Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Boligmarkedet

Sinnsyk slapp journalistikk!

Ikke bare inflasjon de kjører etter. Jeg tenker Norge har begrenset innflytelse på inflasjonen her til lands, så synes det virker fornuftig.

Renten er da 1,375% lavere enn i USA…

1 Like

En sesonjustert nedgang på 0,8 % - og mindre utenfor Olso er vel ikke akkurat veldig alarmerende. Tipper at vi i august / september neste år er på samme nivå igjen.

Høyere, mer normale renter, bør gå helt fint. bortsett for noen få, men det er kanskje like greit.

Fjellhytter derimot. Der kan det bli litt å velge i.

5 Likes

En effekt jeg venter på er at dyrere lån i høye prisklasser i de største byene kan gi en positiv utvikling for omkringliggende kommuner siden mange vil se at de får bedre bolig til lavere pris i nabokommunene. Færre som trengte det de siste 5 årene siden renta gikk nedover og bankene var lånevillige. De som nå ikke har råd kan jo by 500 000 under prisantydning og håpe noen selgere vil selge på det, men jeg tror det blir mange som heller kjøper hus og leiligheter lengre fra byen 500 000 - 1 mill lavere. I de områdene skal det ikke mange ekstra kjøpere til i markedet før prisen drar seg oppover.

8 Likes

Kanskje, men jeg klarer ikke i dag å se hvorfor folk synes det er fetere å bo i en blokk på Lillestrøm en koselig bolig på Kampen på Vålerenga.

Helt vilkårlig eksempel på bolig på Lillestrøm til 90 000 kvadratmeteren.

Kanskje det er like attraktivt med “blokk på landet”, som et “småbruk på Karl Johan”?
Og at jeg har misforstått uttrykket “småbruk på Karl Johan” når jeg tenker på det som "en nesten uoppnåelig drøm, fordi uttrykket innebærer alle kvaliteter folk ønsker seg, i en pakke.

Uttrykket for alle kvaliteter folk ønsker seg i et hus burde kanskje heller være “blokk på landet”?

Og ser man helt bort sett fra at mange mener at Vålerenga er et bedre fotball-lag enn Lillestrøm, så bor man like nærme Romerriksbanen på Vålerenga i Oslo, også til 90 000 kroner kvadratmeteren

Og det finnes av og til saker som er mye mer “småbruk på Karl Johan” enn dette til de 10 millionene man må ut med for eksemplet på Lillestrøm.

Så om folk skal ut i nabokommunene til Oslo for å finn verdi, hvilke kommuner tenker du på da?

I mitt hode så virker Lillestrøm-leiligheten mye mer utsatt for et prisfall enn Vålerenga-leiligheten.

Spør fordi jeg lurer, og er oppriktig spørrende/uenig , og “illustrerer” det med eksempel som “valg av fotball-lag”, fordi smak og ønsker er personlig. Men, er ikke boligpriser litt mer “objektivt”?

3 Likes

Jeg mener ikke bare Oslo. Mulig Oslo er forskjellig fra resten av landet. Men vi som bor til og med helt på Vestlandet merker det om det kommer 10 kjøpere fra Oslo som vil bosette seg her. Da får vi kuppebud på 750 000 over prisantydning selv om vi ikke venter budrunde og sånn :slight_smile: Og budrundene er ville. Stadig hører vi hvor mye man får for pengene her borte. Jeg vil tippe det finnes mer value for money i nabokommunene til Oslo også. Kan man bare få 1 million mindre i lån så kikker man kanskje andre steder da i stedet for å kjøpe så mye mindre bolig, for å få råd? Er du ikke enig?

3 Likes

Personlig er jeg enig, men det må jo være en grunn for at «fuglekasser» på 15-25kvm med sentral beliggenhet er det hotteste i markedet.
Folk vil heller ha 20kvm sentralt enn 30-40kvm utenfor.

2 Likes

Jo jeg er enig med deg, og ditt eksempel, men det er jo langt fra Oslos nabo-kommuner til Vestlandet, my point being that 100 000 kroner kvadratmeteren er vanlig kost i de fleste av Oslos nabokommuner.
Jeg tror at skifte ut til Oslos nabokommuner først vil være gunstig etter et eventuelt krakk i boligmarkedet, siden jeg tror at det da er færre som vil betale 100 000 kroner kvadratmeteren for en blokkleilighet på Lillestrøm,

Bor helre i enebolig i Hamar än i en lgh i Oslo. Var ett väldigt enkelt val för oss när vi skulle köpa nytt, så blev det flytt från Oslo.
Super pendlar möjlighet med tåg inn till Oslo.

8 Likes

“Skyldes i hovedsak renteøkningene”, med bortimot 2 måneders lag eksisterende lån er det vel knapt noen som har kjent noen av de mange renteøkningene vi har hatt siden august på kroppen.

Skulle tro at prisene fortsetter nedover. Men jeg har ingen ide om det snur etter jul eller det faller i 5 år. Og det tror jeg faktisk ingen andre vet heller.

2 Likes

Ingen har krystallkule. Men det er vel ikke umulig at boligmarkedet er blåst opp av altfor lave renter og stimulanser i flere år.
I tillegg til at husholdninger får økte utgifter til renter, el, mat, drivstoff og skatt - de taper også på børs (fond), i krypto og i rentemarkedet.
Personlig mener jeg krypto er et bevis på en boble.
I 1987 hadde alle med respekt for seg selv et eget kommandittselskap.
I 2000 hadde alle aksjer i .COM
I 2008 hadde alle kommuner spekulert i amerikanske boliglån.
i 2021 hadde alle økt boliglånet for å kjøpe hytter og Bitcoin.

Kanskje ingen overraskelse at jeg tror på et større fall :rofl:

9 Likes

‘‘Alle’’

Vi snakker vel om en marginal gruppe i alle tilfellene

5 Likes

“Alle med respekt for seg selv” (LES “mange”) :slight_smile:
Det sier noe om stemningen. Når naboen kommer med ny Porsche Taycan fra hytta på Hafjell legges det et visst press på naboene og vennene. Man vil ikke være “en taper” :slight_smile:

6 Likes

Jeg kjenner ingen i den gruppen her i Oslo, de jeg kjenner med egen bolig her har jevnt over svært god økonomi - mye lån ift inntekt, men også 7 siffret på konto…

Edit: aldersgruppe 30-40

5 Likes

Jeg sitter i hytta på fjellet akkurat nå. Det har blitt bygget enormt de siste årene. Noen må jo ha kjøpt. Det vrimler av Porscher og andre premiumbiler.

Edit: hyttekjøp er nok oftest for 40+

6 Likes

Veldig stor forskjell i nedgangen i Oslo fra Obos og Eiendom Norge, med -0,5 mot -3,2%. Sesongjustert sier EN -1,9, mens Obos ikke bruker dette så vidt jeg kan se.

Hva tenker forumets eminente elite om det?

Prisstatistikk_oktober_2022.pdf (cloudinary.com)
LAST NED (eiendomnorge.no)

Får ikke håpe det er skjulte feil og mangler.

1 Like

Det er flaut å kjøre bil i Oslo og man bør kunne spise frokost, lunsj og middag på veldig gode restauranter i gåavstand. Miljøvennlig og fremtiden.

  • Å bo i Oslo frir deg fra bilen. Det utgjør en ikke ubetydelig økning av kjøpekraft på boligmarkedet (i mitt tilfelle i alle fall).
  • I mitt yrke ville jeg sannsynligvis tjene bedre i Oslo (og hatt flere arbeidsgivere å velge blant)
  • Tid er penger og pendling er helt jævlig når man har opplevd gang/sykkelavstand.

Så er bokvaliteten i Oslo helt uslåelig. Jada, Lillestrøm er nærme Oslo S, men når du kommer hjem fra jobb må det være en enorm skuffelse å oppdage at du ikke lenger er i Oslo. (At du slipper å være på Oslo S er også en kvalitet du får ved å bo i Oslo)

Så for min del blir analysen at jeg har både større betalingsevne og større betalingsvilje i Oslo. Mindre bolig heller enn å flytte ut av byen.

12 Likes

Någon som har koll på vad detta Verdiestimat grejerna i boligmappa är och hur de estimerar. Är ju helt på tok fel.

Kanskje et fint sted for å sjekke boligpriser er å se hva boliger faktisk blir solgt for

Selvsagt selges det ikke masse boliger over alt hele tiden, men hvis man bor et sted så har man kanskje detalj-kunnskap om hvert enkelt salg.

2 Likes