Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Boligmarkedet

Spørs helt om du har tenkt å flippe den eller bo i den noen år selv :sweat_smile:

1 Like

Skal bo selv 🥹

1 Like

Ganske stive priser. 120kNOK til 130kNOK per kvm for 45-47m2. Trio Silur: Unike og elegante selveierleiligheter med Ullernåsens flotte utsikt over Oslofjorden | Særegen arkitektur | FINN.no

1 Like

Veldig fin utforming ved første øyekast, førstegangskjøpere eller studenter er nok ikke markedet de sikter seg mot

1 Like

Hvem gidder å sitte på utstilling på slike balkonger?

3 Likes

Det kan du si. Merkelig å ikke bruke frostet glass i stedet, men det har vel med stilen. For min del kunne godt balkong vært et tilvalg, bruker det særdeles sjelden.

Virker som om de har lagt ut disse boligene på et veldig ugunstig tidspunkt. Førstegangskjøpere har ikke råd til å legge ut 5.5-6MNOK for en 2-roms, så de vil nok tilfalle utleiere, gitt at det faktisk blir nok salg til at byggelån inngis og byggeprosessen starter.

1 Like

Da ville jeg ikke bekymret meg :+1: du får nok mer for den om noen år enn det du måtte gi, og har du belåning da så sitter du med en grei skattefri gevinst

2 Likes

Jeg begynte å investere i bolig for utleie tidlig på 90-tallet. Den gang tenkte nok de aller fleste at bolig fortsatt var dyrt. Første kjøpet var et flunkende nytt rekkehus i Ski kommune, og det kostet 600000 for ca. 137 BTA. Var full pakke med finansiering fra Husbanken, og etableringslån fra de samme som kommunen forvaltet. Pakken var ganske unik slik som jeg så det. Møt opp med snaut 50000 i egenkapital, signer kontrakten, og få nøklene. Gikk til sjefen og fikk forskudd på feriepengene og så var vi i gang. Litt kjekt å tenke på at tre husbanklån nå er nedbetalt, og et greit argument opp mot banken å kunne si at “dere har faktisk reell 1. prioritet”.

5 Likes

BRB respawning i 1970.

5 Likes

image
er vel litt vel optimistisk priset for dagens marked?
Dalsbergstien 4A, OSLO | DNB Eiendom | Din rådgiver fra A til Å

3 Likes

Litt? 3,5 neste år tenker jeg

1 Like

Den ikoniske Empire State building i Art Deco stil ble fullført (planlegging, design, riving og konstruksjon) på 20 måneder, byggingen var fullført på 410 dager.

Empire State kostet den gang det ble bygget 41 millioner dollar, eller ca 6 milliarder 2022-kroner, det var under budsjett på 60 millioner dollar og inkluderte rivingen av hotell Waldorf Astoria.
Med 254 000 kvadratmeter blir det en kvadratmeterpris, i 2022 kroner, på 23 622 kroner.

Noen som har en ide om hva kvadratmeterprisen ville blitt i dag, og hvorfor den ville blitt høyere?
Samt om det ville vært mulig å gjennomføre et slikt prosjekt på 20 måneder, til samme kvalitet som den gang? Jeg tenker på at den står like fint i dag, og tålte at en B25-bomber kræsjet i bygget i 1945.

10 Likes

Hms

https://qph.cf2.quoracdn.net/main-qimg-f0067f85427c187a320c58161f7dea57-pjlq

6 Likes

Det døde faktisk ingen under oppføring av Chrysler bygningen :ok_hand:

3 Likes

Ja, det skulle nok gå fint. Det er ikke som om det er Saturn V det er snakk om.

Det er dog ikke sikkert at samme “kvalitet” er nødvendig. Sånn generelt er mange eldre bygg overdimensjonert når det kommet til bæring osv.

1 Like

Jepp, var visst 33% sterkere enn WTC og klarte seg selv om et relativt stort fly kræsjet inn i det.

2 Likes

Empire State building ble bygd til langt enklere standard enn det vi forventer i dag med tanke på vann, strøm, isolasjon, telekom, inneklima osv. En ferdigstilt bygning i dag er lite sammenlignbar med en fra 1930 i både kompleksitet og energibehov.

Kina setter forresten opp bygninger utrolig kjapt i dag også. E.g. Mini Sky City - Wikipedia

5 Likes

Dette bør drive opp prisen på nyere boliger

2 Likes

Å kjøpe noe man skal ha “resten av livet” som ikke er TEK-10 / TEK-17 ift energi er ikke noe jeg hadde gjort…

6 Likes

Når nesten alle har oppfatningen at et investeringsobjekt er trygt og bare kan stige i verdi er det trolig allerede for dyrt.
I 1992 ville alle ut av eiendom. Da var det for billig.

4 Likes