Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Boligmarkedet

Men hvis vi går inn en så fryktelig økonomisk fremtid som du ser for deg, så må renten med for å holde hjulene i gang.

Som igjen vil bidra til å holde boligmarkedet oppe

Ikke hvis de vil ha ned inflasjonen. Stagflasjon er verre enn verst.

1 Like

I en av bedriftene jeg har tett kontakt med har det vært nordsjøturnus i årevis for enkelte polakker med ønsket kompetanse/erfaring/arbeidsmoral, dette fordi det er vanskelig å få tak i riktig vedkommende her til lands. Lønnen til gruppen har vært svært konkurransedyktig ift norsk lønn, ift polsk inntekt er lønnen “astronomisk”.

1 Like

Husk at boligmassen stadig må byttes ut, både generelt, men spesielt i forbindelse med økte miljøkrav, effektivitetskrav og diverse spesifikasjoner.

1 Like

“stadig” er relativt.
I Oslo er det populært med leiligheter med “stukkatur”. Dvs at de ble bygget for 120 år siden :slight_smile:

2 Likes

Rart ikke flere bedrifter ser på alternative løsninger til fast 8-16, også deltidsarbeid! Turnus må jo være perfekt for mange, selv med lavere lønn!

4 Likes

Gærningene i dagens regjering legger jo opp til mer deltidsarbeid ved å øke arbeidsgiveravgiften over 750K.
Altså akkurat motsatt av hva de har sagt de ønsker (mindre deltid) :rofl:

4 Likes

Det endrer ikke det faktum at rundt 0,7 av boligmassen byttes ut årlig :stuck_out_tongue:

Så bygges må det uansett, om enn en del mindre enn før i land med stadig forverret demografi…

2 Likes

Inflasjonen kommer til å stupe hvis økonomen kjøles fort ned.

Og du tror jo på krakk/krise.

Men jeg tror helt klart at vi få et fall i boligprisen i tiden som kommer, men det vil være forbigående

1 Like

Sikker?
Hva om inflasjonen skyldes massiv pengetrykking og flaskehalser?
Inflasjonen kom ikke ned i 70-årene selv om det var nedgangstider, enda da hadde de ikke trykket penger som nå.

USA og vesten har som mål å flytte produksjon fra Kina til vesten. Det vil øke kostnadene betydelig. Dvs høyere inflasjon.

3 Likes

Det er vel et faktum? Så skyldes det på andre ting.

1 Like

Hvor skal etterspørselen komme fra hvis du struper tilgangen på penger?

  • Produksjon flyttes fra Kina til vesten
  • NATO skal øke investeringene til forsvar (2% av BNP)
  • Grønt skifte
2 Likes

Korrekt! Utrolig mange som går på arbeidsavklaringspenger og håper på å bli ufør.

5 Likes
1 Like

“Etter boligsalget sitter Claudio igjen med en fortjeneste på rundt 600.000”

Må være surt…

1 Like

Tjente bare 150 000 hvert år på de 4 årene han eide :rofl::rofl:

5 Likes

Han skal sikkert bo et annet sted, så de pengene ser han aldri.

Hvis jeg kjøper din katt for 1 mill og du kjøper min katt for 1 mill, så har vi begge blitt millionærer :blush:

5 Likes

Så da spiller ikke kjøpskurs noen rolle da. Likegyldig med tap eller gevinst dersom man skal bo et annet sted.

Håper ikke du har samme tankesettet når du trader også :sweat_smile: