it som et soverom, har blitt brukt som et soverom og har funksjon som et soverom, selv om det i myndighetenes registre ikke er soverom. Som selger ville jeg 200% tatt risken med å kalle boden soverom i annonsen, så lenge det utbroderes senere i salgsoppgaven. Personlig tror jeg spørsmålet om soverommet har noe å si for interessen, men at det først og fremst er markedet generelt som gjør den ikke blir solgt.

Men, siden leiligheten er i en ettertraktet hageby er det lite sjanser for at man kan endre fasade/vindu for senere å få rommet fullt godkjent som soverom, så kjøperen får samme dilemma når leiligheten skal selges igjen senere.

3 Likes

Det er nettopp når det ser ut som et soverom at det er viktig å presisere at det ikke er et godkjent soverom. Fordi det er den godkjente bruken som legges til grunn i en rettsak. Denne opplysningen kan ikke “gjemmes bort”. Det spørs på kjøperen du får. Feil kjøper så blir du straffet hardt i en rettsak om du trår over streken i en totalvurdering.

Edit: Feil kjøper blir feil. Rett skal være rett. Men om kjøperen ikke leste salgsoppgaven og opplysningen om den lovmessige mangelen fremstår som bortgjemt. Så sliter du som solgte/meglet.

Gjelder dette også før det ble strengere å bruke «as-is» i annonser?

Hvor mange år gjelder disse tingene forresten? kan jo være at noen har kjøpt noe, men ikke oppdager dette før de eventuelt skal selge videre

Maksimalt 5 år og maks ca 1-3 mnd etter du oppdager det.

Det har vært slik før og ja, men stadig nye domsavsigelser har gradvis gått i strengere retning for megleren.

Merkelig, det burde være åpenbart at man må lese gjennom hele salgsoppgaven - men i dagens verden hvor vi må signere noe hver gang vi får en brukerprofil, ofte en tekst som er både vanskelig og stort sett irrelevant, kan det sikkert bli problemer.

Hvis du har en 2-roms og en bod, men prist den som en 3-roms, brukt 3-roms i markedsføringen, hatt bilder med senger på to rom, og kun skrevet en liten notis nede i hjørnet på side 28 i salgsoppgaven *soverom i kjeller er kun godkjent som bod" og kjøperen sier han ikke var kjent med dette og trodde han kjøpte en 3-roms så sliter selger/megler kraftig ja.

Som ellers når man oppdager en “mangel”, så straks man oppdager/blir kjent med dette, tikker foreldelsesfristen for å skriftlig varsle krav. Den kan være så kort som 2 uker til 3 mnd+ avhengig av omstendighetene.

3 Likes

BOD er vel ikke engang P-rom? Sykt om de bruker det som “soverom” og styler det deretter for visning. Det i seg selv burde ikke vært lov.

1 Like

Hvordan tenker du at man skal kontrollere om folk bruker rom iht. opprinnelige plantegninger og godkjenninger? Eget Bodpoliti som går fra dør til dør?

Du misforstår poenget. Hvordan folk velger å bruke det når de har kjøpt og bor der er én ting, men det burde ikke vært lov å reklamere en bod som “her har du et ekstra soverom”.

1 Like

Jeg tror det er du som misforstår poenget, for det er snakk om å beskrive hvordan et rom faktisk brukes, og ikke hva det er godkjent som. Taksten skiller jo klart mellom S-rom og P-rom, og beskrivelsen av boligen skal gi inntrykk av hva som er godkjent, og evt. avvik fra dette opp i mot faktisk bruk.

Det er andre regler for p-rom og s-rom enn godkjent bruk. En bod som ikke er godkjent som rom for varig opphold på tegninger, men innredet som kjellerstue eller soverom, er p-rom dersom det har 1.90 takhøyde og er minst 5 kvm/6m3 og har vindu som er stort nok og ikke er overskygget over 37 grader fra kanten.

2 Likes

Merker at markedet er mye roligere nå, var på visning i går på en enebolig som akkurat er nyoppusset , var drøye 15stk på visning og merket at mange var giret da det var strøkent med tanke på takst og at oppussingen som var gjort var svært tiltrekkende.

Jeg la inn bud i dag under takst og en annen bydde over meg med 200k (fortsatt under takst). Ble avslått av selger og nå 2 timer siden siste bud.

For drøyt 1mnd siden var jeg på visning på en tilsvarende bolig hvor budrunden var helt ellevill og gikk 550k over takst.

Beliggenheten var noe tilsvarende.

Østfold

6 Likes