Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Boligmarkedet

Det var vel kombinert med bankkrise, nedgang i norsk økonomi, ny skattereform og boligprisene steg vel 200% fra 1980 til 1988.

Ja, boligprisene steg ca like raskt i 1980 årene som de har gjort de siste årene.
Det var mange årsaker til fallet, som du nevner.
Det mangler vel ikke potensielle hendelser nå heller. Bl.a gjeldssituasjonen, krig (Russland, Kina), klima, demografi (eldrebølge), pandemi, globalisering i revers etc.

Dette er en veldig bra artikkel fra 2016.
Skjer det nå?

1 Like

Får satse på det ikke blir som kristianiakrakket :wink:
De som kjøpte rett før det måtte vel vente nesten hundre år for å komme i null igjen og hadde vel over 90% tap på det værste.

4 Likes

De som kjøpte da hadde sikkert ikke gjeld opp til pipa så effekten blir sikkert den samme med 15-20% fall i plasser som Oslo nå.

4 Likes

Tja - kanskje intuisjonen hadde rett.

1 Like

Litt for enkelt å bare se på rentene og inflasjonen og om det er noen tidsperiode som sammenfaller med det. Du sa vell at dette gjaldt over flere år, og da er det ikke slik at renter går videre opp og boligpriser går videre ned. In real terms, så kan det lett skje, men nominelt vil boligprisene stige. Jeg har nevnt det før, enormt mye politisk rundt boligmarkedet som skjedde i den tidsperioden du henviser til, samt boliggjeld vs inntekt var helt noe annet. Jeg er uenig med deg :+1: det som kommer til å skje de neste årene er mer printing av penger for å unngå økonomisk kollaps, mer gjeld, høyere priser på realverdier, større ulikheter i samfunnet. Tror du AP og regjeringen på morro svekker de formuende i Norge nå, eller sitter det x antall hundre dyktige folk i departmenetene som sier litt det samme som meg?

2 Likes

Staten bryr seg mer om verdier om
selveie av norske ressurser. Jeg synes økonomisk de fører en helt elendig politikk, men jeg forstår også at man ønsker å ha store landareal i Norge under egen kontroll. Prisen er høy pga stor konkurranse mot utenlandske investorer om denne eiendommen.

3 Likes

Det er en konsesjonseiendom. Så i utgangspunktet må man søke om lov til å kjøpe. Men jeg antar at det er fordi det bare er aksjer som kjøpes og at det samme organisasjonsnummeret vil stå som eier av eiendommen. Og at dette derfor ikke utløser konsesjonssøknad. Derfor burde det være krav om ny konsesjonsbehandling om det blir nye reelle eiere. Også når det bare er aksjer som selges. Dyrt regelverk om staten skal kjøpe alle store eiendommer som står i AS fremover.

4 Likes

Om andre reelle bud offentliggjøres kan det vise seg at du har rett. Jeg håper du har det.

Det er mulig. Det vil fremtiden vise. Jeg har et par venner som sa det samme i 1987. De ble gjeldsslaver og sliter med dårlig økonomi i dag, 35 år senere.
Jeg har den oppfatning at det er kjøpernes betalingsvilje som bestemmer boligprisene. Nå får folk dårligere råd pga økte utgifter til renter, mat, strøm, drivstoff mm. Vi står trolig foran en konkursbølge og økt arbeidsledighet.
Jeg tror boligprisene er blåst opp av altfor lave renter i mange år. Nå kommer nedturen, trur eg :wink:

9 Likes

Boligprisene har vel steget heftig siden den gang? Om de så kjøpte helt på peaken.

4 Likes

Jeg ser heller ikke helt logikken i det der :joy:

3 Likes

Ja, boligprisene har steget siden 1992 men de ble halvert fra 87 til 92.
Da var det mange som ikke klarte å betjene sin gjeld og måtte inngå «offentlig gjeldsordning».
Først strevde de med gjelda mens verdiene ramla. Så måtte de søke offentlig gjeldsordning, som tok tid. Så måtte de leve på et eksistensminimum i 5 år hvor staten tok mesteparten av lønna. Etter 5 år ble restgjelden sletta. Men da var de «raka fant».
Det gjorde det umulig å få lån igjen på mange år slik at boligmarkedet løp fra dem.
Det at dere ikke forstår at det var mulig illustrerer nettopp poenget. Det er nesten ingen som har opplevd fall i boligpriser oghva det medfører.

13 Likes

Ante meg at det var det du skulle, men kunne bare sagt det i første post, så slapp folk å gjette hva du mente.

Anyway, tviler på at staten har tenkt å la det gå så langt en gang til.

Fall i boligpriser er ikke det samme som at man ikke kan betjene gjelden!
Hadde de kunne betjene gjelden ville de i 2012-2017 hatt en gjeldsfritt hus til 15 ganger verdien siden fallet… så logikken din går ikke helt opp…

Skjer samme utviklingen nå ville en bolig på 8 mill i 2022 som var blitt halvert til 4 mnok i 2027 for så økt med 15 ganger verdien frem til 2047. Dvs om jeg hadde betjent boliglånet ville jeg hatt en gjeldsfri bolig på 60 mnok i 2047.

2 Likes

Det er som oftest en årsak til at boligprisene faller. F.eks økende arbeidsledighet eller renteøkning. Da blir det ikke like enkelt å betjene gjelda. Dessuten blir det umulig å flytte når egenkapitalen er borte. Men det må mange, bl.a fordi mange ekteskap ryker når pengeproblemene tårner seg opp. Husker godt Hegnar skrev : «Nå blir det mange enslige fruer på Frogner» (fordi mannen mistet status) :rofl:

Når nedturen først har startet blir den etterhvert selvforsterkende. Stadig flere vil/må selge. På samme måte som oppgang avler oppgang. Men nå er det slutt på rentenedgangen som har vart i 30 år. Ingenting kan vokse inn i himmelen. De fleste ser det først etterpå.

8 Likes

Hva er det egentlig som taler for så voldsomt økning i arbeidsledighet og konkurser i Norge, annet enn mediehysteri? AS Norge går som det griner, vi har en regjering som sitter i en periode hvor staten aldri har hatt så høye handelsoverskudd. Det er jo ikke riktig at vi skal ha så lav arbeidsledighet som nå. Jeg velger å tro «klok av skade» fordi ja, ingen vet hvor energiprisene er om 2-3 år, og da er det kanskje lurt å stramme inn økonomien her og der. Men likevel, det er enorm etterspørsel etter arbeidskraft den dag i dag. Ingeniører, IT-folk, sykepleiere, lærere osv - det er jobb til mer enn alle. Folk har ekstreme lønnsforventninger og vil gjerne ha +5% økning årlig nå før de sier seg fornøyd, det gjelder til og med offentlig ansatte! Selv om da rentene er økt fra tullete nivåer, som varte i vell 1 år på 1,5-2% boligrente, så betyr ikke det at alt snur. Inflasjonen er høy, og det vil isolert sett i høyeste grad påvirke boligpriser oppover. Høyere rente vil dempe oppgangen helt klart, men 3-4 år med 5% lønnsøkning gir ganske betydelig økt (nominell) kjøpekraft. Og nordmenn er i mine øyne veldig flinke å slutte å bruke penger på bil, båt, oppussing og dyre sykler når de heller må prioritere boligkjøp/boliglån. Det er jaggu mange steder Ola Nordmann kan skru ned forbruket og samtidig holde oppe kjøpekraften på bolig. Som sagt tror jeg boligprisene vil stige nominelt, men inflasjonen kan være såpass høy over tid at realverdi blir negativ. Men fortsatt bedre enn å ruge på penger i banken, og investeringen er giret, så det blir jo hyggelig.

14 Likes

Problemet er ikke de som ruger på penger i banken men de som ikke ruger på penger i banken.
Jeg tror at boligprisene har blitt en boble fordi penger har vært «gratis».
Folk har tjent mer på å låne til bolig og hytte (verdistigning) enn å jobbe.

« Det siste året har nesten sju av ti husholdninger måttet gjøre tiltak for å få endene til å møtes.
Andelen økonomisk trygge hushold har falt fra to tredeler til i underkant av 50 prosent for første gang siden vi begynte å måle økonomisk trygghet, sier Poppe.«

Og det er FØR folk begynner å miste jobbene sine. (Arbeidsledigheten må opp for å dempe inflasjonen)

I 1992 ville «alle» selge. Da var renta høy og prisene lave, dvs stort vekstpotensiale.
I 2021 var det budkamper for å gi 3 mill for en liten fuglekasse på 20 kvm. Renta var «null» og prisene høye. Etter min mening uten vekstpotensiale.
Jeg kjøpte i 1992 og solgte i 2021 uten at det er noen fasit. Men det er ikke alltid dumt å gå motsatt av saueflokken.
Ingen vet hva fremtiden bringer :relaxed:

I Norge har en gjennomsnitts husholdning en gjeld på 246,3% av disponibel inntekt. I USA bare 101%, og de snakker om boligboble :sweat_smile:

Mitt siste poeng er ren spekulasjon. Sverige har innført 22% skatt på fortjeneste ved salg av bolig, uansett hvor lenge man har bodd der. Hadia Tajik pratet om det samme for noen år siden. Jeg utelukker ikke at gærningene som styrer Norge nå følger etter Sverige. De har allerede vist seg å være rimelig perverse og uforutsigbare i skattepolitikken. Er de så gale?
Men da får i det minste de som nettopp har kjøpt sin første bolig trukket fra tap på skatten når de selger, så det er jo veldig «solidarisk og rettferdig» :rofl:

11 Likes

For et fantastisk verktøy for å kjøle ned arbeidsmarkedet, folk kan ikke ta ny jobb dersom de ikke har råd til å flytte. /s

Høres ut som nok et tiltak som ved første øyekast ser ut som det kanskje rammer en politisk hatet gruppe, vellykkete boligspekulanter, men i virkeligheten bare rammer Hvermannsen. Vi kan sikkert forvente forslaget fra sittende regjering når som helst.

8 Likes

Hvis man tenker at folk i snitt har vært 25 år når de kjøpte sin første bolig (snittet nå er 28 år), vil det si at kun folk født på begynnelsen av 60-tallet og før, dvs folk 60 år, og eldre, faktisk har kjent på kroppen kombinasjon av høye renter og fallende boligmarked, ref bolig krakket i 1987-1992.

Jeg tror at det er forskjell på å intellektuelt forstå noe, og følelsesmessig forstå noe.

Selv tilhører jeg ikke gruppen som har opplevd kombinasjon av høye renter og fallende. Jeg har bare opplevd høye renter, og min hoved-erfaring er å være eier av bolig som i flere år har har steget mer i verdi enn verdien av av mitt arbeide. Har likevel alltid prøvd å fokusere på hva jeg skylder fremfor “egenkapitalen”. Jeg sier egenkapital i anførselstegn fordi jeg må bo et sted, og jeg ønsker helst ikke flytte.

Fra 1988 til 1993 var realrenten over 5%.
Tabellen under viser hvordan realrenten (boliglån) har utviklet seg fra 1987 frem til 2021. Tallene er gjennomsnitt for hele året.

Det er realrenten etter skatt som vises.

Siden 2013 har real-renten i snitt vært -0,4%, og siden 2005 har den i snitt vært 0,7%.

Er det mulig å tenke seg et scenario med realrente over en lengere periode, la oss si over 2% i 5 år? Siden 2005 har det bare skjedd i 2 år.

4 Likes