Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Boligmarkedet

Bor sånn til at 9 åringen ofte har tatt med seg 5 åringen til barnehagen som ligger 225m borte, før hun går 600m videre til skolen. Det er 15 min å gå til sentrum. Plenty med arbeidsplasser for high tech jobber. Også industri. Noe lavere lønn enn Oslo, men en tilsvarende bolig i Oslo hadde kostet 2x så mye. Minst.

Minuset er at det ikke er samme kulturtilbud, men Oslo er bare ca 1:15 unna med tog. Har til gjengjeld fjellet 30 min kjøring hjemmefra.

8 Likes

Var är vi ?

Kongsberg, flyttet hit for å studere for 25 år siden :sweat_smile: kjøpte hus i 2018 til 25k pr m2. :cowboy_hat_face:

1 Like

Kongsberg er en fin by som står på egne bein (jobber der, burde bodd der), og er langt fra å bare være en storbysatelitt. Boligmarkedet i Kongsberg kvalifiserer faktisk til «mye for pengene» i min bok.

«Man får så mye mer for pengene utenfor Oslo» er et utsagn som har store blindsoner for hvilke komponenter som inngår i en boligpris.

Så tror jeg mange som flytter til en storbysatelitt fordi de ikke har råd til Oslo kunne hatt mer glede av å flytte til et mer «komplett» sted. Ikke flytt til «ikke Oslo» for å jobbe i Oslo.

3 Likes

Dette synes jeg er et veldig godt poeng. Kunne ikke tenkt meg å bo i Bærum, der jeg vokste opp for å jobbe i Oslo.

Eneste minuset med å bo i Kongsberg er at folk bruker uttrykk som overigår :see_no_evil:

4 Likes

Hvis man bor ved Lågen og det kan skje en overforsvømmelse, så er det vel bare rett og rimelig.

3 Likes

Får slå et slag for Moss her - i alle fall om sjønært er en kvalitet som verdsettes. Snitt kvm pris ligger rundt ca 45’ og når tunnelen åpner i desember er reisetiden ned mot 30 min til Oslo S.

Vi solgte i Oslo i fjor etter 20 år i boligmarkedet der og kjøpte på Jeløya. Nå har jeg panoramutsikt over fjorden, 2 min til badestrand og et palass av et hus, i min målestokk. Til under prisen av det vi solgte for i Oslo med utsikt i naboens garasje :joy:

Og siden jeg har kontor i Bjørvika og jobber bra på toget, er reisetiden i praksis gått ned.

10 Likes

Det er langt ja. Men Oslo er full av våre folk. Om bare 1% bestemmer seg for å flytte tilbake etter 10-20 år i hovedstaden så merker vi det godt, selv helt her borte. Det er ikke mange Oslo fødde som flytter hit. Men de flytter kanskje til utkanten av Oslo.

Jeg tror de fleste er enig med deg. Men av og til må man ta valg man ikke har mest lyst til.

Asker og Bærum er helt latterlig billig sammenliknet med Oslo. Vi snakker 40-70k/kvm mot 80-120k/kvm for samme bolig.

Dette for ca. 40k/kvm: Enebolig med attraktiv og barnevennlig beliggenhet - Godkjent utleiedel - Solrik tomt - Dobbel garasje - Båtplass | FINN eiendom

70k her: Meget lekker og moderne tomannsbolig fra 2020 - God intern beliggenhet - Solrik takterrasse - 2 P-Plasser m/el-lader | FINN eiendom

1 Like

Å pendle fra Bærum til Oslo er ikke spesielt gøy. Det funker hvis du kan ta tog, det går kjapt nok. Buss tar uendelig med tid og du får ikke jobbet. Kanskje mulig med trikk, men da må du nesten jobbe på Skøyen :stuck_out_tongue:

Det er 2 mil, ikke langt med bil. :stuck_out_tongue:
Eller bare ta båten :stuck_out_tongue_winking_eye:
Her er Asker-Skøyen i dag med bil:


Og her Strand til Ullevål:

Altså man kommer ganske greit inn til sentrum, i hvert fall i dag, på morgenen.

2 Likes

Trikk og T-bane fungerer bra, men det tar en del tid. Tog er best. Sykle til toget og ta det er nok optimalt.

Du må bare ikke finne på å kjøre ut av Oslo etter ca kl 15 på fredager? :see_no_evil:

Du mener etter klokken 13…

2 Likes

Hehe, har gjort det mange ganger, kan være litt kø, men kjører man litt smart er det 0 stress. Men ja, kan ta en time i stedet for 20min. Har ikke opplevd noe verre enn det fra oslo-sandvika ila. 20 års tid med kanskje 150 turer totalt med bil den veien i oppveksten. Har det blitt verre siste 10 år har jeg nok bare vært heldig de få gangene jeg har kjørt ut på en fredag.

Google maps bestemte seg for at E18 forbi Lysaker er stengt på mandag? :stuck_out_tongue:

Ser google maps anslår type 20-45 min fra Asker til Skøyen på en typisk mandags morgen? :stuck_out_tongue:

Personlig bruker jeg 15 min på å gå til jobb, eller 5 minutter på sykkel eller i bil. Det tar noen minutter ekstra å gå hvis det er isete eller mye snø. :stuck_out_tongue:

1 Like

Ja, får bare teste selv etter hvert tror jeg. Skal ende opp ute i Bærum et sted om noen år regner jeg med. :slight_smile:

Ser det begynner å tette seg til rundt 06:30 på de verste dagene rundt sandvika.
Kjører man hjemmefra 07:05 er man framme på rundt 50 min.
Tar man toget fra Sandvika tar det i stedet 16 min derfra.

Jeg har ca. 10 min å gå eller 10 min med trikk+ventingen. Bytter litt på nå :slight_smile: Er trikken der innen 3 min går det fortest, hvis ikke kan jeg bare gå. Så trenger ikke sjekke tider :slight_smile: Har dog pendlet til samme jobb tidligere. Tok ca. 1t 10 min med tog og buss. Tok litt lang tid, men var forholdsvis behagelig det også. Savner det ikke da, ble så lite tid til fritid på kvelden.

1 Like

Problemet med å flytte ut av Oslo har de siste 30 år vært at du aldri kan flytte tilbake fordi prisene i Oslo har steget raskest.
Men, hvis det skulle bli ytterligere fall fremover er det vel naturlig å tro at Oslo vil falle mest ettersom det er dyrest. Endelig,- etter 30 år :slight_smile:

3 Likes