Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Boligmarkedet

Jo, det avgjør boutgiftene og om du har nok EK til å flytte.
Hvis verdiene faller mister du EK og har derfor ikke råd (mulighet) til å flytte. Systemet fungerer bare så lenge prisene går oppover.

Hvis man skal tjene på oppgangen må man kjøpe flere boliger.

4 Likes

Eller bolig med utleiedel, hvor man skatter 0%, men må være veldig nøye med leietaker.

2 Likes

Er helt enig altså, man kjøper og selger i samme marked. Men det så ut som du la ut artikkelen for å vise hvor vanskelig det var å selge nå. Så når man kom lengre ned så var det ikke så gale alikevel.

Men jeg erfarer også at det man tjener på eiendom går rett inn i ny eiendom. Ikke på konto som du skriver. Aksjer er jo som regel også noe bare står over lengre tid. Krypto derimot, det er rett inn på bankkonto samme dag når man synes gevinsten er god nok.

1 Like

Noen som har link til finn-annonsen til denne kåken? Den kan umulig ha vært spesielt attraktiv…

2 Likes

De som mister EK’en om de må selge etter at prisene har korrigert ned har råd til å flytte, men de må over i leiemarkedet.

Leiemarkedet i Norge er dyrere enn eiemarkedet på bittelitt sikt. Er noe dritt å måtte selge for så å leie.

En kompis kjøpte akkurat leilighet og han betaler ca det samme i felleskostnader og renter (4% ved 100% lånefinansiering) som jeg tar i husleie. Og jeg tar husleie i den lave enden av skalaen. Ca like store leiligheter.

1 Like

Er det lik verdi på leilighetene deres? Jeg leier ut en selveier med verdi ca 5 mil. til 16000/mnd, også i nedre del av skalaen mtp. husleie. Fellesutgifter forholdsvis lave på ca 3500.

Netto inntekter blir da 150k/år, minus evt. mindre fradrag for vedlikehold som jeg gjør selv. Noe høyere formueskatt på sekundærbolig ift. aksjer, selv om det nå strammes inn noe i disfavør aksjer, men er vel 20% forskjell om jeg ikke husker feil. Det gir på papiret 9500 i ekstra formueskatt på sekundærboligen, men den reduseres noe ved at Skatteetaten lagger litt ved formuesverdsettelsen av boliger.

Det sier meg at det nå er billigere å leie enn å kjøpe.

1 Like

Ja det er i hvert fall billigere å leie når man får subsidiert leien!

Hvem er det som får subsidiert leien?

Leietakeren din?

1 Like

Penger taper seg i verdi, spesielt i disse tider. Så lenge man ikke er ute i boligmarkedet for å spekulere (med 1-3års horisont) så er det mye lurere å finne seg noe fornuftig man kan kjøpe enn å leie. Alt annet er i mitt hode spekulasjon. Om du velger å leie 1 eller 2 år nå for så å kjøpe, ja da driver du spekulasjon. For faktum er at penger taper seg i verdi og det gjør at realverdier, altså eiendeler med varig verdi, stiger i takt med at pengene faller i verdi. Sist jeg sjekka i prosjektbasen var det rekordlav aktivitet på nyboligprosjekter og salg i disse tider. Prisen for å bygge går opp, og lånekost går opp, ergo vil enhver fornuftig utbygger legge på både et og to lag ekstra på utsalgspris før de bygger nytt nå - evt senke kvaliteten. De som har bolig bygd etter TEK10 eller TEK17 sitter godt i det fremover.

Skal man investere i bolig nå for feks utleie eller prosjekt, så kan det helt sikkert være fornuftig å avvente. Men du vil ikke få fastsatt noen ok priser med leverandører og prosjektet blir kanskje aldri realisert.

Til info så er det slik at både eurosonen og US har malt seg opp i et hjørne, og de kommer til å devaluere valuta heller enn å sende alle ut i økonomisk elendighet fordi «vi(FED osv) vil helst unngå inflasjon over 2%». Snakkes om 6-12mnd når inflasjonsmålet løftes fra 2 til 4% og pengetrykkingen fortsetter som før (og som nå egentlig, trykkes fortsatt masse i US feks). Boliger steg masse i verdi på 70-tallet da det var høy inflasjon og økonomiske dritår. Fordi pengene ble mye mindre verdt, og de som tjente på det var smarte folk som satte penger i bolig og verdi-aksjer.

2 Likes

Hva tror dere vil utvikle seg best neste 10 år, boligprisene eller indeksfond (OSE) ?
(Glem faktorer som diversifisering og likviditet. Tenk bare verdiutvikling og skatt)

Hvis man har penger «til overs», hva vil man tjene mest på neste 10 år:
1 - Kjøpe indeksfond inkl. skatt og avgifter.
2 - Kjøpe sekundærbolig (leilighet i storby), leie den ut og selge om 10 år, inkl. skatt og avgifter (dokumentavgift, megler, vedlikehold etc)

2 Likes

Håper alternativ 1, men frykter det blir alt 2…

Jeg kjøpte et hus for 1 205 000 i 2005. Det er nå verdt 3 millioner. Leies ut for 17000 per mnd. 10 000 + 7000. Det er helt normal leie. Jeg hadde nok ikke leid ut et hus som er verdt 5 millioner for 17000. DA måtte jeg hatt minst 25000. Ellers hadde jeg nok solgt og heller kjøpt meg et bedre utleieobjekt.

4 Likes

Var indeksfond inkl avgifter og eller ikke?

1 Like

Hva vil man tjene mest på neste 10 år ?
Salg om 10 år. Inkl.skatter, avgifter, vedlikehold etc.
Dvs passive investeringer i begge.

  • Indeksfond (Norge)
  • Utleiebolig i storby

0 stemmegivere

Jeg vil tro indeks slår bolig prosentvis avkastning, spesielt dersom man tar hensyn til transaksjonskostnader. Men for mange så står det vel og faller på gearingen man kan få i bolig vs aksjer som gjør at man kan “tjene mer”

10 Likes

Enig !
1 - Jeg tror bolig er dyrere enn indeks i dag, sammenlignet med langsiktig “median”.
2 - Jeg tror demografi tilsier lavere befolkningsvekst fremover enn vi har hatt
3 - Jeg tror teknologiutviklingen vil gå fortere og fortere (AI etc)
4 - Skattemessig er det umulig å vite hva gærningene finner på

1 Like

Det blir vel litt som å velge mellom pest og kolera?

1 Like