Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Boligmarkedet

Tror ikke innlegg her inne påvirker utviklingen nevneverdig :wink:

8 Likes

Jeg ser også ca. 10% nedgang fra toppen i sommer her like utenfor Oslo. Vi har mange like objekter her, så er lettere å sammenligne markedet. Fra toppen i sommer gikk en oppusset leilighet for 6,7 med flere priset rundt 6,5 i etterkant. Nå legges ting ut til like under 6.

Samme gjelder rekkehus og eneboliger, er flere objekter som har blitt satt ned 10% uten å ha blitt solgt. Godt mulig at sentrale småleiligheter fortsatt går unna til førstegangskjøpere, men det er klart at lavere EK og reduserte finansieringsbevis hos etablerte får prisene til å falle for større objekter.

8 Likes

Du har gjort en veldig god investering og de riktige tingene. Lang tidshorisont og du forstod i alle årene at boliginvestering er det lureste en kan prioritere å sette pengene i, så lenge man prioriterer å ha god betjeningsevne. Sekundærbolig er absolutt blitt mindre attraktivt med årene. Etter 30 år så er det fornuftig med et eierskifte! Gratulerer :+1:

1 Like

Har akkurat samme inntrykk som deg. Har fulgt med på eneboliger sentralt i Oslo over en tid og det er mye mer som ikke selges nå. Tar nok likevel fremdeles litt tid for realitetene synker ordentlig inn i markedet. Tror det er mange kjøpere som ikke har tenkt over at bankene nå trekker av 10-15% på verdivurderingen av den boligen som utgjør egenkapitalen når de ber om lån til noe nytt.

1 Like

Det har de alltid gjort :smiley:

1 Like

Kanskje bare jeg som ikke har vært klar over det da :sweat_smile:
Jeg skal ikke være bastant på dette, men jeg var nettopp i kontakt med min bank og da forstod jeg på dem at denne prosenten var skrudd opp pga markedssituasjonen. De sa at 15% nå var utgangspunktet, men justerte til 10% på min leilighet fordi den er et i et relativt sett mer forutsigbart marked enn det meste annet. Ved mine tidligere boligbytter har ikke slik nedskriving vært tema.

Hvordan er utleiemarkedet i Oslo sentrum(Bislett, St.Hanshaugen) nå? Like brennhett ? 3 roms med balkong midt i smørøyet, funkis bygård med historisk sus, ca 70 kvm. Hva kan man regne med i leiepris pr mnd

1 Like

18-25000

1 Like

Blir nok ikke mindre rift når folk innser at inflasjonen bremser opp og rentene ikke kommer til å gå til himmels.

I mars er frykten gått over til normalen.

4 Likes

Helt enig. Tror “billigere” små leiligheter vil komme under større press, og det stemmer så langt godt med prisområdet Gamle Oslo som jeg følger ganske tett. Ikke fordi prisene går opp, men fordi de holder seg oppe.

2 Likes

Så dere mener det er skikkelig god rabatt på bra leiligheter nå frem mot jul?

2 Likes

Nærmerer oss toppen :pray:

1 Like

Desember har “alltid” vært beste måneden for å kjøpe.

Det er vel ikke helt vanlige tider nå i boligmarkedet. Lurer mer på om det er rabatt akkurat nå pga psykologi og skrekk tanker om rente galopp. Hvis renten snur ned raskere enn mange tror så blir det vel fort hett marked igjen.

2 Likes

Jeg tror det er begge deler, men tror også det fort snur pga. høyere leiepriser og forventninger til lønnsvekst.

1 Like

Veldig i tenkeboksen selv nå, om jeg skal gjøre et boligbytte, eller vente til senere.

Mange hevder at det bygges for lite i Norge (særlig Oslo). Derfor må prisene opp. Jeg tror konjunkturene og prisnivået bestemmer behovet, ikke nybyggingen. Dette fordi folk flytter til mindre boliger, flytter sammen eller blir boende hjemme når resesjonen kommer.

Forrige krise kom i 1988-1992. Da ble det bygget svært få nye boliger

Til slutt en stemningsrapport fra den gangen, for dem som tror vi allerede toucher bunnen for denne gang. Enjoy :relaxed:

bilde

4 Likes

Bør jeg være bekymret som allerede har kjøpt nybygg og som venter på ferdigstillelse? :laughing:

Dette fra noe i 2017. Håper han kom seg inn…

Samme sa folk på mitt første leilighetssalg, «vi venter det ut», det må stupe snart😅

5 Likes

Det beste du kan gjøre er å gi meg leiligheten din, jeg skal gi deg et kombiskap for den for å være grei :wink:

7 Likes