Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Boligmarkedet

Det kan jeg underskrive på av egen erfaring :slight_smile:
Det var ikke moro å ha større utgifter enn inntekter (rente- og skatteøkninger) samtidig som verdien av det man prøvde å holde flytende ramlet hvert år. Samtidig var man livredd for å miste jobb og samboer eller bli syk. Da hadde alt raknet, og det gjorde det for flere av mine venner.
Mange presterer dårligere både på jobb og i relasjoner under sterkt stress, jeg var en av dem. Det var en rimelig anstrengt periode. Noen bukket under, andre ble sterkere og sultne.
Men det var hyggelig å gå på byen, for det var mange “fine damer” fra Oslo vest som frekventerte utestedene for å kapre nye menn etter at de gamle konka :slight_smile:

7 Likes

en liten gjeng i Stavanger og Sandnes fra 2013-2019 som er uenig med deg. Men det symboliserer vel bare den generelle boligdebatten ganske godt. Alle tror at boligmarkedet i Norge = boligmarkedet i Oslo.

4 Likes

Ganska dramatisk du :laughing:
Mörkrets mörker

1 Like

Tar man i USA med de som leier også? For de er det mange av i USA (35%), men få av i Norge (18%). :thinking:

Jeg synes det @bamse sier er logisk, men jeg klarer ikke helt bestemme meg for om det er riktig. Jeg tror det er riktig de neste 12 månedene, på lengre sikt, så antar jeg prisene skal opp igjen.

6 Likes

Jeg er heller ikke overbevist om at det skjer, men det kan skje.
Uansett kan jeg ikke se at potensialet oppover fra i dag er særlig stort. Jeg er overbevist om at “gullalderen” i eiendom er bak oss, bl.a fordi rentene har falt i 30 år. De kan ikke falle videre under 0.
Det pluss skatteøkninger var nok for meg til å ta beslutningen om å selge.

4 Likes

Tenker rente påvirker priser mer enn mange tror. Den ville utviklingen har vært drevet av lavere og lavere rente tror jeg, fordi det direkte fører til at mindre av inntekten spises opp hver måned.

At man i dag har samme utgift/mnd på renter for et lån på 2M som man hadde på et lån for 200k for 30 år siden gir prisøkningen en logisk grunn. Medregnet svekkelsen i kronen er det “billigere” månedsvis å kjøpe en bolig på 2M nå enn 200k da, spesielt om vi medregner lønnsvekst, men det blir spist opp av avdrags-delen, som nå er høyere. Så med tanke på at de fleste kjøper bolig basert på månedsutgiften, og den nå går opp, så er jeg enig i at prisene må ned.

5 Likes

Property-Index-2022.pdf (12,3 MB)

2 Likes

Det er mulig det, men bare for å presiserer hva jeg mente med “faktisk har kjent på kroppen kombinasjonen av høye renter og fallende boligpriser”, så var boliglånsrenten og realrenten etter skatt i Norge fra 1988 til 1993 vs 2013 til 2019 på hhv

1988: 14,6% og 5,2%
1989: 14,9% og 6,2%
1990: 14,3% og 6,2%
1991: 14,0% og 6,6%
1992: 13,6% og 7,5%
1993: 10,6% og 5,4%

2013: 4,1% og 0,8%
2014: 3,9% og 0,8%
2015: 3,1% og 0,1%
2016: 2,5% og -1,6%
2017: 2,5% og 0,0%
2018: 2,4% og -0,9%
2019: 2,8% og -0,1%

Tenker at Stavanger-/Sandnes folk i den perioden fikk hue under vannet, i alle fall noen, mens mange på slutten av 80-tallet /begynnelsen av 90-tallet hadde hue under vannet fordi noen holdt det under og prøvde å drukne de.

6 Likes

Fra @Morti sin link (Deloitte)

NO (Norge) = “Deteriorate”

2 Likes

Betyr vel at prisen skal opp i forhold til inntekt og andre utgifter. Mest som følge av lavere boligbygging.

Synes denne er ganske beskrivende:

Vi ligger helt på bunn, så for gjennomsnittsnordmannen er det langt enklere å kjøpe seg inn i markedet enn det er for de andre i listen. Gjennomsnitts tsjekkeren må ut med over tre ganger så mye i forhold til lønn.

8 Likes

Skal ikke se bort fra at det kan skje igjen…?

Utrolig godt poeng.

Nå skal det sies at den sosiale mobiliteten til befolkningen er under ganske sterkt politisk press for tiden, og det er veldig trist. Dette ville bare vært prikken over i-en,.

2 Likes

Fra Brussel følger vaktbikkja European Systemic risk board (ESRB) nøye med på det europeiske boligmarkedet.

De har hovedsaklig to råd til Norge.

– Norge bør kanskje lette å byggeforskriftene (for å få opp boligbyggingen) eller fjerne skattefrie avdrag på boliglån.

For meg er det helt klart at en av årsaken til den høye boligprisveksten skyldes at de pålegger byggefirmaene å bygge mye dyrere hus veldig ofte. Dette skjer nærmest hvert 5. år.

Når en enebolig blir 3-500 000 dyrere å bygge hver gang de lager ny Tek forskrift så baller det fort på seg i merkbart dyrere nye boliger. Det drar i andre rekke opp prisen på brukte boliger også. Ellers blir avstanden mellom ny og gammel for stor.

6 Likes

Må vi bygge så mye mer da?

3 Likes

Vi er et EØS medlem som er rimelig attraktivt å bo i :stuck_out_tongue:

Kanskje spesielt når det er høy arbeidsledighet i andre europeiske land. Norge har typisk vesentlig lavere arbeidsledighet.

2 Likes

De som skaper flest arbeidsplasser flytter jo til Sveits :rofl:

1 Like

Det er nok dessverre delvis på grunn av en stor andel nordmenn under andre trygdeytelser enn arbeidsløshet.

8 Likes

Men tar väl inte med sig hela företaget. Stort projekt det

Arbeidsinnvandrere er gjerne unge og det er nok mye lettere å få seg jobb som ung i Norge enn i… ja alle land utenom Nederland og Sveits. Sverige har blitt bedre, men vi får mange fra Polen, Latvia, Estland, Litauen osv, som ligger mye dårligere an her.

NEET = utenfor arbeid, utdanning eller opplæring

ref: Norge blant landene med lavest NEET-andel i Europa

1 Like