Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Boligmarkedet

Her er 10-års rente fra 1992 (min egen modell)
Resesjoner i rødt

5 Likes

Rentene drives av likviditet nå på kort sikt. Der de tidligere har blitt manipulert ned av FED-kjøp, er det nå motsatt med FED-salg.

På lengre sikt drives rentene i stor grad av demografi, og den er elendig i den vestlige verden. Så rentene skal nok ned i den vestlige verden til slutt, med mindre vi har vedvarende ineffektiv økonomi med et påtvunget grønt skifte med tilhørende høyere kostnader enn om vi kun tenkte effektiv økonomi.

7 Likes

Tror også det på sikt. Men de nærmeste årene tipper jeg gir høyere renter og fallende priser.
Husholdningene har allerede mindre å rutte med og det snur neppe med det første.

3 Likes

Det er nok mest synd på de som nå MÅ selge hytta for å få endene til å møtes. De må nok gi rabatter på salg.

4 Likes

Mange unge har nok også kjøpt en altfor dyr ettroms som de nå er stuck med uten mulighet til å klatre videre på boligstigen

11 Likes

Sinnsykt :sweat_smile:

3 Likes

Nesten alle som har kjøpt hytte siden 2020 har garantert hatt verditap skulle de selge igjen nå. Den samme hytta ble mest sannsynlig finansiert av opplåning på huset.

Bare strømprisen (og strømstøtteordningen eller mangel på den) tar ned et par % på hytteprisen, tipper jeg

7 Likes

Mye verre enn det vil jeg tro.

5 Likes


Det bruddet opp etter 40 år med rentenedgang skal man ikke kimse av.

8 Likes

2 år gammel artikkel…

Korrekt. Tror fortsatt ikke det var et kupp av den grunn.

1 Like

4 Likes

USA? Tar ikke for seg fastrente?

1 Like

Ja, USA chart. Der har «alle» fastrentelån. Derfor tar det lengre tid før de økte rentene slår inn i markedet enn i Norge. Men det synes raskt på omsetningen av boliger fordi kjøperne da må ta opp nye lån som er langt dyrere.

Existing homesales :

Når tilbudet øker og etterspørselen avtar er det bare snakk om tid før prisene raser.

9 Likes

Tenker at “største” problemet i USA knyttet til fastrentelånene er at de fører til mindre mobilitet hos arbeidssøkende, og med det forsterker den resesjonen som markedet allerede ser for seg.

4 Likes

Hva mener du at det nå er motsatt med FED-salg? Sist jeg sjekket så printes det fortsatt enormt med penger i USA, bare i mindre skala enn for 1-2 år siden

Fallende priser? Hallo? Har du fått med deg at årlig inflasjon i eurosonen, USA og UK er på nesten 10%?:joy: Tror ikke den inflasjonen går i minus med det første for å si det sånn, da faller i så fall rentene rett ned igjen. Å bygge boliger blir bare dyrere og dyrere over hele fjøla. Prosjektene stopper opp. Skillet i samfunnet blir større, og folk i gode jobber får 4-6% lønnsøkning årlig fremover, kanskje mer. Jeg tror nok heller stabile renter fra januar 2023 og høyere priser de neste årene. Ergo, lurt å ha penger i alt annet enn bank, krypto og varige konsumvarer (biler, sykler, båt osv). Sett det i bolig og solide aksjer. Husk at «money is made to lose its value».

1 Like

Desert ass, bynne å bli. Få litt kommers og contracts her no så bli det. Hvem i helvete kan si i mot matsikkerhet, vannsparing, desertifisering, nyskapning og entusiasme. Kjør da for faan. Whats not to like!!

Hva tro du inflasjonen var i 1987 som var toppen før boligprisene ble halvert frem til 1992?
8,7%

3 Likes

Kan du fördjupa den ? Gäller det boligsalg i Sahara?