Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Boligmarkedet

De fleste er ikke klar over dette. Men selv om jeg sier dette til kunder så velger de fleste å selge når plenen er grønn likevel. De som hører på meg går det vanligvis best for.

Det er jo litt arbeid å gjøre klart. Ikke så gøy å gjøre den type arbeid i desember, for å bli klar før de andre i januar. Det teller også mye for de fleste.

2 Likes

Alltid moro når ekspertene uttaler seg :sweat_smile:

Om 10 år spår jeg prisene er 100% høyere enn de er nå.

1 Like

Så 7% årlig vekst i boligprisene sånn ca? :slight_smile:

1 Like

Det fordrer at det finansieres med enda mer gjeld, er vi ikke ved ett veiskille nå hvor de kanskje har lært at det ikke er så lurt?

1 Like

Jeg spår betydelig fall neste par år og at vi er tilbake på dagens nivå om 10 år :wink:
Bare 100% forskjell fra Vargens tips :rofl:

5 Likes

Hva slags rente og inflasjon ser du for deg om 10 år for det scenarioet? :thinking:

Jeg bare uttaler meg om mitt synspunkt - som kanskje var litt flåsete - men er enig i at markedene er i endring, og om det er som man sier at folk flest ikke kommer til å være så interessert i å eie egen bolig kan nok prisene stagnere for en stund. Men er det noe folk må ha så er det bolig, og i så fall vil leieprisene skyte til værs og gi bedre yield. La oss si inflasjonen er på 5% neste 10 år. Da vil 1 krone om ti år være verdt 0.6 kroner i dagens kroneverdi. Uansett - spådommen er satt, så får vi se om ti år!

Den ene tingen som vil kunne gjøre mest forskjell tror jeg er kunstig intelligens, hvordan det vil disrupte samfunnet over tid. Finansprodukter osv vil bli mer automatiserte; hvordan det vil virke inn på markedene er vanskelig å si. Men de som har mye gjeld og fastrente nå kommer til å bli de store vinnerne. Det vil ikke være vanlige folk; for vi kan ikke ha mye gjeld.

5 Likes

For å si det sånn, jeg tror ikke man får betalt for å ta opp lån igjen på en stund.

2 Likes

Inflasjon 8%, rente 4%? :thinking:

1 Like

Inflasjonen kommer nok ned igjen. Jeg tror ikke renta blir like lav som før.

Alle snakker om boligmangel. Jeg er sterkt uenig i det.
Det var akkurat samme greia i 1987. Alle snakket om boligmangel.
Så kom nedturen. Det ble nesten ikke bygget. Likevel sto mange boliger tomme.
Folk flytter sammen i kollektiv, hjem til mor, hjem til kjæreste. De bytter til mindre boliger etc.
Det har aldri vært flere husholdninger med 1 person enn i dag. Mange boliger står tomme fordi folk har hytter i byen.

Sosialistene øker skattene. Det kommer til å virke :rofl:
Om dere blir glade for virkningen er en annen sak.,.,.,

Edit:
Bare det at psykologien endres gir flere tusen flere boliger.
Når folk kjøper før de selger eier de 2 boliger en stund.
Når folk selger før de kjøper eier de 0 boliger en stund.
Multipliserer man 2 med antall på flyttefot så blir det mange.

6 Likes

Så lenge lønnsveksten ikke er for høy, så tror jeg boligprisene har relativt konstant forhold til renten. Og ellers følger lønnsveksten. Så boligprisene vil alltid stige pga lønnsøkningen med de store forskjellene som resultat av renten på veien opp.

1 Like

Tror ikke lønnsveksten betyr noe så lenge kjøpekraften går ned pga alle andre essensielle goder stiger mer i pris enn boligen, og gjeldsbetjeningsevnen går ned.

1 Like

Det er flere mulige smeller i vente, som kan bli virkelig store. Pihl sa til de fremmøtte at det arbeides med et europeisk bygningsteknisk skriv for hvilke boliger må som energimessig må oppgraderes. [Boliger i energiklasse E og F] skal antakelig opp til energiklasse D.

– Det kan bety 1 million for en vanlig enebolig.

3 Likes

Norske boliger ligger milevis over europeisk nivå hva gjelder bygningstekniske krav. Så tror ikke vi trenger å bekymre oss over at det blir satt europeiske krav. Energiklassen vi bruker er ikke en europeisk standard, men en norsk en. Det koster heller ikke noe i nærheten av 1 million å gå fra en G til en D. Hvor har han det fra?

Man får en C om man har et effektivt varmesystem uavhengig av hvilke tykkelser på vegger og isolasjon. Eksempelvis, borehull med vann til vann varmepumpe/jordvarme som ikke koster mer enn 150 000.

5 Likes

Eller 3 :sweat_smile:

4 Likes

Det har aldri kommet flere asylsøkere til Norge enn i år.

Kombiner dette med at økonomen i Norge kommer til å gå godt i årene som kommer pga av høye priser på energi, så klarer ikke jeg å være så negativ til boligmarkedet som det du er.

I tillegg så vil jo den kraftige inflasjonen medføre at prisen på nybygg vil øke i årene som kommer.

3 Likes

Har hørt at det koster mer i retning 500-600k.

Beste eksemplet jeg fant i farten.

https://www.varmepumpeinfo.no/energikilder-for-varmepumper/bergvarme

Totale kostnader for et bergvarmeanlegg ender ofte på mellom 200 000 kr og 300 000 kr.

3 Likes

Riktig, men samtidig er det langt færre svensker og polakker.
I motsetning til syrere kommer nok mange ukrainere til å flytte ut igjen.

2 Likes

Ser også at det kan komme en smell for eiere av eldre boliger fremover. Det kan jo løfte prisen på nybygg ytterligere

Det er flere mulige smeller i vente, som kan bli virkelig store. Pihl sa til de fremmøtte at det arbeides med et europeisk bygningsteknisk skriv for hvilke boliger må som energimessig må oppgraderes. Boliger i energiklasse E og F skal antakelig opp til energiklasse D.

– Det kan bety 1 million for en vanlig enebolig. Jeg er særlig bekymret for utkantboligene, der en vanlig boligeier kan måtte ta alt selv. I et sameie og borettslag er det flere å fordele kostnadene på, sier Pihl.

1 Like