Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Boligmarkedet

Avkastning på EK er veldig forskjellig med risikoen i gjeld og mulige renter. Noe som har gjort eiendom som den soleklare vinneren.

Jeg har to leiligheter, den éne har hadd 2EK i avkastning på 5 år i ren inntekt, men med 7avkastning i mulig salgsverdi. Den andre er fullfinansiert av banken med sikkerhet i den andre, der har jeg også fast nedbetaling pluss litt til, men å regne avkastning på den alene blir veldig vanskelig. Men samlet sett ligger den noe prosentvis bedre ann i inntekt mot eiendomspris, men litt flatere prisutvikling i området.

Har også belånt aksjer tidligere, men den muligheten til både gode renter og størrelse kan ikke sammenlignes.

Eiendom slår aksjer, men krever litt mer personlig tilstedeværelse, også de neste ti årene. Men som alt annet timing, men hvem kan spå slikt.

Om 10-15 år har forhåpentligvis noen andre nedbetalt en samlet gjeld på flere millioner, få ting som slår det.

2 Likes

De aller fleste tar opp lån når de kjøper bolig, evt utleiebolig, mens aksjer stort sett ikke kan gires (jo de kan gires men for de fleste vil det føre til katastrofe).

Så aksjemarkedet må gå opp 4-5x mer enn bolig for at det skal lønne seg med aksjer i forhold til bolig. Det komemr selvsagt an på hvor mye man får låne, dagens regler gir utleiebolig lån på bare kanskje 60% av verdien, men giringen vil likevel utgjøre en stor forskjell.

3 Likes

Joda, det kan du saktens si, men har stort sett bare hatt lengre utleieforhold, og tilnærmet null kroner i vedlikeholdskostnader siden jeg pusset opp for 22 år siden. Greit å ha med i regnestykket når man skal vurdere bunnlinjen.

3 Likes

Sant nok! Jeg tenkte på vurderingen hva som blir billigst av leie / eie; har også hatt relativt lave leiepriser og lever greit med det, men skal sammenligningen være god er det nok bedre å bruke litt høyere leiepris i beregningen. Det eneste vi vet med sikkerhet når det gjelder renter og priser er at samfunnet er bygget på vekst og at penger synker i verdi. Hvis det fortsetter vil også boligpriser naturlig gå opp over tid. Med mindre produksjonskostnader går veldig ned med feks kommende AI.

3 Likes

Må korrigere meg selv litt. Leieprisen er 17000 minus 500 akonto vv, altså 16500.

1 Like

Det aller meste av husbygging bør kunne overtas av roboter.

Tror dette er et godt eksempel på at prissetting av eiendom ikke kan gjøres i retten. Nesten garantert at det kommer til å være mange kjøpere på 1.8mill, og trolig dobbelte av det og mer til (om ikke det er i grisgrendt strøk). Det finnes alltids en løsning, og advokater og dommere er ikke dem som er flinkest til å vurdere verdi i en budrunde! At det kan koste 8 mill å rive og bygge nytt kan godt tenkes, men her virker det som saksøker har fått litt for godt medhold. Ubrukelig byggmester til tross; han bør i det minste få mulighet til å rette, og så gi prisavslag i tillegg. Det eneste som virkelig har noe å si er om bæringen ikke kan fikses i etterkant. Knirk i gulv og feil på terrasse, noe lav takhøyde i noen rom; ikke godt nok til å gi erstatning på mer enn de selv kjøpte huset for. Får se om byggmesteren anker.

@pdx linken ser sånn ut når jeg kopierer direkte: https://www.nrk.no/nordland/bodopar-kjopte-hus--oppdaget-en-rekke-feil--vant-frem-i-retten-mot-byggmester-1.16152141

Saken tok 3 år, hadde du virkelig gitt din lit igjen til “byggmesteren” som totalt feilet på noe av det viktigste i et hus som bæring?

Perfekt dom spør du meg :slight_smile:

6 Likes

Firmaet som stod bak var jo konkurs. Da er det ikke så fett med garanti på dette…

Garantien skal gjelde fram til fem år etter overtakinga og dekkje ein sum som minst svarer til ti prosent av vederlaget. For krav som blir gjorde gjeldande på eit seinare tidspunkt enn i samband med overtakinga, kan garantisummen likevel vere fem prosent av vederlaget.

For avtalar som omfatter rett til grunn (§ 1 første ledd bokstav b), skal garantien gjelde fram til fem år etter overtakinga og dekkje ein sum som minst svarer til prosent av vederlaget. For krav som blir gjorde gjeldande før overtakinga, kan garantisummen likevel vere tre prosent av vederlaget

1 Like

Sitter med litt penger i banken. Har også boliglån, som nå begynner å spise opp mye av månedslønnen. Lurer på om det er en god ide å betale ned en del på boliglånet, redusere total nedbetalingstid med 10 år (til 20 fra 30) og komme ut med 4.500 mindre per måned.

Nå er forutsetningene våre slik at min lønn dekker egentlig alle faste utgifter og en god del av løpende, mens samboeren kan spare mesteparten av sin lønn hver måned. Så vi har god buffer hver måned.

Så ønsker vi også på sikt å kjøpe hytte, men dette er litt lagt på is nå pga rente og kostnadsstigning generelt, samt at banken ikke vil låne oss nok til det vi ønsker p.t.

Gitt dagens situasjon, mulig prisfall på bolig og vedvarende inflasjon, hvor smart/dumt er det med ekstra innbetalinger?

Jeg har stort sett gått 50/50 lån/sparing (aksjer), ikke fordi det er det smarteste, men fordi det er sikrere. Da klarer jeg ikke søle bort hele “overskuddet” mitt på noe surr.

4 Likes

Ville beholdt pengene på konto og beholdt 30 års løpetid. Da er veien til hytte kortere. Du har jo ikke problemer med å takle dette.

3 Likes

Som @Morti skriver, cash is king.
Det er når en har gode økonomiske tider en forbereder grunnen for dårlige tider.

Jeg ville gjort som @Morti
Kjøp indeksfond for alt du klarer hver måned. På lang sikt vil det stige mer enn lånerentene. Du bør også kjøpe hytta når renta er høyest. Når rentene faller vil prisene stige igjen etterhvert. «Etterhvert» fordi rentenedgang kan være et resultat av økende ledighet og resesjon.

1 Like

Hvis dere ikke skulle hatt parkett (pga dyr, barn, etc), ville dere da gått for vinyl eller laminat?

Dyr kan lettere lage skader i vinyl enn laminat. Ville uansett gått for laminat da det er mange veldig fine gulv i laminat nå. Et 5 år gammelt laminatgulv ser nytt ut, men det gjør som du vet ikke parkett etter 5 år med dyrehold og småbarnsherjing.

2 Likes

La akkurat et vinyl gulv i stua hos brodern forrige uke, 36 kvm… er helt jævlig å legge iforhold til laminat. Klikk skjøtene tåler nada og ja, er ikke akkurat klikk skjøter men skjøter man må slå inn hvert j*vla bord.

Gulvet ser veldig bra ut men jobben er verre enn ved laminat, syns jeg.

2 Likes

https://www.dn.no/eiendom/fritidsboliger/hyttemarkedet/hytteprodusenten-tinde-hytter-sier-opp-over-50-ansatte-markedet-er-tilnarmet-dodt/2-1-1343310

1 Like

4 Likes

Gjeld er vel ikke noe problem så lenge man får solgt…

2 Likes