Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Boligmarkedet

Hvilken by snakker vi, om du vil/gidder?

Halden :blush:

1 Like

Regionsrapportene kom ut i dag.

Nedgang i boligprisene i tredje kvartal

  • Eiendom Norges regionsrapporter for tredje kvartal 2022 viser en nedgang i boligprisene i de fleste områdene i landet. Det er normalt med prisnedgang i årets tredje kvartal, sier administrerende direktør Henning Lauridsen i Eiendom Norge.

Eiendom Norge presenterer i dag boligprisstatistikk for tredje kvartal 2022 i syv regionsrapporter, henholdsvis Viken m/Oslo, Innlandet, Vestfold og Telemark, Agder og Rogaland, Vestlandet, Midt-Norge og Nord-Norge.

Regionsrapportene har oversikt over boligprisutviklingen i bydeler i de store byene og mange norske kommuner.

  • Sterkest utvikling i Norge i tredje kvartal Hammerfest (+1,6 prosent), Lindesnes (+1,5 prosent), Steinkjer (+1,2 prosent) og Narvik (+0,7 prosent). Svakest utvikling hadde Gjøvik (-2,6 prosent), Harstad (-2,3 prosent), Bjørnafjorden (-2,2 prosent) og Midt-Telemark og Nome (-2,2 prosent), sier Lauridsen.

  • Sterkest utvikling de siste fire kvartalene hadde Kinn med en oppgang på 13,9 prosent, Lindesnes med en oppgang på 12,9 prosent, Rana med en oppgang på 10,9 prosent, Notodden med en oppgang på 10,8 prosent og Arendal med en oppgang på 10,3 prosent.

  • Svakest utvikling de siste fire kvartalene hadde Gjøvik med en oppgang på 1,6 prosent, Frogn med en oppgang på 2,3 prosent, Lillestrøm med en oppgang på 2,7 prosent, Midt-Telemark og Nome med en oppgang på 2,9 prosent og Bergen: Sentrum med en oppgang på 3,1 prosent.

  • Boligprisene synker normalt i tredje kvartal og det var tilfelle også i år i de fleste områdene i landet. Det selges samtidig færre boliger sammenliknet med tilsvarende periode i fjor. Man begynner nå å se effekten av renteøkningene til Norges Bank og vi forventer at vi ser en liknende trend i årets siste kvartal, avslutter Lauridsen.

1 Like

Rogaland og Agder



2 Likes

Viken med Oslo


Skjermbilde 2022-10-14 kl. 09.01.49

Skjermbilde 2022-10-14 kl. 09.01.26

5 Likes

Hamar ?

https://eiendomnorge.no/boligprisstatistikk/statistikkbank/rapporter/regionsrapporter/#filesDownloadElement__

Finner alle her.

2 Likes

Det ser ut som om du har lagt ut fra Q2, det ser slik ut for Q3. Hentet fra linken din :stuck_out_tongue:

q32022

2 Likes

Ok beklager. Mulig jeg trykket på feil Q.

1 Like

Håper noen kan gi et svar på et knotete formulert spørsmål - hva er egentlig forskjellen på når man selger? Skjønner at det er enklere å selge når det er sol ute og uteplassen kan vises frem. Men hva effekt ser man på tidspunktet man selger- er det omsetningshastigheten, prisen, osv…
Og hvor stor er denne effekten?

Største prisveksten hvert år i over 10 år på rad har kommet i januar. Typisk 3-4% i den mnd tror jeg. Så om årsveksten er på 7% så kommer halvparten av den i januar. Det er fordi boligene som selges da går over prisantydning. Man bør kun selge i mai/juni om man har hage som et stort salgsargument. Ikke plen, men skikkelig flott hage. Alle andre bør heller selge i august eller i januar. Man får samme effekten i august. Bare litt mindre.

Effekten jeg snakker om er da:

Folk kommer inn på markedet hele tiden. Enten har de giftet seg, skilt seg eller fått ny jobb f.eks. Antall kjøpere i markedet er nokså stabilt året rundt. I slutten av november og desember så legger vi ikke ut noe nytt kjekt, men beholder for salg de som allerede er der. Noen trekkes også i den perioden.

De som er i markedet sjekker Finn hver dag opptil flere ganger om dagen. Tiden på slutten av året går. fortsatt ingen kjekke boliger for salg. Når vi da lanserer nyttårsslippet med en del kjekke boliger for salg så er folk raske på avtrekkeren. Noen har solgt i oktober og fortsatt ikke funnet noe nytt. De som har kommet til i markedet er lei av å vente på kjekke boliger. Når en kommer så kjøper de og byr gjerne over prisantydning.

I mai/juni er det like mange på boligkjøp som ellers, men mange flere boliger for salg. Mange kjekke boliger. Så da blir kjøperne spredt på flere boliger og det blir færre/mindre hissige budrunder.

Derfor ser vi at omsetningstiden alltid stiger i juni.

14 Likes

Meg i et nøtteskall kommende årsskiftet tenker jeg :sweat_smile: Holder hardt igjen på avtrekkeren nå mens dama maser 24/7

4 Likes

Så etter hus i januar 2018, hadde da 6 mnd å finne et sted å bo før dama skulle flytte inn. I hele den perioden så var det egentlig bare ett hus som lå såpass bra til at det har gjort hverdagen enklere. Det er noe å tenke på, spesielt når man har barn på barneskolen og nedover. Har barnehage 200m unna og barneskole 750m unna. Mao, ingen kjøring med bil til/fra barnehage eller skole. Poenget mitt er at hvis man først finner en som passer svært bra, så kan det godt gå 1-2 år før man finner en som passer like bra.

8 Likes

Sentrumsbydelene i Oslo med positiv prisutvikling. Oslo vest og sør med negativ prisutvikling. Østover har Grorud og Alna fortsatt positiv prisutvikling, mens Stovner har en ganske kraftig negativ prisutvikling.
Omkringliggende kommuner som Lillestrøm, Lørenskog, Nordre Follo, Vestby m.fl. har alle hatt en negativ prisutvikling

Dette er en interessant utvikling. Områder som fikk en tilflytningstrøm, særlig under korona, med etterfølgende sterk prisutvikling har i siste kvartal fått en tydligere negativ prisutvikling. Indre Oslo by derimot, har hatt en positiv prisutvikling.

Dette sier meg at koronaeffekten er helt borte. Større boliger er ikke så stas lenger, med økte strømutgifter. Tror nok urbaniseringstrenden bare ville fortsette og med det så mener jeg kort vei til alt, som bare sentrumsbydelene kan by på.

2 Likes

For å refinansiere boliglån, er det e-takst man bruker enda? Ser ut som det koster 2-3000kr. Er det billigere alternativ?

Jeg har DNB og fikk gratis E-Takst når jeg hadde min leilighet

2 Likes

Hvis du ringer en megler nå som du kunne tenke deg å bruke når du en gang skal selge og etablerer en god kontakt med han så vil du nok få en gratis. Jeg tar 3125 for en slik + kjøring og om jeg ikke har en kontakt, men noen bare sier jeg skal få selge for de, så må de betale nå så sier jeg at de får rabatt på tilsvarende hos meg når de skal selge. Men hvis det er noen som jeg vet kommer til å bruke meg så får de alltid gratis.

Noen banker krever heller ikke e-takst enda. Da kan man bruke verdivurdering. Som er litt billigere. Jeg tar 2500 for det. Men de fleste har nå begynt med e-takst ja.

6 Likes

Jeg fikk gratis e-takst da jeg dro på en visning og megler ville se på min leilighet siden selger ga meg et rimelig bud og jeg kanskje da skulle kjøpe+selge min, men var ikke så avansert egentlig for små leiligheter som min. Kunne like gjerne bare tatt kvadratmeterprisen de i nærheten lå ute med og fått samme tall hos meg som e-taksten. Men i steder med færre like boliger ute for salg så skjønner jeg at det kan være verdifullt med e-takst.

2 Likes

Haha, dette blir meg i juli :stuck_out_tongue: Dama selger før sommeren og flytter inn hos meg, så blir det boligjakt sammen i juli+ samtidig som vi bor i en bitteliten leilighet :stuck_out_tongue:

3 Likes

Hvis dette er en mekanikk alle kjenner, altså at det er best prisutvikling i august og januar, så burde det egentlig jevne seg litt ut. Som del av det argumentet kommer at mange avgjørelser og konflikter tas i ferier, kanskje bestemmer man seg for å skilles eller datteren skal få kjøpt seg noe eget, så det kan være et ekstra byks av interessenter grunnet det, samtidig som man ikke har rukket å legge ut eget enda (feks ved skilsmisse).

1 Like