Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Boligmarkedet

Så lenge befolkingen øker, så er det er fett hvor se kommer fra.

Umulig å spå hva som kommer til å skje her. Om krigen fortsetter tror jeg flere vil komme etter. Og ettersom folk fra Ukraina later til å la seg enkelt integrere, så tror jeg mange kan finne på å bli

2 Likes

65000 for nytt borehull. 85 000-150 000 for vann til vann varmepumpe med vv tank. Pluss litt installering av varmpepumpen og vv tank.

1 Like

Hva med radiatorer og vannledninger i boligen?
Det er neppe gratis.
Kanskje også nye gulv med rør under.

1 Like

Poenget er ikke at du ikke kan gjøre mer, men for å oppgradere energiklassen så koster det ikke mer enn 150 000. Det eneste du trenger å gjøre for å heve den ett hakk er å fylle den ut på nytt :wink:

3 Likes

Nå vet vi hva kuttet i dagpengene går til!

Fin timing!

Det opplyses at Statsskog hadde “det beste budet”, men ingenting om de andre budgiverne - det står heller ikke svart på hvitt om det var andre reelle bud. Fin måte å overføre penger fra samfunnet til en av de rikeste familiene i Norge.

Blir spennende å se hva som blir fasit rundt prisutviklingen, og om den norske stat gjorde et varp.

2 Likes

Verdien ble anslått til ca 1,5 mrd.
De (vi) har altså betalt 1 mrd for mye. Håper tomsingene vil kjøpe mine eiendommer for «dobbel» pris også.

2 Likes

Du får prøve deg med prisantydning på halvparten av markedspris, da :roll_eyes:

Fin måte å overføre eiendom fra en av de rikeste familiene i Norge til samfunnet.

2 Likes

Ja ser vi mange år fram i tid er jeg enig. Hadde vært fint å se hva nest høyeste bud var!

2 Likes

Nordea forventer at boligprisene faller 5-10% i 2023

Finansavisen fredag

1 Like

Hadde det enda vært så vel.

Ekspertene er svært overrasket over utviklingen :man_facepalming:

2 Likes

Eksperterna brukar ju ha rätt. Då kan man konkludera med att priserna ska upp då. S K Ö N T

Det har kostet mindre og mindre å låne til bolig i 30 år. Det har gitt prisoppgang.
Nå koster det betydelig mer. Kostnadsøkningen vil trolig fortsette til inflasjonen kommer ned til 2% igjen.
I mitt hode gir det garantert prisfall.

4 Likes

Merkelig garanti all den tid forrige periode med renteoppgang medførte en god oppgang i boligprisene.

2 Likes

Rentene har falt jevnt og trutt i 30 år. Det har ikke gått i rett linje men zoomer man ut ser man det. Jeg snakker om de lange linjer, ikke måned til måned.

3 Likes

Begrepet som mange bruker ved sine røde aksje-investeringer: " man har ikke tapt noe før man har solgt", synes jeg passer bedre i boligmarkedet enn aksjemarkedet.

Skal man bo i en bolig i 20 år, så er det vel likegyldig om den stiger eller faller i verdi før man skal selge. Stiger den mye i verdi så låner man gjerne opp og kjøper noe annet. Som selvsagt kan være lurt eller ikke.

8 Likes

Det har vært lurt å låne mer for å kjøpe hytter og større boliger i 30 år. Stimulansene de siste årene ga en ekstra boost.
Folk har tjent mer på «å bo» enn på å jobbe. Det er ikke bærekraftig i lengden. Å bo vil nok igjen bli en kostnad istedenfor inntekt.

7 Likes

Sist gang renten steg var fra 2016 til 2018. Ikke noen mnd. Men 3 år. Da steig boligprisene. Det er et faktum. Denne renteoppgangen kommer ikke til å vare noe lengre enn den forrige. Den lange trenden endrer seg ikke nå. Vi er fortsatt på vei mot lavere renter på lang sikt. Vi skal bare opp bittelitt nå først.

5 Likes

Da tar markedet feil i såfall. 10 års lånerente i USA stiger fortsatt.

1 Like