Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Boligmarkedet

Helt sant. Heller ikke noe problem dersom den kan betjenes og man faktisk har kjøpt hytta for å bruke den i maaange år fremover :relaxed:

1 Like

Høyere renter påvirker vel både hvor lett det er å betjene gjelden og prisen når man selger

1 Like

Men veldig rart dersom folk ikke tar høyde for at renta kan øke når de har tatt opp lån. Tror ikke det er så bekmørkt som enkelte vil ha det til selv om renta stiger enda mer.

Noen vil selvsagt slite, men det vil det nok alltid være uansett om renta er 10% eller -10% og seddelpressa går for fullt.

1 Like

For to år siden, så hadde jeg trodd du tullet med meg hvis du sa inflasjonen ville være 6-7% og renten ~4%.

4 Likes

Var veldig mange som trodde det, valgte å heller bruke penger på forbruk og aksjer i stedet for å betale ned på lån, for rentene skulle jo være veldig lave i flere tiår.

6 Likes

Noen så det komme for 2 år siden.

9 Likes

bilde

3 Likes

1 Like

Dersom 2019 er et «normalår» da, så er det fortsatt et stykke igjen til vi er der.

Det er vanskelig å si ut fra den grafen, da den kun viser endring mot forrige år. Så den sier kun at 2019 var ganske likt 2018.

Etterspørselen etter boliger ligger an til å øke

2 Likes

Her hvor prisene er lavest i landet tas det nye prisrekorder hver uke. Ikke løye når vi har 30 på visning og sånn.

1 Like

2019 er X og la oss anta at det er 10000 boligannonser og vi forholder oss til Norge (blå) her.

2020 vs 2019 = -23% = 7700 boliger
2021 vs 2020 = -18% = 6314 boliger
2022 vs 2021 = +23% = 7766 boliger

Diagrammet (ikke grafen) viser altså at antall boligannonser i 2022 er lavere enn «normalåret» 2019.

9 Likes

Du får ikke jobb i vg med den holdningen der :crazy_face:

3 Likes
4 Likes

Gamle Oslo, 1-roms, 31 m1, bygd 64, takst 2,9, solgt 3,05 i dag etter første visning, så helt svart er det ikke alle steder.

Samme borettslag, 2-roms, 40 m2, takst 4,05 solgt 4,1 forrige mandag.

Det er jo alltid krise på denne tiden av året. Ja renta går opp og det blir trangere, men jeg kjøpte meg nettopp leilighet nr 4… FML :sweat_smile:

Min rådgiver i banken var ikke så bekymret for renten … Fikk låne masse penger, ikke stor forskjell fra tidligere. Nordmenn liker å eie bolig så jeg tipper at de takler dette greit, masse annet forbruk de kan kutte før det går utover boligen.

Vi vet ikke hva som skjer framover, men at vi skal ned en liten tur før vi skal videre opp er sikkert :smiley:

6 Likes
2 Likes

Har väl vart ett helt annat fall i Sverige. Samt att marknaden på leie och annat ser helt annat ut än i Norge

4 Likes

Dette er en feil gjengivelse av en bloomberg artikkel som det refereres til i artikkelen. Fallet (endring) i boligprisene på sitt høyeste siden 2013 - ikke nominelle priser de er så klart fortsatt mye høyere.

7 Likes