Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Boligmarkedet

Prisene må bare vente litt til jeg har flyttet om 3-5 år :stuck_out_tongue:

1 Like

Bor i Bærum, og sånn jeg ser det har man veldig mange av fordelene med å bo i Oslo uten å ha så mange av ulempene. Jeg bor 30 sekunder gange unna busstopp som tar meg til Lysaker eller Skøyen på under 20 min, 7 min gange unna togstasjon som tar meg til Nationaltheatret på under 15 min. Har også t-bane ca 15 min unna om jeg skulle ha behov for det.

Har barnehage, barneskole og ungdomsskole i umiddelbar nærhet, samme med dagligvarer, bibliotek, idrettsanlegg.

Tror absolutt Kongsberg er en bra plass å bo, og skulle jeg ikke bodd nær Oslo kunne jeg nok vurdert det, men har det som plommen i egget akkurat her.

2 Likes

Tror det är liten risk att man vill flytta tillbaka. Har man bil har man ju bara mer och mer utfodring med å bo i Oslo. Får ju snart varken köra eller parkera i Oslo utan att det kostar en förmögenhet.
Vågar man bjuda inn folk på besök längre till Oslo?

5 Likes

Tenker det er nøkkelen til et bra sted å bo i Bærum. Har selv bodd heeeelt i vest og det tar uendelig lang tid å komme til Oslo. Nesten like lang tid som fra Kongsberg.

1 Like

Da antar jeg vi snakker typ Sollihøgda eller kanskje Billingstad elns? Det er ikke plasser jeg ville bosatt meg nei, da føler jeg man mister en del av fordelene med å bo nært byen, men samtidig har man likevel mye høyere boligpriser enn man ville hatt nært en annen by (f.eks Drammen, Kongsberg, Tønsberg)

2 Likes

Billingstad er ikke det verste stedet jeg kunne bodd. Der er man 15 minutter fra Oslo med tog, nær marka og fjorden.
Det jeg ikke forstår er at noen orker å bo steder som hverken er “fugl eller fisk”.
F.eks Lillestrøm som er nevnt tidligere. Hva gjør man der?
De har hverken natur eller sjø. Alt de har er nærhet til Oslo, men da ville jeg heller ha bodd i Oslo.

8 Likes

Billingstad nært toget så er kanskje ikke så galt. Billingstad langt inn i en småvei i et boligstrøk, langt fra tog og buss, ikke for meg.

1 Like

Lillestrøm har nærhet til Gardemoen og ligger på rettsia i forhold til de store hytteområdene nordi dalom.Forresten er det vel ikke rare prosenten av befolkningen som er så mye på sjø og i natur.

Dette innlegget ble rapportert og er midlertidig skjult.

1 Like

Alle som bor på Østlandet gjør vel det pga. nærhet til Oslo. Om de har råd så bor de i Oslo.

3 Likes

Hvor tenker dere det er lurest å kjøpe sekundærbolig for utleie? Det er vel et spørsmål om hvor det er høyest leiepris vs. potensiell pristigning.

Moss er vel hot?

Jeg kjøpte nettopp min fjerde leilighet på Jessheim og prisen var helt ok… Grunnen til at jeg eier fire leiligheter på Jessheim er denne:
Oslo Airport City | Porten til Europa
Jeg håper og tror at denne vil gi en solid øking i verdi i framtiden :smiley:

Prosjektet stoppet opp under pandemien, men nå er det fullt kjør!! du kan lese mer om det på sidene… Noe som kanskje kommer:
Gigantisk badeland presentert – Jessheimpuls

Jeg tror at Jessheim blir en perle om 5 år. Sentrum planene er også veldig fine :slight_smile:
Good luck, husk å lese kommuneplaner :wink:

3 Likes

Hvis kostnad til vedlikehold er ca lik overalt ville jeg valgt der leieprisene er høyest og størst etterspørsel. Altså Oslo sentrum vest. Min erfaring er at Bislet er best. Der har du Karl Johan, Bislethøyskolen, flere sykehus etc like i nærheten.
Det koster mer å kjøpe, men overskudd på investert kapital blir høyest. Også enklest å finne leieboere.

1 Like

Ja, men problemet med Oslo er jo at du må ha 40% egenkapital?

Enig! Anbefaler også Sagene og Bjølsen. Kort avstand til OUS, BI og OsloMet etc

2 Likes

Mange flytter ut av Oslo når de etablerer seg og får barn. At man ikke flytter så langt kommer vel ofte av at man har jobben i Oslo.
Økonomi er nok langt ifra det eneste avgjørende om man bor i eller utenfor Oslo.

1 Like

Jeg tror boligmarkedet allerede har falt mer enn tallene viser. I starten av en nedtur går antall salg ned. Både fordi kjøpere uteblir men også fordi selgere sliter med å senke forventningene. Dermed øker antall usolgte boliger og statistikken klarer ikke fange opp realitetene før lenge etter.
Jeg solgte nylig en leilighet på beste Oslo vest. Det ble ingen budrunde. Endte med forhandlinger med en kjøper og måtte akseptere 10% under antydning, som var rimelig i utgangspunktet.
Tidligere salg har vanligvis vært med minst 3-4 budgivere.
Jeg tror ikke kjøper gjorde et kupp, selv med 10% rabatt.

Time will show :blush:

11 Likes

Du sier du solgte leilighet på Oslos «beste» vestkant og da kan vi lett anta at her snakker vi om minst 6-7 mill? Så du gikk altså med på å gå ned 6-700k fra prisantydning og du velger å si at kjøper ikke har gjort et kupp? For 6-12mnd siden så måtte kjøperen gitt 10% over prisant - kanskje mer! altså snakker vi her et teoretisk avvik på 20% noe jeg ville kalt et kupp. Jeg hadde aldri gjort det samme som deg. Først vurderer du markedet, setter en prisant, og så godtar du å gå ned -10%? Dersom dette er sant, og ikke bare nok et forsøk på å snakke ned boligprisutviklingen fremover, så vil jeg absolutt påstå at kjøper har gjort et kupp og at du har solgt i frykt eller stort behov for likviditet, eller? Dersom kjøper planlegger å ha boligen i feks 5 år fremover så er det potensielt den beste investeringen kjøper har gjort noen gang… med mindre WW3 dukker opp da :sweat_smile:

6 Likes

Prisnivået du beskriver stemmer, men avviket er som jeg skrev (10%), ikke 20%. Jeg har ganske god oversikt over prisene da jeg har solgt flere de siste årene. Det har min faste megler også. Jeg solgte altså 10% under hva jeg kunne ha oppnådd tidligere i sommer, før markedet stoppet opp.

Det var hverken av frykt eller mangel på likviditet. Jeg avvikler utleiebusinessen jeg har drevet i 30 år.

I 1992 kostet leiligheten 2x en normal årsinntekt. Jeg solgte for over 10x en vanlig årsinntekt i dag. Prisen har derfor steget enormt sammenlignet med disponibel inntekt. Det var for billig i 1992 men jeg tror det er for dyrt nå.

9 Likes